17 mars 2009

Utan Ord-fotokedjan har gått av

När jag startade fotokedjan Utan Ord för ett halvår sedan kunde jag inte föreställa mig att jag skulle få se så många fina bilder. Jag ger det några veckor tänkte jag men så blev det inte. Det finns många pärlor som har fått mig att fundera under resans gång. Många bilder som berättar en speciell historia, väcker känslor, vackra, sorgliga, spännande och roliga bilder. Tack för att just du delade med dig!

Utan Ord kommer att finnas kvar som etikett på bloggen och jag fortsätter att publicera ordlösa bilder. Som fotokedja är den däremot död och begraven och kommer inte att återuppstå på Pumans dotter eller på någon annan blogg. Min sista bild i kedjan blir ett värdigt avslut. Det finns många roliga och intressanta fotokedjor på webben som t.ex. Ordlös Onsdag, Veckans fönster och Fototriss. Jag kan varmt rekommendera dem! Tack och hej från mig!

46 kommentarer:

  1. Då hann jag inte vara med... Tur att du fortsätter visa dina utan ord :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jaha, allting har ett slut. Jag funderade många gånger på att gå med, men av nån anledning blev det aldrig av.

    SvaraRadera
  3. VERONICA: Jag lär kika in hos dig för fina Italien-bilder får jag aldrig nog av! Och som sagt Ordlös Onsdag och alla de andra finns ju.

    JOHNNY: Japp, så är det. Men för dig med dina hundratals bloggar i GoogleReader och minst lika många bloggföljare är det väl inget stort bekymmer. Men visst, det hade varit kul att ha dig med.

    SvaraRadera
  4. Det var tråkigt för det var en fin kedja med stor gemenskap. (Om man bortser från de senaste reglerna ;)

    Det jag menade med mitt inlägg var absolut ingen kampanj mot dig, jag tyckte bara det var orättvist att vissa fick vara med trots invald reklam medan du plockade bort vissa andra. Jag ville bara tala om hur Jag kände.

    SvaraRadera
  5. Allt har ju ett slut men det känns ändå lite trist eftersom jag tyckte att det var kul att vara med :-)

    SvaraRadera
  6. Jag hade inte hunnit titta på alla länkar men hur skulle du kunna veta det? Det fanns ingen anledning för dig att känna dig utpekad eller orättvist behandlad.

    Det har varit superkul att ha en fotokedja men samtidigt är det tidskrävande så även om jag kommer att sakna Utan Ord så känns det rätt skönt att få göra vad jag vill på måndagkvällarna. Och jag slutar ju inte att besöka de bloggar som har varit med. Det blir bara inte lika intensivt som det har varit när antalet deltagare har ökat. Jag vill absolut inte tappa kontakten bara för att kedjan inte finns längre.

    SvaraRadera
  7. Ja vad kan man säga... jag kommer sakna Utan ord men bloggen din är ju ändå viktigare än kedjan så så länge du bloggar ler jag fortfarande. Jag tappade dessutom Ordlös onsdag när jag började bidra till Utan ord, så kanske är det dags att ta upp det spåret igen. Jag hann och hinner inte båda... det är ju så det är... bloggande tar tid.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  8. Det har varit kul med Utan ord, men jag tycker det är bra att du lägger ner när du känner att det är nog. Det ska ju inte bli ett tvång.

    SvaraRadera
  9. Det har varit roligt att vara med så länge det varade - men jag "träffar" dig ändå på din blogg och kikar på dina bilder.

    Vi ses i cyberrymden, kram U.

    SvaraRadera
  10. Tråkigt, men jag förstår att det tar mycket tid. Ser ju bara hur mycket jag har hunnit idag när jag inte kunnat blogga pga datavirus på min dator. Nu har jag lånat makens, för lite abstinens har man! Och så ville jag kolla mina mail också. Men jag fortsätter att kika in titt som tätt, bara jag får min dator att fungera igen.
    Annars passar det ju bra med datavirus nu när våren har kommit! Ha det så bra. Kram Anette

    SvaraRadera
  11. Men Pumita...så sorgligt! Men jag förstår också att det tar tid och kraft att hålla igång ett sånt projekt. Ibland kan man ju helt enkelt tröttna på bloggandet även om det mestadels är roligt. Men jag kommer att sakna "Utan Ord", väldigt mycket.
    Men som tur är så finns Pumans dotter kvar...
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  12. Jag förstår dig min vän.
    Att det tar tid och det tär, men du ska veta din fotokedja har varit den som personligen gett mig mest och som jag känt att här har jag kunnat förmedlat något fritt med mina bilder.
    Därför kommer jag att sakna Utan Ord, men jag är glad att du finns kvar.

