15 februari 2010

Dagens boktips


Jag har läst otroligt mycket efter att jag la bloggen åt sidan, mer än någonsin tidigare, och det tänker jag fortsätta med nu när jag har kommit igång. Det kommer att spilla över här... första boktipset levereras omgående: The Help av Kathryn Stockett, en historia som utspelar sig i Jackson Mississippi i början av 1960-talet.

När unga Skeeter med författardrömmar upptäcker hur illa de svarta hushållerskorna blir behandlade bestämmer hon sig att göra något åt saken. Hon vill berätta deras historia. Efter mycket övertalning lyckas hon i hemlighet intervjua ett dussintal kvinnor och få boken publicerad. Till sin hjälp har hon bl.a. medelålders Aibileen (min favorit, en underbar berättartalang som talar direkt till en) som har förlorat sin egen son i en tragisk olycka och tvingas ta hand om andras barn och Minny som misshandlas av sin man och har svårt att behålla ett jobb pga sin frispråkighet. Boken är inte perfekt (vissa karaktärer är ganska ytliga och stereotypa, speciellt Skeeter känns inte 100% trovärdig) men den är både rolig och sorglig, en riktig bladvändare. 450 sidor kändes inte alls för många, jag kunde ha läst lika många till.

17 kommentarer:

  1. Roligt med boktips! Det senaste halvåret har jag också läst mer än på länge, och det tänker jag fortsätta med, så då passar boktips jättebra.

    SvaraRadera
  2. Men nu är ju det här en roman. Hur funkar det för dig? ;) Läste hos dig att du inte är så förtjust i romaner, oavsett om de är sliskiga eller inte. :) En bok som jag tror du skulle tycka om (om du inte har läst den) är Juli Zehs Fritt fall, på tyska kanske.

    SvaraRadera
  3. Jag har mest läst "faktaböcker" på senaste tiden så jag tar tacksamt emot tips på annat.

    SvaraRadera
  4. Då kan den här boken vara perfekt motvikt. Vet iofs inte vad du har för "preferenser" men jag tyckte om The Help bl.a. för att den tar upp ett viktigt tema på ett underhållande lättsamt sätt. Ska också säga att boken än så länge finns bara på engelska (hoppas och tror att en översättning är på gång) men det var inget problem för mig som bara har "gymnasie-engelskan och ett stort språkintresse". Skulle snarare säga att det är roligare och mer givande att läsa originalet... så Läs läs läs!

    SvaraRadera
  5. Men vad roligt att du är tillbaka!
    Böcker läser jag mycket, men det börjat bli fasligt små bokstäver i dom ;-) /Anette

    SvaraRadera
  6. Haha, det finns ju förstoringsglas! Eller storstilat... inte för att jag behöver det än men visst blir man trött i ögat ibland.

    Jo, du vet, nu är det bara OS på tv och jag måste ju ha nån skärm att glo på! Kul att du tittar in! =)

    SvaraRadera
  7. OK, kul! Då väntar jag bara på recensionen. ;) Jag är inte så mycket för reklam... hrm, men nätbokhandel går bra... var beställde du ifrån?

    SvaraRadera
  8. Tar tacksamt emot boktips av den här typen, tröttnat på vanliga böcker typ deckare och läser mer än gärna den här typen av böcker.

    Ha en skön kväll!

    annette

    SvaraRadera
  9. Adlibris beställde jag ifrån. Det var den billigaste jag hittade. :) Jag beställer oftast därifrån kanske av hävd och tradition. Det fungerar bra, dom har bra priser och jag kan betala med faktura (inte reklam, bara recension). Dom har gjort bra pengar på mig vid det här laget. :)

    SvaraRadera
  10. Ja, samma här. Jag handlar oftast av dem eftersom de har bra priser och funkar smidigt. Det finns många sajter där man kan jämföra bokpriser men det slutar ofta med att jag hamnar på AdLibris. Andra favoriter Amazon, Bokus och Casa del Libro. Jag vet inte hur vanligt det är inom internethandel att man får sms när man ska hämta ut men det uppskattar jag. Och skönt att slippa betala med kort.

    SvaraRadera
  11. Ååå det verkar vara en bra bok. Blir lite sugen påatt läsa själv.

    SvaraRadera
  12. KARIN: Det är det, en bra bok alltså! Jag sträckläste den, med ett litet leende på läpparna mest hela tiden och ibland en liten tår i ögat. Och ibland var jag riktigt förbannad. ;)

    SvaraRadera
  13. Å, så roligt med ett boktips, och en bok o författre som jag inte hört talas om tidigar.
    Jag är däremot inte van att läsa på engelska (längre...gjorde det när jag gick i skolan...men det är ju längesen...) så jag vet inte om jag vågar ge mig i kast med en så tjock engelsk bok...?! Kanske kan man hitta den på svenska så småningom.

    SvaraRadera
  14. Inte så konstigt att du inte har hört talas om henne eller boken för det här är Kathryn Stocketts debutroman som kom ut i USA förra året. Den är en riktig storsäljare och kommer säkert att översättas till svenska. Jag minns inte längre hur jag hittade den, kanske på Amazon.com, och så bad jag bibblan köpa in den.

    Jag läser inte så ofta på engelska heller men har blivit bättre på det - eller fått mer vana - och tycker att det är kul att träna upp språket eller åtminstone hålla det vid liv. Det gäller att inte störas av att inte förstå varje ord, vilket jag har lite svårt för. Jag vill ju inte missa nåt.

    SvaraRadera
  15. Problemet med mig är att jag också vill förstå varje ord... men jag ger mig kanske i kast med den här boken. Den låter intressant, utan tvekan. Jag har litet av lässtiltjé just nu... men det kommer säkert läslust framöver även till mig.

    SvaraRadera
  16. Jag är också väldigt mycket periodare när det gäller läsning eller andra intressen för den delen. Ibland får man nästan tvinga sig för att komma igång.

    SvaraRadera