17 februari 2007

Presidentval i Guatemala


Efter Evo Morales kommer Rigoberta Menchú? Lägg det namnet på minnet. Hon kan bli Guatemalas första kvinnliga president och första representant för ursprungsbefolkningen på posten. Politiska partier har kontaktat mayaledaren och Nobelpristagaren för kandidatur i presidentvalet i september. Hon har haft överläggningar med två av dem och kommer att lämna besked nästa vecka. Många hoppas att Evo Morales har visat vägen och att "ringarna på vattnet" ska leda till ökade möjligheter för den guatemalanska ursprungsbefolkningen att vara delaktiga och att kunna påverka i samhället.

Uppdatering: Här är DN´s artikel 2007-02-12 om "den första infödda presidenten" som Lena i Latinamerika kommenterade. Själv läste jag om Rigoberta bl.a. här (spanska).



Biografi på engelska
Fundación Rigoberta Menchú Tum (spanska)

14 kommentarer:

  1. Jasâ? Vad roligt! En väldigt fin människa verkar hon vara, dessutom. hâller tummarna för att det blir sâ.

    SvaraRadera
  2. En kvinna president i Guatemala? Och en indian till råga på allt? Sådana mirakel inträffar inte. Rigoberta har tur om hon kommer undan med livet i behåll. Hoppas hon gör det.

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte hur stora möjligheter hon har att ta sig enda fram (det var iofs inte många som trodde från början att Evo skulle heller) men visst vore det häftigt!

    Det är inte bara i Finland kvinnor kan bli presidenter. ;) Menchú skulle inte vara första kvinnliga presidenten i Centralamerika. I alla fall Panama har haft en kvinna på den posten tidigare, det hade de när jag var där. Hon hette Mireya nånting... Moscoso, tror jag.

    SvaraRadera
  4. Måste nog instämma i klimakteriehäxans något pesimistiska syn på saken. Det låter helt enkelt för bra för att vara sant, men visst vore det häftigt.

    SvaraRadera
  5. Vem ska tro på henne om inte vi andra kvinnor gör det? ;)

    SvaraRadera
  6. "Fredspristagaren Rigoberta Menchú hoppas bli Guatemalas första infödda statschef vid presidentvalet i september." står det i DN.

    Någon som har koll på vad DN menar? Har Guatemela aldrig haft någon statschef som fötts i Guatemala, eller menar DN infödd = tillhörande ursprungsbefolkningen?

    SvaraRadera
  7. Pumans dotter; Tror gör man i kyrkan ;)
    Känner mig bara krasst realistisk (tyvärr).

    Lena: Intressant ordval. Ibland undrar de hur man tänker. Eller om de alls tänker.

    SvaraRadera
  8. Lena: Det var klantigt av DN. Hade faktiskt inte sett artikeln. Ska kanske ta och leta fram den.

    Nadia: Jag tror att det bara "bidde så". Kom att tänka på en journalist jag såg på tv för några veckor sedan som inte visste att gul var en adjektiv...

    SvaraRadera
  9. Sâ kan det gâ när man vill undvika ordet indian till varje pris. "Indígena" har väl ingen egentlig motsvarighet pâ svenska. Urinevânare lâter väldigt primitivt... men maya hade väl gâtt bra?

    SvaraRadera
  10. Jag undviker ofta ordet indian också eftersom det i många länder har en negativ klang, betraktas som ett riktigt skällsord i vissa sammanhang. Det är svårt att hitta något bra ord. Ursprungsbefolkning är ett bra ord men känns rätt klumpig att använda... och vad säger man när man vill prata om en individ i stället för en hel grupp? Svårt!

    SvaraRadera
  11. Ja, det känns som om det fattas ett ord i svenskan. "Nativ" lâter väl inte svenskt, t.ex.?

    SvaraRadera
  12. Jag har aldrig hört att man använder nativ i de här sammanhangen. Har för mig att det betyder naturlig eller medfödd.

    Vi får hitta på ett nytt ord.

    SvaraRadera
  13. Oj vad häftigt. Jag gillar Rigoberta Menchu men samtidigt är jag "krasst realistisk" som Klimakteriehäxan och Nadia. Guatemala är inte världens säkraste eller världens minst korupta land tyvärr...

    Men jag hålle verkligen alla tummar jag har för att jag har fel. Hoppas , hopas hon blir vald.

    Jag tror inte det finns någon motsvarighet till indigena på svenska. Jag känner också att jag gärna undviker ordet indian och ursprungsbefolking är lite klumpigt. Maya funkar bra.

    SvaraRadera
  14. Jag är realist också, men önska kan man ju. :)

    SvaraRadera