19 december 2006

Fuglesang nös

Precis som Sukha (13/12) börjar jag bli trött på pseudonyheter och rymdhysteri. Visst är det både roligt och spännande att en svensk har tagit klivet ut i rymden men nyhetsbevakningen börjar få såna proportioner att jag blir alldeles matt. Det är bra så, tack! Hoppas han kommer hem till jorden "safe and sound" snart så att vi kan koncentrera oss på andra nyheter som inte hörs i mediebruset... som t.ex. att varje ko i EU får ca 20 SEK i bidrag - varje dag. Det är dubbelt så mycket vad många bönder i Latinamerika tjänar. Detta läste jag i julbrevet från UBV som under 2007 lanserar en kampanj för att uppmärksamma Sveriges ansvar för globala spelregler som garanterar människors rätt till försörjning. För varje 100 kr du bidrar med lägger SIDA till 900 kr och din hundring blir en tusenlapp. Läs mer på deras hemsida.

7 kommentarer:

  1. Håller helt med. Fast när han kommer hem kommer tyvärr bara andra pseudonyheter som vilken dokusåpastjärna har störst silikonbröst , en kvasikändis viker ut sig , Lill-Babs nya man eller prinsessan Madeleine pussar pojkvännen under en promenad eller... Tidnignarna och TV kanalerna blir fler men viktiga nyheter blir färre och färre

    SvaraRadera
  2. Thérèse: Risken finns, men jag vill inte tro att vi "får de nyheter vi förtjänar". Det kan inte vara så att största delen av befolkningen tycker att såpakändisar och silikonbröst är nyheter. Jag vägrar tro det. Tänk bara på hur många underskrifter som samlades i "Inga såpor i stället för nyheter"-kampanjen.

    Susanne: UBV gör ett mycket viktigt arbete. När jag var i Bolivia hade jag förmånen att besöka en av deras samarbetspartners CEADL (El Centro de Estudios y Apoyo al Desarrollo Local), en förening i El Alto nära La Paz, som arbetar med ungdomar. Jag var med på en träff med tonårskillar som fick undervisning i jämställdhet genom att spela rollspel. Det var mycket intressant och givande.

    SvaraRadera
  3. Inne snabbt för att önska dig en God Jul!!

    SvaraRadera
  4. Tack det samma lox! Sköt om dig!

    SvaraRadera
  5. He, he, vi satt och pratade om det här på jobbet igår. Vi spånade kring vad som hade hänt om man i samma ögonblick som uppskjutningen var hade sprängt alla fängelsen i Sverige (okej, vi var självklart inte allvarliga...). Skulle Fugelsang ha fått mer än en notis på sista sidan då? Kul att se att det är fler som har noterat hysterin kring honom :-)

    När jag ändå skriver vill jag passa på att tipsa om en tävling som ni kanske sett att Seat24 kör nu (kolla in den på http://links.seat24.com/se_sv/). Det enda man behöver göra är att hitta på en fyndig länk och peka till dem så är man med i tävlingen.

    Fortsätt med din fantastiska blogg!

    SvaraRadera
  6. Paris har jag inte varit i ännu, förutom flygplatserna, så jag skickade in en beställning. Tack för tipset! Följer du med på vinstresan? ;)

    SvaraRadera
  7. Vid närmare eftertanke: jag är nog inte till salu. För att kunna delta måste man ha länken till företaget väl synlig på sin hemsida och just idag känner jag inte för det. Jag har visserligen rätt många länkar som "gör reklam" för det ena med det tredje, men men... Jag får spara till resan istället. :)

    När det gäller CF... han är hemma snart och då kan vi koncentrera oss på "vem som är ihop med vem" igen, hoppas jag. ;)

    (hoppas att ironin är uppenbar)

    SvaraRadera