2 februari 2009

Demonstration i Buenos Aires



Folkets utbildning är inte till salu. Den ska försvaras!

Elever - JA
Kunder - NEJ!

Anslagstavla för att lämna meddelanden till borgmästaren.

Press och polis var förstås på plats. Strejken var förstasidesstoft
- utöver fotboll och det exceptionella vädret, dvs. hagelskurar.
Här kommer förklaringen till färgblafforna på Utan Ord-bilden. De satt på stadshusväggen i Buenos Aires, visserligen sedan en tidigare demonstration men ändå. När jag kom till Plaza de Mayo hade folk börjat samlas och jag frågade en kvinna vad som pågick. Hon berättade att lärarorganisationen SUTEBA demonstrerade för bl.a. bättre arbetsvillkor och att man hade inlett en 24-timmarsstrejk. Lärarna krävde borgmästarens avgång. Konflikten pågick under en längre tid och bilderna (klickbara) är tagna vid olika tillfällen 20-21 oktober 2008.

10 kommentarer:

  1. Aha, det var ju annat än painball.

    SvaraRadera
  2. Fast det kan mycket väl vara samma färg...

    SvaraRadera
  3. Tack för din förklaring och dina nya bilder! Ja det är ju bra att de demonstrerar för bättre villkor. Fint också med anslagstavlan för meddelanden till borgmästaren. Hoppas att han/hon gick ut och läste dem!

    SvaraRadera
  4. Jag misstänker att han inte vågade sig ut. Inte för att det var våldsamheter på dagtid när jag var där men jag hörde på tv på kvällen att några hade skadats. Mauricio Macri, Buenos Aires´ borgmästare, vädjade i nyhetsinslaget till lärarna att de skulle återgå i arbete - "för barnens bästa". De demonstrerade för bättre villkor - inte bara högre lön utan bättre arbetsmiljö och satsningar på skolan för sin egen och elevernas skull.

    SvaraRadera
  5. Intressant , var nyfiken på att höra lite mer om din bild. Kunde verkligen inte gissa alls när jag såg den.

    SvaraRadera
  6. Demonstrationer är vanliga i Sydamerika, som du vet, och det var "roligt" (svårt att välja bra ord här) att vara på plats och få med sig såna bilder hem.

    SvaraRadera
  7. Spännande. Får mig att fundera lite... jag tror tammetusan att det bara är vi svenskar som sitter på rumpan och tänker; Jaha, vad kan man göra åt saken.

    Skönt när folk står upp för det dom tror på, härliga foton!

    SvaraRadera
  8. Sv: Ja youtube kan man verkligen söka omkring på i evigheter.

    SvaraRadera
  9. Intressant läsning!
    Ja paintball var det ju inte, utan en helt annan typ av manifestation.

    SvaraRadera
  10. WTFDC: Jag har ofta undrat över vad det kan bero på. Vi kanske har det förhållandevis bra och inte har samma behov av att demonstrera. Eller att vi föredrar andra sätt att påverka och visa vad vi tycker. Det är min "snälla" tolkning. Den mindre snälla är att vi inte ids - är för bekväma helt enkelt, tror inte att det gör någon skillnad eller "sköter vårt och skiter i andra". Jag demonstrerade (för mänskliga rättigheter i ett land långt bort) för ett par år sedan utanför landets ambassad i Stockholm. Vi var kanske tjugo stycken! Inga fler som bryr sig om att folk dödas på gatorna av dem som borde skydda dem, poliserna. Då förbannade jag mitt land.

    SvaraRadera