6 juni 2006

Resplanen börjar ta form

México City - Oaxaca - Puerto Escondido - Tuxtla Gutiérrez - San Cristóbal de las Casas - Oventic och Bachajón i Chiapas - Palenque - Mérida - Tulum - sedan får vi se.

Platser jag vill besöka: Chetumal tack för tipset Thérèse! och kanske Bacalar på Yucatán-halvön, möjligen Isla Contoy och Xel-Ha, Taxco och Cholula i Puebla, Lago de Pátzcuaro och den lilla ön Isla de Janitzio, Morelia och Uruapan i Michoacán, norr/nordväst om México finns det små pittoreska kolonialbyar Dolores Hidalgo och León, San Miguel de Allende, kanske Tula. Alla de här ställena finns inte på kartan men det klarnar under resans gång.

4 kommentarer:

  1. Visst är det! Jag håller på att gå upp i atomer... Det är ungefär två veckor kvar till dagen D! Jag kan knappt vänta. Har förresten nedräkning längts ner på sidan och enligt den är det 13 dagar, 7 timmar, 34 minuter och 51 sekunder kvar till den 21 Juni år 2006! :D

    Häng med, jag kommer att blogga under resan. Det blir säkert inte dagliga rapporter men jag försöker uppdatera så ofta som möjligt.

    SvaraRadera
  2. San Miguel de Allende är fint. :-) Fast jag tror att det är ganska dyrt om man kommer som turist och inte kan laga mat själv och hamnar bland alla fiiiina restauranger inne i centrum. Men stannar man bara en kortare tid kan man ju klara sig på frukt och bröd och mexikansk snabbmat från utkanterna av stan.

    SvaraRadera
  3. Vi åkte till Bacalar som en dagsutflykt från Chetumal och bussresan tog mindre än en timme så degt är inget problem att kombinera. Kul bussresa också i en sån gammal buss som Guatemala kryllar av , man åker genom sockerrörsodlingar och på bussen spelades hög karibisk musik. Det var väldigt fint att bada i Bacalar i sötvattenslagunen

    SvaraRadera
  4. Wettergren: Hur stor stad är San Miguel egentligen? Vi har ännu inte bestämt om vi ska åka dit eller inte. Det beror lite på om det finns något speciellt att se där, eller om det är "extramysig" stämning. Har hört från många att det är fint, vilket innebär en hel del turister antagligen. Om vi åker till Stilla Havskusten från Puebla och Taxco så blir det ju lite åt fel håll med San Miguel.
    Har du några andra bra tips?

    Thérèse: Vad underbart det låter med svajande palmer och karibisk musik! Ungefär som när jag åkte med chicken bus = gammal amerikansk skolbuss (för dom som inte vet) mellan Tela och San Pedro Sula i Honduras. Bacalar och Chetumal vill jag absolut inte missa, det kan jag lova! Nu börjar jag bli otålig...

    SvaraRadera