    Kramar Anna

    SvaraRadera
  13. Då får jag tacka dig för den här tiden. Hoppas vi "ses" i kommentarsfälten i varandras och andras bloggar. Ha det bra/Lis

    SvaraRadera
  14. Oj, då hann jag inte vara med den sista veckan...!(Jag jobbade 12 timmar i går, så något bloggande hanns inte med).
    Men....allting har en ände, så nu vill jag säga TACK för ditt engagemang i UTAN ORD-fotokedjan, det har varit jätteroligt att vara med!

    SvaraRadera
  15. Tråkigt men jag förstår dig för det tar tid har jag märkt dom gånger jag vikarierade. Jag kommer att sakna Utan ord men din blogg är ju viktigare och jag är glad att du fortsätter skriva den och visa bilder. Så ska jag försöka haka på någon av dom andra fotokedjorna istället , blev nästan inga fler ordlösa onsdagar för mig sen jag började vara med på utan ord.

    SvaraRadera
  16. ....och så vill jag tillägga efter att ha läst alla inlägg om reklam att jag också föredrar det reklamfria...!

    Och ja, ett sak till som jag glömde; jag gillade UTAN ORD-kedjan för den kändes kravlös i fråga om fotons kvalitet eller teknik. Bra!!! tycker jag som är en glad amatörfotograf utan några som helst fotokunskaper och med en vanlig enkel kamera utan finesser...men som älskar att fotgrafera ändå!
    /Ninnie

    SvaraRadera
  17. Tråkigt att du känner så och att du lagt ner denna trevliga start på veckan. Nu får jag väl lägga upp en bild utan ord ändå på måndagen.

    Dock antar jag att det kommer att poppa upp något alternativ till din fotokedja!

    Men som sagt din blogg finns kvar och jag kommer att besöka den!
    Tack för att du höll i Utan Ord den tiden du gjorde det!
    akson

    SvaraRadera
  18. Aha, du ska ägna dig åt ordkedjor i stället? ;)

    Nej, jag var aldrig med i din utan-ord, utan följer dig ändå sedan lång tid tillbaka. Försökte ju en gång att delta, men diskvalificerade mig själv eftersom det blev så många ord till min bild. Så nu får jag inte chansen att delta på riktigt. Jaja, det går att leva utan ord ändå - eller jag menar utan utan ord. Hmm, värsta tautologin ju! :)

    SvaraRadera
  19. Tack så mycket för era snälla kommentarer!

    Grejen är ju att jag vill reflektera över varje bild (det var grundtanken med Utan Ord) och skriva en personlig kommentar till alla deltagare. Det gick bättre i början när vi inte var så många men efter ett tag började jag ”fuska” och det kändes inte bra. Jag kan inte säga att det har känts som tvång, det har inte varit negativt på något sätt, tvärtom. Det har varit så himla roligt (och jag väljer ju själv) men det tar för mycket tid och jag behöver prioritera annorlunda. Det är klart att vi ”ses och läses” i fortsättningen också! Stor kram till er alla. Sköt om er!

    Anette: Hoppas att din dator kryar på sig snart. Min ska också få sig en omgång av datagurun nu i dagarna.

    Ninnie: Jag bestämde mig ganska hastigt idag. Borde haft mer framförhållning, inte min starka sida kanske. Tack själv! Och så en sak till: jag kommer också att fortsätta att vara en glad amatörfotograf. Det finns plats för alla i cyberspace.

    Teresita: Tack så jättemycket till dig för att du vikarierade, ibland på väldigt kort varsel. Jag kommer att fortsätta med OO för den trivs jag väldigt bra med.

    Akson: Heh, jag tänkte faktiskt samma tanke – att lägga ut en Utan Ord-bild på måndag (kanske inte varje vecka men när jag känner för det) – men jag har inte bestämt ännu om jag ska göra det. Utan fotokedja blir du inte, den risken är minimal!

    Susanne: Ordkedjor? Nja, jag tror inte det. Det är kul ett tag... Jag kommer att ägna mer tid åt det som pågår utanför bildskärmen medan jag sitter här. Och så kikar jag in genom några fönster ibland. :)

    Men säg inte att jag har diskat dig för det har jag inte, haha!

