29 januari 2009

Torsdagsreflektion - Taggad


Ordet taggad har fått en helt ny innebörd för mig efter gårdagens plågsamma fadäs. Jag hörde ett plötsligt ljud utifrån och skyndade mig till fönstret för att kolla vad som händer. I fönstret står min favoritkaktus Musse Pigg (jag vet inte vad han egentligen heter men jag kallar honom det). Det har han gjort i många år. Ett otal gånger har både klåfingriga barn och oförsiktiga vuxna drabbats av hans lömska lynne. Nu var det min tur.

När jag lutade mig ut sträckte han på sig och taggade mig där han kom åt. Hans vapen är fina tunna taggar som han gärna hugger med. De är knappt synliga och omöjliga att få bort från huden. Man kan duscha och skrubba men det hjälper inte ett dugg. Det kliar och svider helt vansinnigt. Hur som helst, hämnden är ljuv! Framöver följer jag mammas goda råd: man ska prata med blommorna. Om du inte sköter dig, åker du ut! brukar hon säga till sina.

Fler Torsdagsreflektioner hittar du hos Trebarnsmamman.

27 kommentarer:

  1. Aj, aj, aj:-). En dramatisk reflektion! När jag är "taggad" är jag på "G" -).

    SvaraRadera
  2. Taggad kan man vara på flera sätt tydligen;) Ditt är väl det värsta. Jag känner igen det där, usch och fy! Men det var väl tur att din Musse inte hade vuxit sig såå stor ändå.
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. Haha vilken kommentar "om du inte sköter dig, åker du ut!"

    Lider med dig och hoppas att svidandet snart ger med sig! Det gör grymt ont med kaktustaggar. Vackra blommor, lätta och sköta så länge man inte behöver röra dem :(

    SvaraRadera
  4. Kul reflektion och fin bild. Jag har också en megakaktus som från början varit en lillfingstor söt en i en minikruka, men som nu, efter säkert 15-20 år, vuxit till en 1 metersbamse med 2 stänglar. Inte är den vacker, men säregen och man vill ju inte kasta ut en växt som envisas med att leva.

    Ha en fin torsdag, nu ska jag fundera på vad jag ska reflektera över i dag. /Ingrid

    SvaraRadera
  5. Ajaj, ja det är bäst du skäller ut din Musse ordentligt, eller kanske flytta på den :)

    SvaraRadera
  6. Jaha du,är det så man sköter blommor.
    Hoppas Musse överlevde ( och du oxå)
    Härlig reflektion!

    SvaraRadera
  7. Vilken rolig reflektion och fin bild! Dumma Musse kanske blir utan vatten nu? MAn ska inte bita handen som föder en eller nåt´har jag hört :)

    SvaraRadera
  8. Känner igen siutationen, jag har en annan sort som inte alls ser ut att ha taggar. Men oj vad den har.
    Kramis

    SvaraRadera
  9. Aj, aj, aj jag vet hur det känns. Har gjort samma sak. Dom går bara inte att få bort.

    SvaraRadera
  10. Shit - inget kul sätt att bli taggad på, men skönt att det inte var lika illa som för bilen.

    Men å andra sidan fick du en kul story att bjuda på...;)

    SvaraRadera
  11. Ja, det där plågsamma misstaget har man ju varit med om! Inte roligt!

    SvaraRadera
  12. Kul bild, du förstår reaktionen på den stackarns ägaren av bilen!! Holy Toledo!/ Tyra

    SvaraRadera
  13. jasg gillar kaktusar och mest för att de överlever i mina soliga och heta fönster. Men taggarna kunde man gott vara utan :-)

    SvaraRadera
  14. :)
    Jag har lagt av med kaktusar efter ett antal liknande fadäser... tittar hellre på dem på bild.

    SvaraRadera
  15. Ajajaj. Tur att du inte satte dig på den eller något sånt.
    Jag hade en kollega för många år sedan som gjorde just det. Satte sig på en stor kaktus på Teneriffa. Reseledare får syssla med många olika saker tydligen, bl a plocka kaktustaggar från klantiga gästers bakar.

