1 januari 2013

Nytt år, nya utmaningar

Jag har uppdaterat min bokutmaning på Goodreads. Efter 86 lästa under förra året känns 52, en bok i veckan, som ett realistiskt mål. Just nu läser jag Mary Karrs biografi Lögnarnas klubb. Läser den på finska eftersom jag behöver vila från engelskan ett tag... tills jag tar mig an Alice Munros Dear life som väntar på nattduksbordet. Iö inga nyårslöften. Det är lättare att hålla det man lovar sig själv på morgonen än att försöka blåsa liv i gamla åtaganden. John Lennon som var en klok man på många sätt sa en gång att livet pågår medan vi gör upp planer och jag ger honom rätt där... det känns dumt att slösa tid på planering av saker som man kanske aldrig fullföljer.

18 kommentarer:

  1. God fortsättning på det nya året!
    Önskara tt man kunde leva eftrer den gode Lennons tes. Är betydligt duktigare på det nu för tiden men det är inte lätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får göra så gott vi kan. Insikten kommer med åren. :)

      Radera
  2. En bok i veckan är verkligen ingen omöjlighet... om man inte har nå't annat att göra på kvällarna eller om man är pensionär eller om man hade sommar året runt med temperaturer runt 20 grader på balkongen (lång in på kvällen) så att man kan ligga kvar i solstolen och sluka böcker.
    Eller så avskaffar man helt enkelt sitt sociala liv;-)
    Good luck! Å god fortsättning Pumita!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack BP! Det finns andra sätt som t.ex. att eliminera tidstjuvarna (du vet säkert vilka de är hos dig), utnyttja alla tillfällen (dötid är också viktigt men inte alltför ofta) och kanske träna på att läsa under andra årstider än sommaren och på andra ställen än balkongen så behöver du inte offra alltför mycket. ;)

      Radera
  3. 86 böcker, wow. 52 böcker kanske jag också skulle klara av på ett år. Ibland känns det som om jag ägnar mera tid åt att hitta en bra bok än att läsa ut den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 86 kanske låter mycket... jo, det är rätt mycket för mig också för året innan läste jag ungefär hälften så många... men jag kan avslöja att det finns ett antal noveller (runt 50 sidor var) bland böckerna. Å andra sidan finns det några tegelstenar också (500-700 sidor). På Goodreads får jag fram statistik på 21763 lästa sidor och det är faktiskt mindre än 60 sidor per dag. Inte så betungande om man har fått upp en viss hastighet. :)

      Visst är det svårt att hitta bra böcker... eller såna som verkligen visar sig vara bra. Det största problemet för mig är att hitta de riktiga pärlorna (gamla och nya) bland allt "skräp" eller main stream som marknadsförs. Brukar titta på bibblans hemsida, vad de har beställt och googlar för att försöka bilda mig en uppfattning. Och boksajter är till viss hjälp också, förutom andra rekommendationer jag får.

      Radera
  4. Är jag långsam i min uppfattningsförmåga eller har du en nu bild där upp till höger? Snygg är den i alla fall. "Läser den på finska för jag behöver vila från engelskan ett tag..." Ha - tänk den som kunde säga det ändå. :) Själv tränar jag franskan lite just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite långsam är du kanske men jag antar att du har styrt tankarna åt ett annat håll. ;) Bilden kom upp strax efter att ugglan flugit sin kos, efter avatarbytet. Att flyga är viktigt, det är vi säkert överens om, och det får gärna vara lite äventyrligt. Som tröst kan jag påpeka, du är inte helt ute och cyklar mao, att headern är nästan dagsfärsk. Den kom upp i förrgår när mistlarna försvann. De rackarna vissnar aldrig men nu är julen är över för Pumitas del.

      Jag kanske uttryckte mig otydligt: det tar på krafterna att läsa på engelska... framför allt är det mer ansträngande att tillgodogöra sig texten på ett främmande språk. Min stackars hjärna! ;) Munro har jag inte läst på engelska förr så vi får se hur det går. Är dock optimistisk eftersom jag läst andra liknande författare och det har gått bra.

      Franska? Oui, je comprends! Hoppas att det är rätt... jag kan ingen franska, haha. Kan vara bra att ha det med i bagaget till République togolaise. Visste du förresten att hjärnan växer av språkstudier? ;)

      Radera
    2. Det känns ju som en tröst. Att hjärnan växer alltså. Om det nu är någon fördel med en stor hjärna alltså (tänk Einsteins hjärna som inte var så stor tydligen). Den får inte växa för mycket bara för jag har ett ganska litet huvud. Vete sjutton vad som kan hända då?

