26 januari 2009

Brandmän i Buenos Aires


Här kommer förklaringen till veckans Utan ord.
Vi hade bara en dryg timme på oss innan det var dags att åka till flygplatsen och fortsätta resan mot södra Argentina. Vi hade varit på stan för att shoppa lite - inte jag då... men jag följde med som tolk och efter många om och men hittade vi den där kortleken med tangobilder. Sedan tog vi en taxi tillbaka till San Telmo för att äta lunch på en närliggande restaurang där vi hade ätit middag några kvällar tidigare. Maten var sådär (kompisarna var nöjda men de åt kött) men jag tänkte att om jag tog nåt annat än fisken jag tog sist så kanske det var ätbart. Jag fick oväntad hjälp och slapp välja.

När taxin närmade sig restaurangen sa chauffören att han inte kunde köra närmare eftersom det var enkelriktat. Antingen hoppade vi av där eller så skulle han köra runt och det tog längre tid. Vi valde att hoppa av och gå sista biten, kanske tre kvarter, mot Manolos. På långt håll såg jag brandbilarna och utbrast: "Haha, det brinner på restaurangen!" Hur många restauranger finns det i Buenos Aires? Det kan inte brinna just på den vi är på väg till! Men det kunde det. När vi kom fram var dramat redan över. Vi kikade in och undrade om vi kunde få någon mat. Man såg inga tecken på förödelse så vi trodde att det kanske gick bra... men nej, det blev ingen lunch där för att köket var förstört. Jag var inte speciellt ledsen över det. Vi fick en supergod lunch på ett annat ställe. Brandmännen höll på att packa ihop sina grejor men de poserade gärna framför kameran.

16 kommentarer:

  1. Såvitt jag kan minnas har jag aldrig ätit dålig mat i BA. Vill tillbaka!!!!!

    SvaraRadera
  2. Du "missade" Manolos pocherade vita lax med kokt potatis. Den smakade absolut ingenting! Jag hade säkert bara otur den gången för annars var maten god i BA.

    SvaraRadera
  3. Lite väl drastiska metoder att ta till bara för att slippa äta på den restaurangen.

    SvaraRadera
  4. Nu var det ju inte jag som tuttade på! Men kanske den misslyckade kocken?!

    SvaraRadera
  5. det var ju tur att ni fick gof mat någonannastans och dessutom trevliga bilder på brandmännen.

    SvaraRadera
  6. Nu finns det en förklaring till min bild också. /Ingrid

    SvaraRadera
  7. Rolig liten historia det där! Något annat roligt är YouTube-videon du länkar till. Haha! Så mitt i prick liksom.

    SvaraRadera
  8. KARIN: Det var HAPPY END på alla sätt.

    INGRID: Tack!

    SvaraRadera
  9. ELISABETH: Videon vinner med 2-1 skulle jag säga. Jag höll på att ramla av stolen som jag skrattade! =)

    SvaraRadera
  10. Videon vi menar finns alltså här. Enjoy!

    SvaraRadera
  11. hahaha, nej min sötnos lämnas aldrig kvar ;) Flyttlådan var hans fasters, han ville fölla med henne ;)

    SvaraRadera
  12. Brandmän har alltid faschinerat mig... speciellt om dom har gasmasken på sig... NU känner jag mig skum ;) Men dom blir liksom lite mystiska då ju ;)

    SvaraRadera
  13. Ojdå, att vilja flytta hemifrån vid så unga år! Det var illa. Han kanske också tycker att du är skum. ;)

    SvaraRadera
  14. Det var ju tur i oturen att ni hittade en annan restaurang med bra mat. Nu tror jag iofs inte att det är brist på restauranger i BA, men har man bråttom kan man ju ha otur.

    SvaraRadera
  15. Det blev ju en historia att berätta.

    SvaraRadera
  16. MIMO: Det var just det. Vi hade inte så gott om tid och en 5 timmar lång flygresa framför oss, skulle vara framme på kvällen så vi behövde nåt att äta. Jag är inte så kinkig med mattider (eller vad jag äter) annars.

    MARIANN: Perfekt för Utan ord-kedjan!

    SvaraRadera