2 februari 2007

Fånga dagen

Dessa dagar som kom och gick... inte visste jag att det var livet.

Mitt favoritcafé Fernandos i Antigua, Guatemala.
Det ligger på 7a. Avenida Norte bredvid Posada La Merced.


Uppdaterad med vägbeskrivning

Sorry, Christina W, det går ingen tunnelbana hit, vad jag vet, men du kan ta höger vid Barajas (flygplatsen i Madrid) och fortsätta rakt fram tills du kommer till Karibien, antingen med båt eller vingar… När du ser Landet med träden (Goathemala på maya-språket betyder just det) kan du ta sikte på vulkanen Agua. Väl framme i den gamla huvudstaden går du norrut på kullerstensgatorna från det stora torget och passerar restaurangen med Frida-bilder i fönstret. När du kommer till Merced-torget med den vackra gula kyrkan är du nästan framme och kan känna den ljuvliga kaffedoften som kommer från Fernandos (kaffet rostas och mals vid ingången). Jag vandrar ofta den vägen i mina tankar. Hjäälp, nu fick jag resfeber igen...

Spanjorerna gav staden Antigua namnet La Muy Noble y Muy Leal Ciudad de Santiago de los Caballeros de Guatemala alltså "den mycket nobla och mycket lojala staden Santiago av Guatemalas riddare". (Wikipedias översättning)

7 kommentarer:

  1. Vilken tunnelbana är det dit? Skojar bara...önskar bara det vore sååå nära.

    SvaraRadera
  2. Hehe, nu har jag lagt till en vägbeskrivning i fall att... Det är närmare än du tror. ;D

    SvaraRadera
  3. Den där fontänen ser bekant ut. Jag har tillbringat två veckor i Antigua och undrar om det inte kan ha varit på det caféet jag drack horchata

    SvaraRadera
  4. Det är mycket möjligt, Thérèse. Det här caféet ligger inte "mitt i smeten" men inte långt ifrån (La Merced ligger ju tre kvarter från Plaza Mayor och Fernandos ett par block därifrån). Deras kaffe är det godaste jag någonsin har druckit! Och så har de en god lokal frukost med äggröra, bönor och tortilla. Det fanns bara 4-5 bord i pation och några till inne i butiken och i rummet bredvid. Det var både folk från stan och utländska studenter som brukade sitta där.

    SvaraRadera
  5. Kollade kartan och jäpp jag har varit där. Vi åt luch där och drack horchata en sorts mandlmjölk som är vanlig i Spanien speceillt i trakten kring Valencia. Minns att mate var ganska god. Horchatan helt okey och ganska svalkande en varm sommardag. Någon entaka gång har jag beställt det i Madrid och Mexico mendet är en dryck man kan klara sig utan att ha druckit

    SvaraRadera
  6. Ännu ett cafétips att lägga pâ minnet - tack. Jag funderar pâ ett "Jorden runt pâ 80 cafeterior"

    SvaraRadera
  7. Thérèse: Mandelmjölk har jag aldrig druckit. Låter gott. Får ta det nästa gång jag går på Fernandos. Man måste ju testa allt. ;)

    Anna: Låter som en underbar idé! Det gäller att hitta en sponsor bara... :D

    SvaraRadera