30 juni 2007

Inte bara sommarplåga

Jag älskar musik men vissa låtar kan orsaka lindrigare form av nervsammanbrott. Då menar jag såna som fastnar på hjärnan och är nästan omöjliga att bli av med. Det räcker med att jag hör de första tonerna... och så var den dagen förstörd. Undrar vad det är som gör att vissa låtar fastnar. Man behöver ju inte ens gilla dem!

We had joy we had fun we had seasons in the sun...

You fill upp my senses, like a night in the forest...

Guess I´m gonna be ok,
guess I´m gonna be allright,
With my family here beside me,
my family is going to guide me...

Sommaren är kort, det mesta regnar bort...

10 kommentarer:

  1. Åh, nu ser jag långhåriga Ressu Redford framför mig!!

    SvaraRadera
  2. Sorry, Haydee, jag ville inte lida ensam. ;D

    SvaraRadera
  3. Åååååh bläääää första och tredje.... typiska som fastnar och som känns så jäkla dåliga.

    Jag har hört att man ska lyssna igenom HELA låten om det är någon som har fastnat, då kan hjärnan tydligen släppa den. Men jag vettetusan om det stämmer.

    SvaraRadera
  4. Du har förstört min kväll!
    Men Annies song är väl fin, jag sjöng den istället för vaggvisor ibland.

    SvaraRadera
  5. För att inte tala om: Jag känner en bot, hon heter Anna, Anna heter hon.. Fastnar som klister i huvudet. Hoppas inte jag förstört din dag nu!

    SvaraRadera
  6. Johanna: Lyssna på hela låten?! Då får man ju ringa efter hjälp och i värsta fall får på sig ett klädesplagg med ärmarna därbak... ;D

    Anna: Jo, den var fin de första gångerna, men jag klarar inte den längre. Det är en typisk låt, som man har "spelat sönder".

    Christel: Jag ryyyser! Känner en som har den som mobilsignal... blääk! Vill inte vara i närheten när den ringer.

    SvaraRadera
  7. Ja det är ena riktiga sommarplågor de där refrängerna.
    Mungo Jerrys är värst, nu när jag läste den fastnade den och mal i skallen.
    Måste sätta på någon musik nu genast så jag får lite motmedicin.
    RS
    kulturbloggen.com

    SvaraRadera
  8. RS: Jag tror att du har rätt! Den bästa medicinen är att lyssna på nånting annat, nåt man gillar. Och jag kan lova dig att det inte blir Mungo Jerry! ;D

    SvaraRadera
  9. Har läst någonstans (kanske Readers Digest eller nåt) att när man får sånt på hjärnan så är det bara att låta det "mala färdigt". Ju mer man försöker att inte tänka på det, desto längre håller det på... Jag har faktiskt testat och kan med glädje erkänna att när man låter musikstycket dra på för fullt i hjärnan och inte försöker stoppa det så försvinner det förvånansvärt fort...

    Det blir lite "omvänd psykologi"... hihihi.

    SvaraRadera
  10. Sobri, jag är inte säker på att jag skulle klara det. Tror mer på den där distrahera-varianten.

    SvaraRadera