    SvaraRadera
  20. Är glad att jag hann vara med, även om min början inte var helt lyckad ;-) skulle tro att jag läste "med ord". Men jag tycker iden var helt perfekt, att det var just en bild utan ord. Tack för intiativet!! Men man kan ju faktiskt lägga ut bilder själv utan ord när man skulle känna för det. / KRAM

    SvaraRadera
  21. vad ärUtan ord för något :) ?

    SvaraRadera
  22. Trist att du lägger ner, utan ord var verkligen en av veckans höjdpunkter!

    KRAM

    SvaraRadera
  23. Hej Pumita!

    Jag kommer och hälsar på dej och tittar på dina underbara bilder och läser dina texter.

    Jag förstår vilket jättejobb du har lagt ner, i och med det att du vill gå in och kommentera alla bilder, och sånt tar tid, vill jag lova.

    Solvarma kramar från Irene

    SvaraRadera
  24. KARIN: Ja, men sånt händer... jag vill inte ens tänka på hur ofta jag läser och skriver slarvigt. =) Måndag är nog en passade Utan Ord-dag för mig - om jag har tid och lust. Vi "synes" i cyberspace! *hug*

    DOMI: Utan Ord var en fotokedja, eller -utmaning som jag höll i fram till i förrgår. Om du är nyfiken kan du klicka på etiketten under det här inlägget för att se bilderna och i kommentarerna hittar du andra som har deltagit. Mycket nöje!

    TREBARNSMAMMAN: Tack! Vad gulligt av dig att säga så. Jag har också tyckt att det har varit jättekul! Men det finns ju fler bra fotoutmaningar. ;)

    SOLVARM: Jag kanske har för hög ambitionsnivå... men sån är jag. Inte så mycket att göra åt. ;)

    SvaraRadera
  25. Mycket tråkigt.
    Vill passa på och tacka för all inspiration man får av alla här, kommer fortsätta att leta reda på er för det behövs titt som tätt ;o).

    SvaraRadera
  26. Kul att du var med, Jenny! Det finns ju webbläsare så det är inget bekymmer. ;)

    SvaraRadera
  27. Oj, det var oväntat och litet tråkigt! Men precis som någon sa, det ska kännas kul och inte som ett tvång.

    Jag funderar på om du har något emot att din idé tas om hand av någon annan? Med andra ord funderar jag litet på om jag kan och vill köra igång det hela igen. För jag gillade din kedja, just för att den var kravlös, inget tema osv.... Vad säger du om min tanke!?

    SvaraRadera
  28. Tråkigt att du slutar med fotokedjan, men som du säger, det får inte blir ett tvång att kolla alla bilder, och dessutom känna sig stressad pga detta.

    Tycker du tar ett bra beslut, och som du säger, det finns ju så många andra fotoutmaningar att vara med i.

    Har själv trappat ner på antalet utmaningar jag är med i, då det blir för mycket att hålla koll på ibland.

    Men vi ses säkert på varandras kommentarställen i bloggvärlden!

    /Caroline

    SvaraRadera
  29. Tack för den här tiden Pumita! Jag förstår att det har varit mycket arbete med Utan ord. Men det är klart att man ska lägga av när man känner för det! Det har varit en trevlig start på bloggandet på måndagarna!

    SvaraRadera
  30. MIA: Jag har gått och funderat ett tag så för mig känns det inte så plötsligt. :)

    Idén var inte så tokig, eller hur? ;) Om du funderar på att starta en fotokedja får du en bättre start om du kallar den för något annat. Enklare både för dig och mig eftersom jag tänker behålla etiketten Utan Ord och publicera ordlösa bilder (utan fotokedja) under den i fortsättningen. Annars blandar folk ihop det hela och det blir inte bra för någon. Som du kanske minns var det så med Ordlös Onsdag ibland - total förvirring när ingen visste vem som skulle hålla i fotokedjan... ibland var det ingen och ibland var det 2-3 personer. Nu sköter Akson det hur bra som helst, som tur är.

    Alltså, jag är glad över att du frågar, du får gärna "sno min idé och mina tankar" (till och med kopiera delar av reglerna och göra om dem till dina om du känner för det) men namnet vill jag behålla själv. Om du undrar över något, hur Mister Linky funkar t.ex., så mejla mig gärna! Önskar dig en trevlig dag!

