1 maj 2007

Reseinspiration

När utmaningarna duggade som tätast för ett tag sedan bestämde jag mig för att ta en bloggutmaningspaus, och den gäller fortfarande, men det finns som bekant inga regler utan undantag. Anna Malagas reseutmaning är helt omöjlig att motstå. Sedan får det vara bra ett tag framöver... tills något oemotståndligt dyker upp. Nåväl, nu till saken. Reseutmaningen går ut på att svara på några enkla frågor och motivera svaren.

Nu när jag har svarat märker jag att det blev mycket Mexiko. Det beror på att jag har rest där senast och har de upplevelserna i färskt minne. Jag är minst lika förtjust i Bolivia, Ecuador och Kuba men har lite svårare att komma ihåg platser och namn.

Vilka fem nya länder skulle du vilja besöka härnäst?

Madagaskar för vita korallstränder, lemurer och kameleonter, djungel och savann, fantastisk natur och ett rikt djurliv.

Venezuela När jag gick i skolan hade min svenskalärare en bror som bodde i Maracaibo. Hon berättade många spännande historier om Venezuela och jag bestämde mig för att åka dit en dag. Förutom staden Maracaibo som väckte min nyfikenhet vill jag förstås se och uppleva Salto del Ángel-vattenfallen och Orinoco-deltat.

Argentina och framför allt Buenos Aires för att lära känna äkta porteños, pimpla mate, prata med Madres på Plaza de Mayo och sitta och läsa Cortázars noveller på en parkbänk eller varför inte på Biblioteca Nacional. När jag känner mig nöjd med Buenos Aires vill jag åka söderut till Punta Tombo i Patagonien för att se pingvinerna.

Japan och Kina De verkar så fascinerande och totalt annorlunda mot allt jag har sett och upplevt tidigare. Nu klumpar jag ihop två helt olika länder... borde inte göra det, jag vet.

Irland, den gröna ön. Vem kan motstå tanken på att sitta på en irländsk pub på St. Patricks Day eller fara genom det magnifika landskapet (är wuthering heights för engelskt i sammanhanget?) med vind i håret?

Fem länder du har besökt och vill återvända till?

Bolivia för dess otroligt vackra natur, välbevarade indiankultur och intressanta historia. Och för att träffa mitt fadderbarn Marcelo i La Paz. Jag vill återvända till Titicaca-sjön, beundra snöklädda bergstoppar, klättra upp på Isla del Pescados högsta topp i saltöken i Uyuni, äta avokadosallad på Café Ciudad och sjunga "Imillitay" på Los Kjarkas-konsert på Stadion med tusentals andra fans. Jag vill också besöka den stora karnevalen i Oruro och resa i östra Bolivia vilket jag inte har gjort ännu.


Guatemala Det finns många likheter mellan Bolivia och Guatemala som att mer än hälften av folket tillhör ursprungsbefolkningen (maya i stället för aymara), alltså en rik indiankultur med allt vad det innebär: fina textilier i starka färger, vackert hantverk och mycket annat. Jag vill vandra runt bland maya-ruinerna mitt i djungeln i Tikal, prata garífuna på ett café i Livingston, pruta på en väska på marknaden i Chichi, åka i en överfull chicken bus till Xela och fika på Fernandos i Antigua.

Mexiko där jag reste runt under sex veckor i somras (länken till min resedagbok Mexiko 2006 finns under rubriken Pumans dotter till höger) men landet är otroligt stort och det finns hur mycket som helst att se och uppleva. Jag vill hemskt gärna åka det där tåget El Chepe och komma till Pátzcuaro-sjön.

Ecuador Det landet har allt! Jag behöver egentligen inte säga mer än: Läs min resedagbok Ecuador 2004! Den finns också under rubriken Pumans dotter. Galápagos-öarna har jag inte besökt. Det vore förstås häftigt men känner mig väldigt kluven inför tanken pga den speciella miljön och det unika djurlivet som finns där. Jag vill inte medverka till att det förstörs.

Kuba Otroligt vänliga människor, intressant historia och kultur, musik, god mat (verkar vara ganska ensam om att tycka det), fina stränder... jag vet inte vad jag ska säga mer. Åk dit och se själv!

Ett land du inte gärna vill återse?

Jag var i Riga i Lettland under några septemberdagar för många år sedan och har ingen längtan tillbaka. Däremot skulle jag vilja besöka bad- och kurorten Jurmala igen, sommartid den här gången.

En plats du blev positivt överraskad av?

Det var mer spännande att åka på charter till Alanya i Turkiet än vad jag hade väntat mig. Skulle nog inte åka just dit igen, men det var ändå ett mer givande resmål än vad jag hade trott.

En plats som inte motsvarade dina förväntningar?
Puebla i Mexiko. Hade väntat mig en spännande kolonialstad där jag kunde känna historians vingslag efter att ha läst en roman som utspelade sig just där, men den känslan uteblev totalt. Det fanns visserligen otroligt fin arkitektur men i övrigt tyckte jag nog att stan var ganska tråkig. Jag har aldrig sett så många skoaffärer i en och samma stad.

Vad är viktigt för dig när du väljer hotell (eller annan typ av övernattning)?

