4 mars 2010

Torsdagsreflektion - böcker

Jag går här hemma och undrar vad jag ska göra av alla böckerna. Trots att jag rensar med jämna mellanrum är det dags igen. Ibland ger jag bort några till dem jag känner och ibland lämnar jag till Myrorna. Nu fick jag några böcker över som jag inte vet vad jag ska göra av. Att kasta dem, det klarar jag inte av. De här spanska böckerna är vällästa men ändå i bra skick. Eftersom de ingick i min studielitteratur finns det en del understrykningar. En är oläst.

Vill du ha dem? Mejla mig på pumansdotter at yahoo punkt com så skickar jag dem mot frimärkskostnad (borde bli 100-150 kr om de skickas som brev)! Allt eller inget, först till kvarn...

Fler Torsdagsreflektioner hittar du här.

6 kommentarer:

  1. Åhh "Las bicicletas son para el verano" hade jag också när jag läste spanska. Ljuva studietid!

    SvaraRadera
  2. Jag har själv väldigt svårt att slänga böcker. Men en lokal restaurang har en bokhylla där man kan lämna in lästa böcker och så finns ju alltid hjälporganisationer som man kan skänka till. Lustigt, jag valde litteratur själv som huvudämne i min torsdagsreflektion. Fast vi har olika infallsvinklar. :-)

    SvaraRadera
  3. La Plaza del Diamante läste jag också på spanska för länge sedan. För några år sedan läste jag den på svenska utan att komma ihåg att jag läst den tidigare. Det tog lång tid innan jag insåg att jag faktiskt redan läst den på originalspråket, trots att jag så väl kände igen handlingen.

    Även Pedro Páramo läste jag men den kommer jag inte alls ihåg, så det skulle inte förvåna mig att jag en gång kommer att läsa den på svenska också utan att minnas att jag läst den på spanska.

    Nu går jag ju en kurs i italienska på Lunds universitet så det blir i stället italienska böcker. Fast än så länge bara ordböcker och grammatikböcker.

    SvaraRadera
  4. så synd att jag inte förstår spanska =)

    SvaraRadera
  5. Visst är det svårt att slänga böcker, det bär liksom emot..! Nu när jag flyttade hittade jag flera lådor och kasar med böcker i vår gamla källare, de fick följa med hit till det nya huset...Men jag ska försöka ge bort dem, till Emmaus, Myrorna eller om några kanske kan säljas till antikvariatet i närmsta stad. Min arbetskamrat tipsade mej om en bokklubb på nätet som bara säljer pocket, det tyckte jag verkar bra. För att slänga en utläst pocketbok känns ju inte alls som att slänga en "riktig" bok.

    SvaraRadera
  6. LEONTINE: Ja, det finns risk att man blir vemodig. ;)

    ERIK "SEMLAN": Jag tror inte att jag har kastat en enda bok. Det finns alltid nån som kan ha glädje av dem.

    SUSANNE: Vad kul med italienskan! Jag har en kompis som också pluggar det, på SU och jag blir så sugen...

    La Plaza del Diamante tyckte jag mycket om (fast det där med duvuppfödning var rätt äckligt... det symboliserade kriget har jag för mig) och Pedro Páramo läste jag också med stort intresse men den var inte helt enkel att förstå, inte spanskan alltså utan innehållet. Den handlar om en man som åker tillbaka till sin hemby och så småningom går det upp för läsaren att alla är döda. Det är svårt att hålla isär karaktärerna och dåtid och nutid osv. Juan Rulfo är en mycket speciell författare.

    KARIN: Du kan lära dig! ;)

    NINNIE: Det är helt klart värre att göra sig av med inbundna böcker. Löjligt, egentligen. Köper jag böcker numera så blir det nästan alltid pocket. Helst går jag till bibblan men ibland vill man ju ha egna också. Mina böcker, de som är kvar alltså, får dödsboet ta hand om. ;)

    SvaraRadera