    SvaraRadera
  16. Ajaj, det lät ont. Tur att hämnden är ljuv i alla fall! Jag pratar också med mina blommor, men mer "så lilla söta blomman, nu ska du få lite vatten så att du inte behöver vara törstig". :D

    SvaraRadera
  17. MARIE: Klart roligare att vara "på G" än taggad.

    NINNI: Då blir han farlig! ;)

    TREBARNSMAMMAN: Min mamma är en mycket klok kvinna! ;)

    INGRID: Problemet är att jag gillar kaktusar, jättemycket. Skulle jag inte göra det... ja, det är inte lätt att ha ihjäl dem. Med vatten kanske.

    EMMA: Han har fått veta att han inte är vatten värd! Han står ganska bra där han står men vad skulle jag där och göra? Behöver inte vara så nyfiken heller!

    VIOLA: Det går ingen nöd på honom och jag fick ju nåt att skriva om. ;)

    BARBAMORSAN: Inte är han speciellt smart inte. Tyvärr tror jag inte att han lider så mycket av att vara utan vatten.

    KADERMO: Det är lättare att hantera dem med stora vassa taggar.

    SvaraRadera
  18. Och för evigt kommer jag att tänka på din kaktus när någon säger TAGGAD ...

    SvaraRadera
  19. MARIANNE: Visst är det besvärligt! Men det är väl smällar man får ta eller nåt.

    ULRICA: Allt för konsten! ;D
    Och ja, det finns alltid de som har det värre.

    CHRISTERMAGISTER: Skulle tro att man gör det bara en gång!

    TYRA IN VAXHOLM: Absolut! Varför sitter jag och beklagar mig? ;)

    KARIN: Jag har också flera sorter för att jag gillar kaktusar. Det är bara just idag som jag inte är så bra kompis med en av dem... :)

    LAIRAMA: Ojdå, så illa är det inte för mig än.

    DELLA: Satte sig på en kaktus?! *yikes* Nej, inte riktigt... jag hade ju inte tänkt avslöja några pinsamma detaljer men what the h... jag fick en fläck, stor som en kaffekopp, genom t-shirten på ena bröstet. Ingen "hit" kan jag säga.

    ELISABETH: Jag har aldrig varit så där puttenuttig. Det är inte riktigt min stil. ;)

    SvaraRadera
  20. CHRISTINA: Haha, du har helt rätt! Vi får hoppas att ordet blir omodernt så snart som möjligt.

    SvaraRadera
  21. men fyyyyyyy då, såna där kaktustaggar är riktigt lömska oxå... (Pssst.... när jag hotar mina blommor lägger de sig helt sonika bara ner och ..........dör...)*s*

    SvaraRadera
  22. Haha, tack för tipset, Vera! Musse är gammal och sliten så det borde funka. ;)

    SvaraRadera
  23. AJ aj jag hade nog flyttat honom eller slängt ut honom... Dom taggarna är inte roliga...

    SvaraRadera
  24. Nästa gång han flyttar blir det nog ut. Har inga andra bra ställen för honom. Men men, jag kanske ändrar mig. ;)

    SvaraRadera
  25. Nu har jag hittat min Musse på Wikipedia. Opuntia heter kaktussläktet. Lite komiskt att den kallas för "den klassiska musse pigg-kaktusen". Jag trodde jag var ensam om det. Hursomhelst, just den här sorten är Bäversvansopuntia och de där små fjuniga taggarna heter egentligen glochider och är inte alls taggar. *fnys*

    SvaraRadera
  26. Alla beklagar dig! Är det ingen som tänker på stackars pensionsmässiga "Musse" som du bara slänger dig över. Han blev väl ordentligt rädd. Vore jag han skulle jag hoppa ut genom fönstret, dvs ättestupan.

    SvaraRadera
  27. Och var fick du luft ifrån! ;D
    Du kan få överta honom om du tycker att han är så himla gullig! Eller så kan jag vrida honom i örat och skicka det till dig. Bara peta ner det i jorden och det börjar växa. Han är som ogräs, svår att stoppa!

    Ha en trevlig helg, Mariann! :)

    SvaraRadera