24 augusti 2006

Reseapotek

Stackars Ulrika blev dålig på sin resa till Tunisien. Inte roligt, men jag fick en bra anledning att skriva om vilka mediciner jag brukar ha i min "Första hjälpen"-kit. Jag tar med mig bara lite av varje (en karta med värktabletter till exempel) och kompletterar på plats om jag skulle behöva. Det mesta går ju att köpa i alla fall när man befinner sig i större städer. I mitt reseapotek finns det Lexinor, antibiotika som är bra mot magsjuka... och då menar jag inte lite magknip utan när jag blir riktigt dålig med över 40 graders feber och frossa (det har faktiskt hänt två gånger), värktabletter, febertermometer, spray- och skavsårsplåster, alkogel, kompresser, kirurgtejp, Voltaren mot muskelvärk, eftersom jag har en fot som krånglar jämt, MyggA, allergimedicin, Dimor mot diarré, åksjuketabletter, 1% kortisonsalva (mot klåda, insektsbett och sandloppor) och malariaprofylax om det skulle behövas. Jag har tagit de flesta sprutorna som går att ta, men innan avresa brukar jag ta en Dukoral, koleravaccin, som är bra mot ca. 70% av bakterier som orsakar turistdiarré. Det gula internationella vaccinationskortet packar jag också med i väskan, eftersom det krävs för att få resa in i vissa länder. Hittills har jag inte behövt visa upp det någon gång. Packlistan har jag som ett Excel-dokument i datorn och uppdaterar min sk. baslista beroende på vart jag ska. Jag skriver mer om packning imorgon.

2 kommentarer:

  1. Tack för en intressant länk! Att ingefära hjälper mot åksjuka och illamående var en nyhet för mig.

    SvaraRadera
  2. Jag föredrar nog inlagd ingefära som är supergott till sushi t.ex. På lågprisbutiker handlar jag väldigt sällan, helst aldrig pga deras personalpolicy etc. Det är en principfråga för mig.

    SvaraRadera