3 augusti 2006

Home sweet home

Tjejen i kassan på ICA tittade lite fundersamt på mig när hon gav mig växelpengarna och jag sa: ¡Gracias! Jag hade ju handlat där under flera års tid och hon hade inte sett några tendenser till språkproblem tidigare.

Efter att ha varit och växlat tillbaka mina pesos till riktiga pengar genade jag över gården vid Klara kyrka. Dörren stod öppen och jag gick in... som jag har gjort så många gånger under de senaste veckorna. Det var bara ett infall och det slog mig att jag aldrig hade varit där förut. Det var ju riktigt vackert. Oj, där står en staty av Bellman också. Den har jag aldrig sett.

Att komma hem efter en långresa har sina sidor...

Jag tar fördelarna först, annars ingen rangordning. Jag lär missa en hel del. Som den äkta dromoman jag är (Johan Tell är ett geni) gäller det ju att försöka undvika svårare anfall av PTD (Post Travel Depression).

FÖRDELAR
- träffa sina närmaste efter en lång tid
- det finns tillräckligt med klädhängare i garderoben
- duschen har fler än tre strålar och tvålen luktar inte rosor, liljor och violer
- det är lättare att hitta sina saker, eftersom man inte packar och packar upp dem var 3. dag
- man kan dricka vatten direkt ur kranen om man känner för det (och det är gott!)
- boendet betalas månadsvis och det sköter sig självt
- inga bussbiljetter att boka eller flygbiljetter att återbekräfta
- kartan för den här stan känns bekant, valutan likaså
- det finns en viss trygghet i att veta hur allt fungerar... och att det oftast gör det

NACKDELAR
- tillfällen att träffa nya trevliga människor och att besöka spännande platser är färre
- vidga vyerna är betydligt svårare på hemmaplan (vanans makt är stor)
- att gå i gamla fotspår blir tråkigt i längden
- det är dålig service på den här restaurangen och det går inte att klaga
- att diska eller städa är fortfarande inte kul

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar