17 juni 2006

3 dagar, 9 timmar och 55 minuter

Till vänster min favoritbild för tillfället... hittade den här. Hemtentan är avklarad sedan en tid tillbaka och nu kan jag på allvar koncentrera mig på förberedelserna inför det stora äventyret. "Att fixa"-listan är rätt så lång och tiden ganska knapp. Vilken tur att det inte är första gången jag åker iväg, för då skulle jag antagligen vara helt hispig. Dukoral-drinken (utöver kolera skyddar den mot 70% av ETEC-infektioner, som låter tjusigt, men det är "bara" Montezumas hämnd eller vanlig turistmage det handlar om) är uppdrucken, uppehållet i tidningsprenumerationen fixat och min röda fina ryggsäck har kommit upp från kylan och mörkret i källaren. Återseendets glädje var obeskrivlig. På tal om sjukdomar, malariarisken är så pass liten i Mexiko att jag hoppar över profylaxen och tar med mig nät och MyggA. Det räcker gott och väl, vilket är rätt skönt. Det finns en utförlig sammanställning på vaccinationer jag har "bockat av" inför avresan www.vaccination.nu. Det finns mycket annan nyttig information på sidan också, t.ex. det här:
Maten i Mexiko varierar beroende i vilket del av landet man befinner sig i. Många som reser i Mexiko lägger på sig några kilon extra då maten ofta är väldigt god, och inte direkt sparsam på olja. Måltider innehåller ofta någon av de tre national rätterna tortilla, frijoles eller chili. För den som inte vill ha traditionell mexikansk mat finns det även gott om restauranger med mat från alla världens hörn.

Grunderna i den mexikanska maten
Till nästan varje rätt ingår tortilla, frijoles eller chili. Tortilla är tunna runda bröd gjorda av majs eller vete. Tortilla serveras till alla typer av rätter. De används ibland vid sidan om eller till att lägga maten i, så det blir som en "tunnbrödsrulle". Frijoles är bönor som man äter kokta, stekta eller friterade till bl.a. tortilla eller i soppa. Chili är starka pepparfrukter som finns i många olika varianter och används till många rätter. Bland de starkaste peppar frukterna är serrano och habanero, en annan variant heter poblano och är något mildare. Om du inte är säker på hur stark mat du tål så fråga efter om chilin är söt (dulce), stark (picante) eller muy picante (väldigt starkt).

Drycker
Refrescos är vanligt och påminner om läsk. Dryckerna finns i olika frukt smaker, många är väldigt söta. Mexiko har några sorter av mineralvatten som är bra. Tehuacán och Garci Crespo är två av dem. Ölbryggerier kom till Mexiko via tyskarna i slutet av 1800-talet. Idag finns det många bryggerier i landet. Mexiko har ca 25 egna märken, bl.a. Carta Blanca, Superior, Corona, Modelo och Tecate. Mezcal, Tequila och Pulque är några av Mexikos mest kända spritdrycker. I Mezcal flaskan ligger ofta en larv, när flaskan är slut ska larven ätas upp. Smaklig måltid!

För den som inte är förtjust i ren tequila kan man få en Margarita som består av Tequila och limejuice. Pulque är en skummjölks liknande drink. Vin är inte lika populärt som öl och tequila. Kaffet är ofta smaksatt och te serveras alltid i form av pås te.

Tex-mex mat i Sverige
Vad vi brukar kalla för texmex mat i Sverige är ofta anpassad efter svensk smak. Vissa rätter som vi har i Sverige hittar man inte i Mexiko. De hårda tacos skalen är ett exempel på detta. I Mexiko är bröden ofta mjuka.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte maten var suverän i Mexico men det enda jag inte klarade av var den bruna såsen mole som serverades till nästan allt. Verkligen inte gott hu

    SvaraRadera
  2. Mole, den är gjord av kakao, eller hur? Ska bli skoj att testa nya maträtter, jag kanske får nya favvisar... Om mole tillhör dom eller inte, återstår att se. ;) Läste nånstans att mexikanerna har pippi på att använda massor med ost på allt.

    Thérèse, är det lätt att hitta vegetarisk mat annars? Fisk och skaldjur äter jag också så jag lär inte svälta ihjäl. I Veracruz finns det många fina fiskrestauranger har jag hört. Nu vet jag iofs inte om jag kommer dit, men vi får se. Den där veggierestaurangen, Madre Tierra, i San Cristóbal de las Casas, som du tipsade om, får jag inte missa!

    SvaraRadera
  3. På många ställen där man äter tacos väljer man fyllningen själv och då är det inga problem att hitta vegetaraiskt. Det finns faktiskt en del veg.restauranger. Den i San Cristobal de las Casas var en av dom bättre. Den kändes lite fin och lyxig andra käöndes mer som snabbmatsställen.
    Quesadillas finns överallt vilket är smält ost i mjuka majsbröd och sallad. Precis som du säger finns inga hårda tacosskal, eller jag har iallafall aldrig sett några i Mexico.
    Min känsla är att Mexico är väldigt mycket ett köttland men att det inte ska vara svårt att hitta fisk och skaldjur.

    SvaraRadera
  4. "Mexiko är ett köttland"
    Det är precis den uppfattningen jag har fått också från resedagböcker och folk som har varit där. Jag är rätt flexibel (inte så kräsen förutom det där med köttet) när det gäller mat så det blir nog inga större bekymmer. Brukar äta något lättare under dagen: yoghurt, mackor, mycket frukt osv. och något lagat på kvällen (inte alltid men oftast). Jag är ingen gourmet, det där med mat är inte såå viktigt. Det är klart att det roligt att testa lokala specialiteter, men lägger ingen större energi på att hitta de bästa matställena. Ibland är det förstås roligt att lyxa till det!

    SvaraRadera