      Radera
    3. Jag tror nog mer på vikten av hur pigga de små grå är och hur man använder dem. Hursomhelst, det skadar väl inte att ta det lite lugnt med franskan. Det brukar lösa sig med händer och fötter också. ;)

      Radera
  5. En bok i veckan låter mycket för mig. Periodvis läser jag mer, men långa perioder läser jag inte alls... Först var jag redo att försöka, men så kom jag på att jag har en distanskurs i historia jag blivit antagen till.... Då blir det nog ingen skönlitteratur läst på flera veckor. Jag avstår, det får bli pensionärssysselsättning, den dag jag har uppnått åldern.

    God fortsättning på 2013!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en prioriteringsfråga, du väljer historia och jag skönlitteratur. Men jag gillar historiska romaner också. ;) Däremot vill jag inte vänta med läsning till den dagen jag hamnar i gungstolen. Jag kanske aldrig gör det. :)

      Radera
  6. Aha så du är en liten bokslukare..att läsa är berikande. John..det är rent av förfärligt att han inte fick leva..han hade säkert planerat för ett längre liv..för det är väl nästan omöjligt att inte planera..leva här o nu är trixigt..men man borde verkligen..jag blir ledsen i själen när jag tänker på att John inte fick leva....suck..

    Vi diskuterade böcker på nyårsfesten..många tips kom då. Själv har jag läst Anna Jansson i jul....lättläst deckare med utspelningsplats i Visby..och där känner jag ju mig hemma..:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bokslukare och periodare, just nu läser jag mycket. Alla boktips är välkomna.
      I vårt samhälle är det svårt att leva utan planering. Egentligen skrev jag det där mest för att övertyga mig själv om att jag inte behöver. Det kan gå till överdrift ibland. Allt eller inget, typ. ;)

      Radera
  7. Oj...du måste vara en snabbläsare...86 böcker på ett år! Själv läste jag 21, men då har jag inte räknat med ett par fackböcker jag läst för jobbets skull. (23 blir det då...)Att läsa 52 böcker på ett år kommer inte vara svårt att fullfölja för dej!!
    Jag önskar jag hade mer tid att lägga på att läsa, men den tiden finns inte. Inte just nu i alla fall. Jag köper på mej en massa böcker, du vet "ta fyra betala för tre(pocket)", så jag har en hel hög väntandes i hyllan. Och så är jag ju med i en läsecirkel, med massa bra böcker som jag vill läsa...men men, det får bli i den takt det blir. Böckerna finns ju kvar, i alla fall de som ligger i bokhyllans olästa-hög.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, absolut... jag har ju redan läst två böcker i år!!! ;) Skojar bara, jag har läst UT dem i år. Med läsplattan är det lätt att ta med sig en bok eller tre vart man än går. Den plockar jag fram så fort jag har en stund över. Som jag skrev innan så är 86 böcker mycket för mig också och eftersom jag är en periodare vill jag inte sätta ribban för högt. Jag kanske tröttnar i mars och skaffar mig en annan hobby. Inte för att jag tror det men man vet aldrig.

      På tal om antal böcker, jag är långt ifrån värst i klassen. På Goodreads är det rätt många som sätter 150 böcker som mål för ett år. Nu menar jag inte att jag är avundsjuk, undrar bara hur de hinner... men det kanske är folk som har böcker som sitt jobb eller nåt. Ska också tillägga att jag inte ser det som en tävling eller en morot för att läsa mer (det behöver jag inte!) men det är kul att se hur många det blir.

      Jag har blivit ganska bra på att inte hamstra böcker även om det kliar olidligt i fingrarna när jag går förbi boklådor. Brukar tänka på de där 75 olästa böckerna som ligger hemma och då känns det lättare att bara titta men inte köpa, haha.

      Radera
  8. Goodreads ja... den sidan ska jag allt ta och titta till! :) Så skönt med en läsutmaning. De där tidstjuvarna i mitt liv är det dags att stirra i vitögat tror jag!
    Sv: Skönt att fler än jag levt genom en barndom utan Anne :)
    Nejdå, engelskan är inga problem ... jag stapplar mest för att jag inte gillar Anne, försöker skumläsa men fattar att det inte funkar med henne ... Ska nog lägga ner projektet!
    Jane Austen står på tur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, det vore kul! Hojta om du reggar dig på Goodreads så får jag kika på din bokhylla... för det får jag väl? ;) Tidstjuvar är inte lätta att tas med, de byter ju skepnad de rackarna. =)

      Tänkte väl det... blev mycket fundersam... att jag drog fel slutsats av ditt stapplande med Anne. Du läste ju Wonder också. Det är bara att lägga ner om det tar emot för mycket. Det finns så många bra böcker. Austen t.ex. Och Alice Munro är inte dum heller.

      Radera