14 juli 2007

Language is wine upon the lips

Alla nattugglorna har svarat på bloggfrågan nu (bara knappt 10% av Pumans dotters läsare är morgonpigga) och det är hög tid att byta bloggfråga. Tänkte först att jag skulle fråga om monarki vs republik, men det kanske inte är rätt dag att ställa den frågan när trikoloren svajar och det firas både här och där. Jag är inte sämre än att jag kan säga Grattis Victoria och Vive la France!

Det kan inte ha undgått någon som har läst bloggen att jag är språkintresserad och kanske inte heller att spanskan klingar allra vackrast i mina öron. Nu undrar jag vad som är läsarnas favoritspråk och varför. För enkelhetens skull... eller för att slippa bli anklagad för att favorisera det ena eller andra språket har jag lagt dem i alfabetisk ordning... med viss tyngdpunkt på romanska språk, men det går bra att välja alternativet Annat om man är helt såld på nederländska, ryska, hindi eller swahili.

Rubriken kommer från Virginia Woolf.

27 kommentarer:

  1. Jag valde italienskan, men hade svårt att bestämma mig för många språk är mina favoriter, fast på olika sätt. Av språken som finns listade här är det dock italienskan som jag vill lära mig ordentligt först.

    SvaraRadera
  2. Jag har samma dilemma och funderade länge om jag skulle göra en bloggfråga där man får välja flera alternativ på en gång... plus att det inte är så många att välja bland just nu, men ville inte göra den så omständig.

    Jag valde spanskan förstås, men är mycket förtjust i italienska också och förstår en del. Att producera själv är mycket svårare.

    SvaraRadera
  3. Italienska, helt klart! Tyvärr kan jag knappt prata någon italienska alls numera, men italienskan är SÅ vacker. Den är liksom... musik.

    SvaraRadera
  4. Trodde du skulle svara nederländska eller möjligen tyska. ;)

    SvaraRadera
  5. Du överraskade mig också Elisabeth! ;)

    SvaraRadera
  6. Jag skulle gärna lära mig arabiska. Det verkar lite coolt och sen så är ju skriftspråket så vackert. Högt på listan står även portugisiska för det är nog det språk som klingar vackrast i mina öron.
    Italienska pluggade jag på gymnasiet och tycker nog språket är lite överreklamerat. ;)

    SvaraRadera
  7. Nadia: Håller med dig om arabiskan! Det vore verkligen coolt att kunna - mer än lite glosor, menar jag. Skriftspråket är superfint, precis som på hindi, men så hög är inte min ambitionsnivå att jag skulle satsa på lära mig att skriva. Mitt namn förstås, men resten får vara. :)

    SvaraRadera
  8. Förutom arabiska så skulle jag även vilja lära mig persiska. Språk är fascinerande, jag vill lära mig alla språk! :)

    SvaraRadera
  9. "Alla" skulle vara ett svarsalternativ :)
    Men det blev italienska... Fast jag pratar bättre spanska, sâ är ju italienskan faktiskt vackrare.

    SvaraRadera
  10. Haydee: Hhmm, "Alla" hade ju varit ett alternativ förstås... men bästisfavvis-favorit kan ju bara en vara, egentligen. :)

    Sukha: En till överraskning! Att du valde italienskan också (som Elisabeth), det trodde jag inte. Italienskan är fascinerande, men på nåt sätt kantigare och hårdare än spanskan och hamnar på en delad andra plats på min lista.

    SvaraRadera
  11. När jag jobbade i Dublin bodde jag i samma rum som tre italienskor. De var vakna på konstiga tider, pratade högljutt utan att bry sig om de övriga rumskamraterna, de hade ingen ordning på någonting och tog gärna in vänner på rummet mitt i natten när vi andra sov. Sedan dess avskyr jag italienska.

    Det är väl ingen som blir förvånad över att jag rösta på franskan.

    SvaraRadera
  12. Barajagjohanna: Det lät inte kul alls! Synd att det har förstört din bild av italienskan bara.

    Om du hade röstat på nåt annat än franska, hade jag nog bett dig ta tempen illa kvickt! ;D

    SvaraRadera
  13. Haha, roligt att förvåna lite. ;D Tyska och nederländska i all ära, men språket framför alla andra är ändå italienska. Att jag dessutom bara träffat trevliga italienare förstärker dessutom min positiva bild av italienskan.

