14 september 2006

För bokmalar

Humaniorabloggen tipsade häromdagen om en hemsida som föreslår nya böcker att läsa när du knappar in din favoritbok. Databasen, som består av användarnas favoriter, innehåller för närvarande ca. 20000 böcker. What should I read next? lanserades i höstas. Kul idé! När jag testade García Márquez fick jag följande resultat:

Love in the Time of Cholera - Gabriel Garcia Marquez
All Quiet on the Western Front - Erich Maria Remarque
Aunt Julia and the Scriptwriter - Mario Vargas Llosa
Towing Jehovah - James Morrow
All the Names - Jose Saramago
Complete Tales and Poems - Edgar Allan Poe
If on a Winter's Night a Traveller - Italo Calvino
Focault's Pendulum - Umberto Eco
The Gulag Archipelago 1918-1956 - Aleksandr Isaevich Solzhenitsyn
Moby Dick: Or, the White Whale - Herman Melville

Av de ovanstående har jag läst Vargas Llosas Tant Julia och författaren och den tyckte jag mycket om. Jag skulle nog välja Saramagos Blindheten som nästa bok.

7 kommentarer:

  1. Vad kul! Det mâste jag genast prova!
    Jag gillar ocksâ GM och tyckte om Pâ Västfronten intet nytt, Moby Dick och Gulagarchipelagen.
    De borde tagit med Isabel Allende ocksâ, tycker jag.
    Vilken bra idé.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig, Anna, Allende borde ha varit med, men listan baseras ju på vad registrerade användare har på sin favoritlista. Då är det kanske inte så många som gillar både Gabo och Allende, vilket iofs låter konstigt.

    SvaraRadera
  3. Håller med Anna, måste också genast prova! Verkar jättekul.
    Det påminner faktiskt lite om filmsiten http://www.filmtipset.se, där man betygsätter filmer man har sett och sedan får tips på vilka filmer man borde se utifrån de filmer man betygsatt att man gillar. Desto mer filmer man betygsatt, desto bättre blir tipsen. Rekommenderas varmt! Man får tips man inte ens hört talas om, och riktigt bra sådana!

    SvaraRadera
  4. Jag håller på med "Amor en los tiempos de cólera" nu och den kan jag rekomendera också. Lite omständig i början men jag har nog växt in i den lite nu på nåt sätt. "100 años de Soledad" sträckläste jag som besatt :)

    SvaraRadera
  5. Linda, tack för tipset! Jag var ju "tvungen" att gå och registrera mig direkt och fastnade förstås. Satt och betygsatte ett antal filmer för att få någorlunda vettiga tips. Oj, vad många filmer jag hade glömt bort att jag hade sett. En del riktigt bra och andra mindre bra. Har länkat till filmsiten på bloggen också.

    SvaraRadera
  6. Sukha, jag är en riktig Gabo-fan, men om du lovar att du inte berättar för nån, så har jag faktiskt inte läst Hundra år av ensamhet ännu. *skäms* Den spanska versionen har legat i min bokhylla i ett antal år nu. Jag började läsa den direkt när köpte den men språket var för svårt då. Nu vet jag att det inte skulle vara ngt problem, så jag SKA...
    Annars är nog "Översten" min favorit.

    SvaraRadera
  7. Visst är filmtipset en guldgruva? Nästan lite för bra ibland, det finns grava tendenser för en att fastna och bara komma på fler och fler filmer man har sett, man vill se, man vill kolla upp... :D

    SvaraRadera