Det får gärna vara "basic" men jag vill att det är rent och att sängen är skön. Inte alltför bullriga grannar helst eller för stora kackerlackor. Om det är olidligt varmt vill jag ha AC och värme eller många filtar om det är kallt. Och fler en tre strålar i duschen. Resten spelar inte så stor roll.

Rekommendera tre hotell! (eller annan typ av boende)

Hellre stjärnhimmel än 5 stjärnor, men om jag måste nämna hotell får jag dra till med... åh, vad svårt det är att välja! Dessutom har jag glömt namnet på många... ok, efter stor vånda och moget övervägande får det bli Posada La Merced i Antigua i Guatemala (det var som mitt andra hem, dessutom ligger favoritcaféet Fernandos precis bredvid), Hotel Colonial i Veracruz i Mexiko som kändes otroligt lyxigt efter diverse eskapader och sist men inte minst Posada del Cafeto i jalapeño-pepparns hemtrakter (Xalapa i Mexiko) som är ett underbart litet hostal med eget café. Bilden gör det tyvärr inte rättvisa.

Vilket är det bästa stället du sovit på?

Om man inte får svara sin egen säng - och det ska man väl inte när det handlar om resefrågor - då får det bli hos shuar-indianerna i Amazonas (Ecuador). Bilder finns i resdagboken Ecuador 2004.

Vilket är det värsta stället du sovit på? (i nyktert tillstånd)Det måste vara i min ungdom när jag sov under trappan på Finlandsfärjan. Tro´t eller ej, jag var nykter! Hur det hela kommer sig... det ska jag nog inte utveckla.
Bild 1: Hotel Colonial, Veracruz Mexiko
Bild 2: Hotelfrukost i den här miljön är en njutning, Taxco Mexiko
Bild 3: Rummet på samma hotell i Taxco



7 kommentarer:

  1. Håller med om Puebla i Mexico , vi diskutrade också hur det kund komma sig att en stad hade så många skoafärer.

    Jag har ju rest runt i Venezuela och skulle väl inte i första hand rekommendera Maracaibo som en jättehäftg stad att besöka. Tyvärr har jag inte set Salto Angel men det verkar häftigt. Merida i Anderna som ag inte hann besöka verkar häftigt. Jag gillade faktiskt huvudstaden Caracas och en lilla kolonialstaden Choroni som liggr vid en fantastisk strand och har många små mysiga resauranger och enkla hotell. Hit kommer människor från Caracas och Maracay över dagen eller för en helg. Resan hit är otrolig , tar man buss eller bil från Maracay ker man över djungelklädda berg som är ver 2000 mete höga. Vägen slingrar , grönskan är tät och i träden syns papegojor och apor.
    Ja , till Vnezuela borde du åka iallfall för det är ett otroligt häftigt land.

    Ecuador kom ite med på min lsta fast jag vill ta med det. Dit vill jag verkligen också. En kompis var där i ett halvår och har pratat jätemycket om landet. Hon hann med en sväng till Colobia också som hon gillar dit skulle jagockså vilja speciellt till kuststaden Cartagena

    Ursäkta u blev det lång här , jag kan skriva hur mycket som helst om Venezuela ... Det var verkligen kärlek vid första ögonkastet när jag kom dit.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt och spännande att läsa! Jag ska verkligen läsa hela inlägget och titta pâ alla bilder i lugn och ro i kväll. Tack!

    SvaraRadera
  3. Thérèse: Det är bara roligt att du delar med dig av dina erfarenheter! Jag tror inte heller att Maracaibo är nån superintressant stad att besöka... hamnstäder är ofta bullriga och smutsiga... men tanken på att en dag komma dit är ändå speciell eftersom jag har velat göra det så länge.

    Colombia lockar mig också, men jag är nog inte tillräckligt modig eller dumdristig för att åka dit. Jag är ingen trygghetsnarkoman men sunda förnuftet säger att det inte är någon bra idé. Är man på fel ställe vid fel tid så är sannolikheten stor att det händer tråkiga saker.

    Ecuador är helt fantastiskt! Jag tyckte verkligen mycket om det landet. Cuenca var en mysig stad, Quito likaså. Tyckte mycket om Puerto Viejo på kusten och Otavalos marknad förstås. Det var ju där jag kom till Amazonas också, en av de mest spännande sakerna jag har upplevt i hela mitt liv. Oförglömligt!

    SvaraRadera
  4. Du tar verkligen helt fantastiska bilder. Vilket färgsinne!
    Resedagböckerna frân Mexico och Ecuador hade jag redan tittat pâ, men Turkiet hade jag missat. Jättefint!

    SvaraRadera
  5. Tack Anna! Det var på den tiden när min kamera fortfarande funkade som den skulle... nu blir en del bilder alldeles suddiga och jag vet inte vad det är för fel. Undrar om det skulle hjälpa att byta minneskort.

    Det var rätt länge sedan jag var i Turkiet, i oktober 2005 och då hade du inte hittat till min blogg ännu. :)

    SvaraRadera
  6. Irland ska du definitivt åka till. Det går snabbt och enkelt att ta sig dit.
    Och det behöver inte vara på Saint Patricks Day.
    Det går att ha kul där närsomhelst.

    SvaraRadera
  7. "Kul på Irland när som helst"

    Det tror jag säkert! Jag hoppas verkligen att jag kommer dit en vacker dag. Borde inte alls vara en omöjlighet, nära och bra, precis som du säger.

    SvaraRadera