11 maj 2007

PUMANS DOTTER 2 ÅR












När jag skrev mitt första inlägg för två år sedan trodde jag inte i mina vildaste fantasier att bloggandet skulle bli en hobby och att jag skulle få så många härliga bloggkompisar. Tack ALLA (tänker inte nämna några namn eftersom jag säkerligen skulle glömma någon) för att ni har förgyllt min tillvaro!

Det är roligt att förnya sig då och då för att inte fastna i samma gamla tasspår. För ett tag sedan bytte jag både namn och utseende på bloggen. Från början hette bloggen Sharis patio. Fråga mig inte varför, det lät bra just då. Efter att ha varit i Centralamerika och läst boken Pumans dotter valde jag det namnet eftersom det associerar till Latinamerika. När det gäller bloggens utseende försvann fyrtornet och de fina molnen och ersattes av en mer strukturerad blogg. Det är bara texten som fladdrar runt numera.

Just nu tänker jag inte göra några omvälvande förändringar, tror det blir bäst om jag kör som jag brukar, alltså en salig blandning av resor, musik, samhällsfrågor, spanska (det var ett tag sedan sist men det kommer, ska återinföra Dagens ord), humor, film osv. men så här på ålderns höst - två år är en lång tid för en Puma - känner jag av gikten i mina leder. För att underlätta skrivandet tänker jag i fortsättningen kalla mig för Pumita som Nejma i Marocko har döpt mig till. Det betyder både vulkanisk sten och liten puma på spanska... inte för att jag är så liten, men man krymper ju med åldern...

Här sitter jag och bladdrar fast det är hög tid för underhållning! Nu ska jag mingla en stund och sedan återkommer jag med vinnaren av jubileumstävlingen.



16 kommentarer:

  1. AAAAZZZZUUUUUCAAARR!!!
    Har tagit fram mina maracas och matasuegras. ¡Viva la fiesta y viva Pumita!
    Tvâ âr är ingen âlder för en puma -du är i dina bästa âr!!

    SvaraRadera
  2. ¡GRAACIAAAS! :D
    ¡Venga, vamos a rumbear!
    Snart kör vi igång tequila-racet!

    P.S. Anna, när kommer bildbeviset? ;)

    SvaraRadera
  3. ¡Muchas felicidades, Pumita!

    Jag har faktiskt saknat dagens ord, så jag ser fram emot att du återinför det! (Jag ska plugga spanska på universitetet till hösten, så jag måste se till att lära mig en massa!)

    SvaraRadera
  4. Felicidades!!!!

    Ku fest , har dragit på salsa på stereon , får vl fira med ett glas rött i brist på tequlia. Spanskt rött , inköpt i Madrid såklart

    SvaraRadera
  5. Gratulerar!
    Hurra for dig och for fler spannande inlagg! Chile halsar ;)

    SvaraRadera
  6. Tack, Annelie! Vad roligt att du gillade Dagens ord. Det var inte helt lätt att välja. Spanskan har så många roliga, fina, vackra, underbara, onomatopoetiska, spännande - säg till när jag ska sluta - ord! ;)

    Åh, vad avundsjuk jag blir för kursen! Ska du läsa på SU? Vilken nivå? Vill veta allt! ;)

    SvaraRadera
  7. Thérèse: ¡Gracias! Jag tror att mina morrhår skulle bli krulliga om jag tog en tequila nu så jag får nöja mig med det chilenska jag har i glaset (Echeverría). Riktigt gott faktiskt!

    Höj volumen lite, snälla, jag hör inte riktigt!

    SvaraRadera
  8. Ja, det blir grundkursen på SU. Jag har aldrig läst spanska "på riktigt", bara en intensivkurs i Mexiko för att lära mig det mest gundläggande. Jag har nyligen tentat av gymnasiespanskan, och det gick ju i alla fall bra :) Men jag vet inte alls hur det ska gå på universitetet.

    Var har du läst spanska?

    SvaraRadera
  9. Du lär ju få bra träning i sommar så det är säkert inga problem. Jag läste på MdH i Västerås, 40p. En del av dem lektorerna undervisar på SU också.

    SvaraRadera
  10. Grattis!! Jag hoppas på många fler intressanta och roliga inlägg! :) (Du kan väl ta med en liten uttalsförklaring på de spanska orden? Så en sådan som jag som ingen spanska kan förstår hur de låtar på spanska?)

    SvaraRadera
  11. Jätteskoj!
    Fortsätt i samma takt, gillar att kika in här!

    SvaraRadera
  12. Grattis och keep up the good work!! :)

    SvaraRadera
  13. Nadia: Hälsa tillbaka! :) Det där chilenska vinet verkar vara förrädiskt, eftersom jag inte kan hålla koll på vilka kommentarer jag har svarat på. Sköt om dig där i främmande land.

    Tack Elisabeth! Ja, det låter som en bra idé med uttalsförklaring. Men var försiktig med vad ju ber om, du kan få det. Sedan blir det tenta i höst. ;D

    SvaraRadera
  14. Mimo, kul att du tittar in! Du kan ju bidra med ett spanskt perspektiv. Inget behov av spanska-övningar precis! :D

    Tack, Haydee! Ha det så bra i Helsinki!

    SvaraRadera
  15. Nu när jag har smält vinsten litegrann (... ;)) och har lite mer tid, kan jag ju hinna med att gratulera dig på 2-årsdagen (numera i efterskott, jag vet...) och tacka så mycket för underhållningen!

    SvaraRadera
  16. Kul att du har återhämtat dig från chocken! ;D Och tackar för gratulationerna!

    SvaraRadera