    SvaraRadera
  31. CAROLINE: Du ska tro att jag har vägt för och emot, men "mer tid-skålen" väger tyngre. Den andra skålen med glädjen över att få ta del av alla fina bilderna är inte fjäderlätt, tvärtom, men just nu tippade det över till andra sidan. :)

    Precis som du har jag funderat mycket på det här med olika utmaningar och bestämt att jag inte vara med "överallt". Vill gärna mer än vad jag hinner med. Antingen får jag koncentrera mig på ett par eller "hoppa runt och vara otrogen". Får se vad som känns bäst. Oavsett vilket kommer vi att "ses", självklart! Sköt om dig!

    Tack själv, CECILIA! Jag har också trivts jättebra med er alla i Utan Ord! ¡Cuídate, amiga!

    SvaraRadera
  32. Det var ju himla tråkigt, gillade upplägget med att man kunde välja bild själv. Samtidigt förstår jag att det kan bli betungande. Det är mycket möjligt att jag fortsätter att lägga in bilder utan ord, för precis som du säger så finns ju etiketten där.

    Härligt att höra att du blivit med räv ;)

    SvaraRadera
  33. Det rätta om du känner att det har blivit för stort och inte längre är roligt. Tråkigt för oss andra. Jag kommer sakna Utan Ord. Däremot ligger du ju på min blogglista så we keep in touch som vanligt P.
    Kramen :-)

    SvaraRadera
  34. MIMO: Min Utan Ord-etikett kommer till användning, det är jag säker på, utan länkar och Linky men vad gör det?!

    Du menar inte den spanska räven... ;)

    MARIE: Tråkigt för mig också men det känns bäst så just nu. Får hoppas att jag inte ångrar mig längre fram. Du finns i min Reader också. CU! :)

    SvaraRadera
  35. Tack för svaret, Pumita. Jag funderar litet så får jag se om det poppar upp något hos mig.

    SvaraRadera
  36. Vill bara tacka dig för denna tiden med "Utan Ord" . Kommer att sakna denna form, har varit så befriande med möjligheten att lägga ut lite udda foton utan ett speciellt tema.Varit mkt kul.
    Fortsätter att kika in hos dig då och då även i framtiden!

    SvaraRadera
  37. Tack själv, Rajson! Jag kommer att följa din blogg i fortsättningen också. :)

    SvaraRadera
  38. Vad synd att det läggs ner. Men jag hann ju vara med några gånger ändå :-).

    Jag förstår att allt har sin tid och du var beundransvärd med det hela.

    Jag kommer att kika in till dig ändå.

    Natthälsningar
    strömma

    SvaraRadera
  39. Bloggen finns ju kvar och det finns gott om trevliga fotokedjor på nätet. Vi "ses". :)

    SvaraRadera
  40. Förstår Dej väldigt väl, måste vara mycket jobb med att hålla igång en sådan grej, men jag kommer att sakna just Din grej, satt just nu och funderade lite på vad jag skulle klura ut för bild till imorgon, nu åker Du upp på min länklista för jag vill gärna titta in till Dej!

    Ha det så gott!
    annette

    SvaraRadera
  41. ANNETTE: Vad kul att höra! Mig blir du inte av med så lätt. ;) Jag kommer och "hälsar på".

    "Jobb" är kanske inte riktigt rätt ord men visst får man rätta länkar och så... för mig var det ett nöje som till sist tog för mycket tid.

    SvaraRadera
  42. Så synd men inte svårt att förstå - fotokedjor tar mycket tid.
    Har du råd till mig tar jag tacksamt emot dessa nu när jag startat tre olika fotokedjor (en månads och två veckors).
    Må så gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  43. Hoppsan, oj då det här har jag missat!! Men så är det!! Det tar tid och man måste tänka på sig själv.
    Då passar jag på att tacka för tiden och energin som du laggt ned på denna fotokedja. Tack Tack!!!!
    Kommer och hälsar på dig ändå =)

    SvaraRadera
  44. BIRGITTA: Nja, jag vet inte om jag kan ge några råd eller om det finns några råd att ge (förutom hur man handskas med Mister Linky). Önskar dig en trevlig dag! :)

    VERONICA: Tack själv! CU! :)

    SvaraRadera
  45. Tråkigt, men jag förstår dig! Och jag som har lagt ut ett Utan ord-inlägg.
    Ha det gott och vi ses!
    Kram

    SvaraRadera
  46. Tack så mycket "för den tid som varit"! Jag har tom lagt Ordlös Onsdag på is för att vara med i UO. Nu kanske jag kan hinna hänga på där i stället ibland. Och mig "slipper" du ju inte på din blogg! ;) KRAM!

    SvaraRadera