15 april 2007

Sol och mina ekologiska fotspår

Det har varit ett par härliga sommardagar med mycket sol och jag har tillbringat dem mestadels utomhus utan att göra något speciellt.... bara njutit. Att ozonlagret är som tunnast just nu på våren och att man inte ska vistas i solen mitt på dagen (mellan 11.00 och 15.00 har jag för mig) har jag inte velat tänka på eller orkat bry mig om. Jag behöver solstrålarna och löftet om den annalkande sommaren. När jag satte mig framför datorn ikväll kändes det som ett knytnävslag i magen att läsa om mina ekologiska fotspår. Vad är några elaka solstrålar i jämförelse?

CATEGORY / GLOBAL HECTARES
FOOD 0.8
MOBILITY 0.5
SHELTER 1.3
GOODS/SERVICES 1.6
TOTAL FOOTPRINT 4.2

IN COMPARISON, THE AVERAGE ECOLOGICAL FOOTPRINT IN SWEDEN IS 6.7 GLOBAL HECTARES PER PERSON. WORLDWIDE, THERE EXIST 1.8 BIOLOGICALLY PRODUCTIVE GLOBAL HECTARES PER PERSON.

IF EVERYONE LIVED LIKE YOU, WE WOULD NEED 2.3 PLANETS!
Det här måste jag göra någonting åt! Testet finns här.

10 kommentarer:

  1. För att leva som jag gör krävdes tydligen 3 jordklot. Känns inte bra. Jag får väl också göra nåt åt det. Har köpt cykel så det kommer att bli mindre bilåkande framöver men så mycket bil åker jag inte heller speciellt inte sen jag flyttade och har närmare till allt.

    SvaraRadera
  2. Jag åker inte speciellt mycket bil heller och åker kollektivt till vardags. Att cykla är inget alternativ för mig, tyvärr. Det är nackdelen med att bo i en större stad: avstånden är så mycket längre än på mindre orter.

    Jag kan minska fotspåren genom att handla ännu mer lokal mat och jag har faktiskt börjat leka med tanken om att åka på tågsemester i Europa. Det vore spännande!

    SvaraRadera
  3. Hej
    Tack för din kommentar på min blogg.
    Jag läser gärna ditt inlägg om faddergalor, men jag hittar det tyvärr inte, var finns det?

    SvaraRadera
  4. Om alla levde som jag skulle de krävas 2 jordklot. Tyvärr vet jag inte vad jag ska göra åt det, faktiskt. Jag åker nästan aldrig bil (har inte ens körkort), jag går ofta till Uni/centrum (bor 30 minuters promenad därifrån), är vegetarian, och verkligen sparsam med el. Det enda som jag skulle kunna ändra på är att sluta flyga, men inte ens det gör att jag bara behöver ett jordklot.

    SvaraRadera
  5. För mig blev resultatet:
    FOOD 1
    MOBILITY 0.1
    SHELTER 1.3
    GOODS/SERVICES 1.2
    TOTAL FOOTPRINT 3,6

    Två planeter skulle vi behöva om alla levde som jag. Det låter mycket, men är ju inte det i Sverige.

    Kanske flygresorna till Italien ska bytas ut mot tåg.

    Förresten har WWF mer om ekologiska fotspår (på svenska) här.

    SvaraRadera
  6. Klarade mig pâ 2,3.
    Men jag har för mig att det land man bor i spelar roll, alltsâ om jag hade svarat att jag bodde i Bolivia men svarat likadant, hade det blivit mindre.

    SvaraRadera
  7. Tommy/morfar: Ibland är jag olovligt virrig, sorry! Borde ha länkat förstås... kommenterar hos dig.

    SvaraRadera
  8. Elisabeth: Jag tror att landet man bor i påverkar resultatet, precis som Anna Malaga säger. Då räknar man säkert med en viss levnadsstandard som inte är så miljövänlig alla gånger.

    Sassa: Det har pratats mycket om hur miljöfarligt det egentligen är att flyga, både för och emot, men jag är inte så insatt. Man kanske ska ut och tågluffa... (det vore kul! eller Transsibiriska vore häftigt) men det är svårt att komma till Sydamerika om man inte vill ro förstås. Tack för tipset med länken!

    Anna: Då var du lika "duktig" som jag.

    SvaraRadera
  9. Brukar gå in där då och då och kolla. Just nu behöver jag 1,9 planeter, men när vi flyttar så stiger siffran till 3,5 planeter. Inte bra alls.

    SvaraRadera
  10. Lox, det är tydligt att vi bor i "fel land".

    SvaraRadera