    SvaraRadera
  14. Det där som Barajagjohanna och Elisabeth skriver är faktiskt sant. Trevliga människor förknippas oftare med "fina språk" och otrevliga med "fula språk". Eller `?

    SvaraRadera
  15. Rolig fråga! Jag har tänkt ha inlägg i min blogg om olika språk och hur dom låter någon gång i framtiden. Mitt favvospråk av dom du räknade upp är franska, det låter så fint. Och så har jag bara träffat charmiga fransmän. Och engelska med fransk accent låter också så.. sexigt på ngt sätt ;)

    Har bott med en italiensk kille och jobbat med italienare och spanjorer och tycker mest att dom pratar högt och i munnen på varandra hela tiden. Jag kan för övrigt inte prata någon av dessa språk, förutom engelska med italiensk accent som jag är hyfast bra på tycker jag :) Pronto!

    SvaraRadera
  16. Elisabeth: Inge´ kul att vara förutsägbar! ;D

    Haydee: Visst har betydelse vem som talar språket och i vilka sammanhang. Hade jag allra först träffat på en spanjor som pratar min älskade spanska som en strandraggare eller biltjuv - ÖÖÖH typ - hade jag nog inte dragit öronen åt mig, men idag fascineras jag av alla dialekter och olika sätt att tala spanska där t.ex. klasstillhörighet, ursprung och annat spännande kommer fram; dvs. så länge det inte har några otrevliga konsekvenser för mig.

    ***

    Kom att tänka på en bok jag läste på kursen, egentligen en pjäs, som heter La Nona. En berättelse om en familj italienska invandrare i Argentina. Kan varmt rekommendera den just för det mustiga språkets skull... och den är rolig också!

    SvaraRadera
  17. Chirstel: Hur de låter i framtiden? Det var en intressant tanke, säkerligen inte helt enkel att utveckla, men det som slår mig först är hur engelskan påverkar vårt språk. Om det ökar förståelsen kan det ju vara bra, men om vi går mot att ha ett enda världsspråk (inte under vår livstid men om ett antal generationer) tycker jag att det är otroligt trist!

    Egentligen tror jag inte att charmen hänger på språket, men visst ger det en extra krydda! ;D

    SvaraRadera
  18. Het mooiste taal in het wereld is echter niet Nederlands, but catalan. Som är är en blandning av många språk. Katalanskan eller om du så vill, t om spanska är mjukare att vakna till (om det inte gäller tjurrusningsreferat från San Fermin, för då låter det som när Stenmark åkte på 70 talet) än nederländskan.
    Bona nit i fins despres maca!

    SvaraRadera
  19. Karla: Där fick jag nåt att bita i! Kom lite i kontakt med katalanskan när jag pluggade spanska, men det var vääldigt lite. Jag återkommer när jag har tagit reda på vad det där betyder. :)

    SvaraRadera
  20. Har röstat på italienska. Påfrestande men det får mig alltid att le.
    Alore...

    SvaraRadera
  21. Oj vad konstigt det blev. Jag menade att jag ska skriva i min blogg om språk också. Men inte idag, utan någon annan dag i framtiden ;)

    Men jag kan ju iofs skriva om hur språken kommer se ut i framtiden också, jag håller med dig, engelska ord kommer in mer och mer. Och förkortningar som från chattning och sms-skrivning.

    SvaraRadera
  22. Anna: Om nåt är påfrestande med italienskan så är det väl kroppspråket, att det ska viftas för kung och fosterland. Jag blir trött av bara tanken. :D

    SvaraRadera
  23. Christel: Jag tyckte att det lät rätt avancerat, men ok tänkte jag, det kanske är hennes specialintresse... säkert intressant. Då förstår jag. Ser framemot att läsa ditt inlägg hursomhelst

    SvaraRadera
  24. Jag kan inte välja, för jag tycker att alla språk är intressanta :)

    SvaraRadera
  25. Alla språk har sin charm så jag förstår dig. :)

    SvaraRadera
  26. Jag är ju frankofil och fransklärarinna så jag har ju min svaghet för...franskan...*ler*

    SvaraRadera
  27. Vad trevligt! Välkommen till Pumans dotter!

    Jag kan i stort sett inget annat än att hälsa och tacka på franska men har funderat på att gå en kurs. Hade planer på att åka till Madagaskar och där hade det varit ovärderligt att kunna lite åtminstone. Är bara rädd för att blanda ihop det med spanskan som förstås är till hjälp också om jag skulle studera franska. Inte så lätt det där.

    SvaraRadera