13 februari 2007

Mexikanska spetstrosor

Jag skrev tidigare om en fleecejacka som jag fick jaga över halva Centralamerika eftersom den inte alls ville följa med mig hem. Nej, det var ingen snygg latino i den... det var min egen jacka. När jag var i Mexiko blev jag av med min ena ryggsäck och därmed också en stor del av mina kläder. Efter att ha gjort polisanmälan i lilla staden Palenque återstod det svåraste: att hitta nya underkläder. Det mexikanska modet när det gäller "de namnlösa" är inte riktigt i samma stil som det jag brukar köpa för att inte tala om storlekarna som passar bättre på småtjejer. Storlek 36 verkade vara den vanligast förekommande och större än stl 40 existerade knappt. Lite förvånande eftersom kvinnorna i gatubilden var allt annat än trådsmala, snarare tvärtom, den ena fylligare än den andra. Hur som helst, jag var tvungen att köpa trosor och försökte välja de minst hemska - inga neongröna eller knallgula med rosetter för mig, tack! Det slutade med att jag numera kan stoltsera med att jag äger två par äkta mexikanska spetstrosor.

Ett annat betydligt trevligare klädminne är ett par julröda filttofflor som jag fick av Tomten när jag var fem år gammal. Jag var så lycklig över min julklapp att jag hade tofflorna på mig när jag skulle sova. Mamma som kom och stoppade om mig råkade se något rött skymta i fotändan av min säng och när hon lyfte på täcket fick hon se att jag hade tofflorna på mig. Mina små fötter hade blivit alldeles svettiga och röda av tofflorna som färgade av sig och jag hade dessutom ludd mellan tårna. Ändå ville jag inte ta av mig dem. Det var äkta kärlek. Det var inte bara det att jag tyckte mycket om tofflorna utan att det var Tomten som hade kommit med dem, precis som jag hade önskat mig.

Har du något klädesplagg som har en speciell historia eller har betytt mycket för dig?

5 kommentarer:

  1. Haha, jag har också försöka köpa trosor i Mexiko. Samma dilemma för mig. Till slut blev det bomullstrosor i tantmodell!

    Jag undrade också var alla runda mexikanskor köpte sina underkläder. Kanske något att undersöka i sommar :)

    SvaraRadera
  2. Ja, men det kan du ha i uppdrag när du kommer dit! ;) Jag förstår inte var de får tag i sina kläder! Speciellt i en liten stad som Palenque, i Mexico City finns det ju mycket mer att välja på. Var det Cuernavaca du skulle till?

    SvaraRadera
  3. Släktingarna bor i Cuernavaca, så vi kommer att vara mest där. Antagligen åker vi till Acapulco några dagar också. Ställen som ligger nära och bör besökas är Taxco, Tepoztlan, D.F... Dessutom vill jag gärna lära känna nya platser, men vi får se hur mycket vi kommer att kunna resa med barnen.

    Har du några tips på resmål? (Jag ska läsa igenom dina inlägg från Mexiko innan vi åker.)

    SvaraRadera
  4. Taxco är helt underbart! Har du varit där tidigare? Det ligger ju inte så långt ifrån Cuernavaca. Jag åkte via C. när jag skulle till Guanajuato från just Taxco.

    Återkommer med tips, ska bara fundera lite. Det beror ju på hur långt ni är beredda att åka också. Läs på du och fråga gärna om du undrar över något (av det jag har skrivit). :)

    SvaraRadera
  5. Jo, jag har varit i Taxco ett par gånger, men åker gärna tillbaka.

    SvaraRadera