19 juli 2008

Tänk efter före!

Det borde vi alla göra! Det är som bekant lätt att vara efterklok men jag kan inte låta bli att tänka tanken Det är så dags nu! när jag läser om de kinesiska myndigheternas åtgärder för att rensa luften inför OS i Beijing. De stänger fabriker och halverar trafiken.

Nedan två bilder tagna från Torre Latinoamericana, ca 100 meter ovanför Mexico City. Smogen ligger tät här också. Ändå valde jag de klaraste bilderna. På den övre bilden kan man förresten skymta det enorma torget El Zócalo, Plaza de la Constitución. På tal om plazas hos Nadia. Mysfaktorn är låg men det är en mycket spännande plats.

P.S. Det går nog att photoshoppa bort smogen. Får tipsa kineserna.
*ler snett*


9 kommentarer:

  1. Smogen i Mexico City är välkänd eftersom stan är enorm och dessutom ligger omgiven av höga berg har smogen ingenstans att ta vägen utan lägger sig som en dimma över staden. Fast när jag var där så tyckte jag inte det var så farligt men jag kanske hade tur. Jag missade Torre Latinamerica men hade tänkt åka upp och kolla på utsikten, hann helt enkelt inte. Zocalo i Mexico City kanske inte är så vackert med mysiga kaféer och sånt men ganska kul folkliv med dansande indianer , folk som matar duvor , sitter och pratar mm. Gillar din bild över Zocalo trots att den är så smogig.

    Bra tips om TVprogram ikväll vet tyvärr inte om jag kommer att kunna se det.

    SvaraRadera
  2. Fasiken! Hade du vänt dig lite åt vänster på andra bilden hade jag nästan sett "hem".

    Smoglagret är inget vidare men när jag varit inuti det så har jag inte tänkt lika mycket på det som när jag ser det från håll. =S

    SvaraRadera
  3. THÉRÈSE: Världens näst största stad efter Tokyo - det är klart att det får konsekvenser! När jag skulle åka ut från stan kändes det som om den aldrig tar slut. Nej, jag kan inte påstå att jag tänkte så mycket på dålig luft när jag var på marknivå. Tyckte det var värre i London för ett antal år sedan. Näsduken blev alldeles svart när man snöt sig på kvällen, usch!

    Jag gillade också folklivet (fast en dag kunde man inte gå dit pga demonstrationer när det var presidentval), Palacio Nacional, Templo Mayor osv. Såg inga concheros (dansande indianer) på Zócalo-torget där de brukar uppträda men däremot på en marknad i Coyoacán. Det finns några bilder på dem i mitt fotoalbum.

    Synd att du inte kan se programmet, du som gillar historia och allt. Hoppas det kommer i repris.

    SvaraRadera
  4. MARIUS: Du vet väl om att det går att rotera bilden! ;) OK, om inte det funkar så ska jag tänka på det nästa gång. *asg*

    SvaraRadera
  5. Haha! När jag kom till Tokyo efter att ha varit på Taiwan så upplevde jag luften som kristallklar och frisk... Allting är relativt. ;)

    SvaraRadera
  6. Panoramabild! Mmmmmm älskar såna! Hur ska man klicka för att den ska vrida sig lite då ;) hahahhaa dubbeldubbelklickdravänstersläpp. Nää får nöja mig med utsikten som den är... det jag letar efter är nog för lågt!

    SvaraRadera
  7. SARA: Visst är det så! Man kan få en hostattack på Hornsgatan också. ;)

    MARIUS: ¡Buen intento! Bra försök! ;)

    SvaraRadera
  8. Känner igen det du skrev. Hade också känslan av att staden aldrig tog slut när jag skulle åka ut ur Mexico City.

    Fast är verkligen Tokyo större? jag har fått för mig att M.C är störst och Tokyo tvåa men jag kan ha fel. Känner mig inte tvärsäker.

    SvaraRadera
  9. Ja, det beror väl på hur man räknar eller mäter: yta, antal invånare eller personer per kvadratkilometer och om man bara tar med city centre eller förorterna också osv. När jag var i Mexico City sa de att det bor mellan 20 och 25 miljoner människor där och då är förorterna inräknade. För Tokyo är siffran runt 30 har jag för mig.

    Sedan är ju flera indiska städer mycket tätbefolkade men jag har inte så bra koll på dem.

    SvaraRadera