3 februari 2009

Vi minns inte dagar, men ögonblick

Bilden är tagen på en bondgård på Chiloé-ön i Chile.
Ankungarna på bilden har inget med inlägget att göra förutom att de är gulliga. Detta hände i ett annat land, på en annan kontinent.

De är bedårande när de springer runt där på gårdsplanen, gömmer sig i gräset och tar ett svalkande dopp i sin lilla pool. De små söta kycklingarna. De finns överallt och de är många. Men en saknas. Jag ser den gula dunbollen längre bort och hör hur den piper svagt. Kanske har den blivit nertrampad. Röda droppar faller ljudlöst till marken. Hon tar upp den tunna sargade kroppen. När jag förstår vad hon tänker göra är jag tvungen att titta bort. Det knakar till och jag ryser. Hon också. Men det är bäst så.

Rubriken är ett citat av Cesare Pavese.

10 kommentarer:

  1. Jag gillar din rubrik - för visst är det så!

    SvaraRadera
  2. Jag letade efter citat med ordet ögonblick och hittade det. Kände direkt att det blev rätt.

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk text (och rubrik) till din bild. Jag rös jag med...

    SvaraRadera
  4. Mmmmmm - mjukt (som tisdagstemat!) och hårt ...

    SvaraRadera
  5. Du kan verkligen berätta, så man ser allt framför sig. Och med känsla.
    Rubriken sitter perfekt.

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig header du har. Snygg och inbjudande!

    SvaraRadera
  7. ULRICA: Tack! Skönt att höra att det inte är bara jag som är känslig.

    KLIMAKTERIEHÄXAN: Precis vad jag tänkte men slutet på berättelsen fick mig att avstå.

    DELLA: Dina ord gör mig glad!
    När det gäller min header var det hög tid för lite omväxling! Egentligen är färgerna "kalla" och helt fel eftersom jag gillar sol och värme men den här utsikten tyckte jag mycket om. Bilden är tagen i Bariloche, södra Argentina.

    SvaraRadera
  8. Oh nej... Men visst, det är bäst så...

    SvaraRadera
  9. Oj så söta, vilken färg de har. De ser verkligen ut som man föreställer sig dem i en saga.

    SvaraRadera
  10. SARA: Jag hade inte klarat av det även om jag är rätt tuff i andra sammanhang och förstår att det var nödvändigt.

    FIA: Det kanske blir vackra svanar av dem en dag. Vem vet. ;)

    SvaraRadera