10 februari 2009

Naphouse


Vad gör du när du stressar runt på stan och upptäcker helt plötsligt att du behöver varva ner eller är i stort behov av en tupplur? Om du bor i Åbo kan du att ta in på Naphouse och vila en stund. Helt gratis. Huset öppnade ifredags och drivs på volontär basis av en förening som heter Roliga familjen. Projektet, vars tema är frånvaro av stress har fått EU-bidrag för att finansiera verksamheten. Den kommer att utökas med olika kulturevenemang, bibliotek och försäljning av Rättvisemärkt. När kommer idén till Stockholm?
Bilden är från yle.fi.

23 kommentarer:

  1. Det där såg ju väldigt skönt ut! Fast klarar man av att ligga och "nappa" flera i samma rum? Tror jag skulle känna mig lite fånig :-) Tänk om jag börjar snarka, som "vissa" säger att jag gör!

    SvaraRadera
  2. Förresten var det inte Martin Ljung som gjorde den där sketchen om Ester?

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det skulle vara helt underbart! Att kunna ta sig en tupplur, menar jag. Inte att det är fler i rummet, hihi. I värsta fall får man ha öronproppar. Dem har jag med mig i ryggsäcken överallt ändå. :)

    "Tror jag skulle känna mig lite fånig"
    Men visst är det där typiskt svenskt eller har jag fel? Jag skulle säkert också tycka att det kändes konstigt men man vänjer sig. Finnar som sägs vara så introverta... de fixar det. ;D

    SvaraRadera
  4. Jooo, så hette han. Tack! Ska kolla om den finns på YouTube.

    SvaraRadera
  5. En sån fantastiskt bra idé! Vi stressar ju otroligt mycket i gemen och jag tror på det där med "power nap".

    SvaraRadera
  6. Där ska jag parkera mannen om vi hamnar där vill säga - då slipper jag höra tjatet om hur jobbigt det är att traska på stan :)
    Jättebra idé :)

    SvaraRadera
  7. Snart hoppas jag.... Absolut att jag skulle kunna ta mig en nappis.

    SvaraRadera
  8. Det ser skönt ut, men jag tror inte jag skulle använda det. Tja, varför inte förresten... Fast jag stressar sällan på stan och trött brukar jag mest bli hemma (eller på jobbet *hihi*).
    Kul grej i alla fall.

    SvaraRadera
  9. Det där skulle vara något... i a f för en ammande mamma ständigt på jakt efter lugna platser!

    SvaraRadera
  10. Underbart, ett sant stalle i varje stad tack! :)

    SvaraRadera
  11. Nehe!? Vilken rolig idé!

    Kram Mia

    SvaraRadera
  12. Wow, vilken fantastisk idé! Undrar bara hur länge det dröjer innan någon inser att man kan blanda in Mammon i detta också...

    SvaraRadera
  13. MIMO: Egentligen konstigt att ingen kommit på det tidigare! Fast när jag tänker efter är det förfärligt att takten är sådan att Naphouse behövs.

    JULES: Ja, eller hur?! Som en barnparkering ungefär. ;)

    ULRICA: Annars får väl jag starta en. ;)

    DELLA: Jasså, du sover på jobbet du. En del har det bra! ;)

    SARA: Och när Miss Frankrike 2028 är kinkig och piper vaknar alla. ;)

    SvaraRadera
  14. Vilken bra idé. Det får gärna komma till Sverige.

    SvaraRadera
  15. Det skulle bli en dundersuccé, helt klart!

    SvaraRadera
  16. Hihihi vilken bra ide!! Perfekt att stanna av och sussa en stund. Riktigt mysigt och skönt såg det ut oxå
    =)

    SvaraRadera
  17. Haha, tänkte inte på det... Och pip är väl okej... hennes illvrål är värre!

    SvaraRadera
  18. Då blir du - eller hon - portad på livstid! ;D

    SvaraRadera
  19. Låter som en kul och originell idé, men frågan är om jag skulle klara av att slappna av så där officiellt. Men om folk kan somna på flygplan kan folk säkert också somna där. Som Sara skriver vore det dock perfekt för ammande mammor (men kanske inte för resten som vill vila, haha!). Fast det ska visst finnas något amningsrum på Östermalm har jag hört rykten om iaf.

    SvaraRadera
  20. Jag tror att det är en vanesak. När jag är ute och reser kan jag sova var som helst. Lutar mig bara mot lilla ryggsäcken i knäet på bussen - fullt med folk, liv och rörelse - och somnar på två sekunder.

    Du och Sara och andra småbarnsmammor kan få en egen sektion på ett annat våningsplan i huset. Blir det bra? ;)

    SvaraRadera
  21. Super bra idé. Undrar om Stockholmarna skulle vara intresserade?

    SvaraRadera
  22. Haha, vad roligt, det där visste inte jag, och jag är ändå från Åbo!! :D Visserligen har jag bott i Istanbul i 3 år nu, men jag har ju ändå familjen hemma i Åbo, men de har tydligen inte heller hört talas om Naphouse! Vad roligt att läsa om det här inne hos dig! :)

    SvaraRadera
  23. Kul att du hittade till Pumans dotter! Haha, det var ju lite kul. Jag som knappt satt min fot i Åbo, förutom när jag åkt mellan Sthlm-Åbo, och så kommer jag med den här nyheten till dig. ;) Det var faktiskt en ren slump att jag såg artikeln om den nu var i Hesari eller YLEs sajt på nätet, jag minns inte. Jag tycker att naphouse är en strålande idé!

    Vardagsliv i Istanbul låter jättespännande! Ska ta och kika in hos dig också.

    SvaraRadera