15 mars 2010

Triss i restips

Tre goda skäl att åka till Lissabon i vår

* utsikten över staden från Castelo De São Jorge mot den röda hängbron Ponte 25 de Abril som korsar floden Tajo

* en ljuvlig pastel de nata och en het galão på ett trevligt café
Det ska helst vara en pastel de Belém som denna bakelse med vaniljkräm heter i original. Glöm inte att strö över pudersocker och kanel som sig bör! Och be att få latten extra stark, annars kan besvikelsen bli stor.

* alla trevliga Aninhas och Toninhos
Om du ser fram emot att en helt främmande Ana sätter sig bredvid dig på spårvagnen och börjar recitera Fernando Pessoa (en känd poet och författare) gör du bäst i att packa väskan snart.

4 kommentarer:

  1. Och jag som inte ska åka någonstans i vår... Jag får spara tipsen.

    SvaraRadera
  2. Ja, efter Dina förslag och beskrivningar så skulle jag mer än gärna åka dit redan imorgon om jag kunde och hade pengar, ingetdera har jag just nu men drömma och fantisera med Dina rader i minnet är ju oxå tillåtet!

    annette

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen!

    Jag åker till Lissabon om ca en månad! Vi bilar till Sverige från Spanien genom Portugal i år. Först till Faro och sen Lissabon där vi stannar någon dag och sen vidare upp till Porto och norra spanska kusten till Bilbao och Guggenheimmuséet förstås. Resan kommer nog ta ca 9 dagar. Spännande!

    SvaraRadera
  4. DELLA och ANNETTE: Tipsen blir ju inte "gamla" så det går bra att spara dem. :)

    CECILIA: Vår i Portugal - det låter alldeles underbart! Jag antar att du är konstintresserad och kan varmt rekommendera Gulbenkian-museet i Lissabon. Jag kanske hinner blogga om andra "higlights" innan du åker iväg. :)

    SvaraRadera