10 mars 2007

Charter och schlager

Emma Hamberg ondgjorde sig i gårdagens krönika i Stockholm City över folk som inte tycker om schlager eller väljer andra sätt att resa än charter... som om trångsyntheten var en egenskap enkom reserverad för personer som inte uppskattar dessa fenomen. Jag ger blanka f*n i om det är fint eller inte men mitt intresse för Melodifestivalen kan bäst beskrivas med uttrycket I couldn´t care less! (Jag skulle inte kunna bry mig mindre!) Andra får gärna titta på det om de vill men låt mig slippa. Mitt intresse för charter är ungefär lika översvallande, i alla fall om resan till största delen består av att ligga på playan, shoppa tingeltangel och festa loss med andra turister. Tack, men nej tack! Jag kan tillbringa ett par dagar på stranden, bada och ta det lugnt men därefter vill jag ha något meningsfullt att göra. Egentligen har jag bara en sak att säga om det här: Jag hatar varken schlager eller charter men låt mig vara annorlunda. Försök inte att tvinga in mig i samma fack med dig och dina själsfränder, de schlagertrallande charterfansen. Live and let live!

7 kommentarer:

  1. Nya idealet: medelklassmamman som hyllar allt som har med borgerlighet att göra. De där tjejerna som var coola och omstörtande på 90-talet ojjar sig nu över ungdomar, diskuterar rabatter på konsum och bästa sulkyn. LInda Skugge, Emma Hamberg och Belinda Olsson är några av namnen. De hyllar charter, rena hem, barn före karriär, pernilla och carola - ja, allt det där som var så härligt medelklass när vi växte upp.

    Sorry, men jag tycker bara att det är borring. Min lägenhet ser ut som en kanrkarkvart, karriären går före barn, jag tycker att charter är trist och jag bryr mig inte om charter. Och jag är ganska lycklig.

    SvaraRadera
  2. Nu har jag skrivit underliga saker om mig på min blogg.

    SvaraRadera
  3. Det handlar om att Emma Hamberg vill att de som gillar schlager och charter också ska få göra det, men det hon skriver blir en attack mot dem som inte gillar dessa företeelser. Precis som om det vore klara motsättningar mellan olika tyckanden i dessa ämnen, som om allt är svart och vitt i tyckandet, ett antingen-eller. Så är det nu inte.

    Själv kan jag mycket väl tänka mig att utnyttja charterresorna för att komma iväg ut i världen (och har också gjort det) men föredrar att resa för att ha andra upplevelser. Schlager är inte något jag lyssnar på numera, men jag gjorde det som ung tonåring. Däremot uppskattar jag den moderna jazzen, som verkar hatad av Emma Hamberg, gärna uppblandad med latinamerikanska rytmer, som man kanske kan kalla latinamerikansk schlager. :-)

    SvaraRadera
  4. Ulrika: Det viktigaste är förstås att vi alla gör våra egna prioriteringar och att det är OK att alla inte är stöpta i samma form. Jag varken fördömer eller upplyser folk om hur de ska leva och jag förväntar mig att bli behandlad på samma sätt.

    Hata schlager/charter? Det låter rätt korkat att slösa någon energi på såna saker. Är det inte bättre att använda sina krafter på ett mer konstruktivt sätt?

    P.S. Jag kanske inte skulle vilja bo i en knarkarkvart, men en dammråtta under sängen gör mig inte olycklig. ;)

    Haydee: Du är verkligen konstig... mjölk och choklad! ;)

    SvaraRadera
  5. Susanne: Jo, det förstod jag också, att det var så hon menade, Emma Hamberg, men hennes sätt att förmedla det förvånar mig. Hon låter lite väl spydig när hon beskriver hur "alla stackars i-lands människor" hatar både det ena och det andra. Hon verkar tänka att anfall är bästa försvar.

    Jag säger inte att jag inte kan åka på charter (det har jag gjort, men av många olika skäl bara vid ett tillfälle) men jag föredrar andra sätt att resa, bl.a. för att jag inte trivs i större turistgrupper, vill ha mer av semestern än bara sol och hålligång osv. Det kan hända att jag behöver uppdatera mina kunskaper om charter. Numera går de ju till så många olika resmål så det kanske finns något att hämta för mig också.

    SvaraRadera
  6. Hata schlager/charter? Nu hänger jag inte med? Det har jag aldrig skrivit.

    Däremot har jag skrivit att jag tycker att charter är trist och att jag inte bryr mig om schlager. Ganska stor skillnade mot att hata:) Jag har också åkt på en hel del charter, senast i somras, men tycker att det ofta känns så poänglöst, kanske för att jag söker mer upplevelse än semester när jag reser.

    SvaraRadera
  7. Ulrika, det var jag som uttryckte mig klantigt! Skrev det "i ett eget kapitel" men det ser ut som om det var svar till dig. Det var det inte. Det var bara en reflektion över Hambergs artikel... hur onödigt det är att slösa tid och kraft på att hata ngt.

    SvaraRadera