27 mars 2010

Vardag i Santiago de Cuba



När jag letade efter trasiga fönster till veckans utmaning hittade jag dessa två bilder från en kubansk förort. Inte en alltför munter miljö att växa upp och bo i om man ser genom blågula glasögon. Trots det är glädjen och vänligheten överväldigande. Den materiella välfärden är viktig men inte det enda saliggörande. En nyttig insikt jag fick med mig. Och då menar jag inte att sitta på mina höga hästar och oja mig över deras elände och prisa *** för hur lyckligt lottad jag är. Visserligen är jag glad över att ha fötts i Norden men det gör mig inte till en bättre människa eller överlägsen någon annan.

2 kommentarer:

  1. Man behöver få sig en tankeställare lite till och från.

    SvaraRadera
  2. Neej, materiell välfärd är absolut inte allt, det kan man undvara. Men utan familj och vänner, medmänniskor klarar man sig inte i länge....

    SvaraRadera