11 juli 2010

Lag om ro ligt om snö


vid lunchtid idag

eller mycket roligt till och med! När kvicksilvret kryper upp över 30-sträcket får jag något dimmigt i blicken. Jag flyr undan värsta hettan och sätter mig i skuggan med en god bok - inte alltid men just idag räcker orken inte till något annat. Ett tag tänkte jag att jag skulle baka... jo, jag förstår hur smart det låter men när det ändå är så varmt märker man ju ingen skillnad...

Mina tankar har mest kretsat kring ogjorda uppgifter, framtidsplaner och så förstås eskimåer och snö och andra ordmysterier. Med rubriken syftar jag på Mikael Parkvalls bok Lagom finns bara i Sverige där bl.a. de många orden för snö i eskimåernas språk (plus ett antal andra myter) avhandlas. Det är en mycket underhållande och lärorik bok, speciellt intressant om du gillar språkvetenskap.

Att han har skrivit om Finland och finskan uppskattas givetvis av undertecknad. Vill dock bidra med två rättelser: för det första är Vanda inte en Helsingforsförort utan en egen stad och för det andra heter dö på finska kuolla med två ll. Kuola är något helt annat... nämligen snålvatten eller drägel. Besserwissrar är vi allihopa. Hur som helst, kan varmt rekommendera boken! Nu väntar Milton Hatoums Den förtrollade staden som tar mig till Amazonas.

9 kommentarer:

  1. Den boken måste jag läsa...vilket bra boktips jag fick.
    Hoppas att du har d bra ett tag sen jag kikade in till dig.

    Ha d gott.

    SvaraRadera
  2. Även om du är dimmig i blicken så verkar din hjärna fungera bra (tänker på alla dina funderingar). Ha det bra i Amazonasboken/Lis

    SvaraRadera
  3. Visst är det lite varmt, men jag föredrar det framför snö och kyla, skuggan finns ju alltid;)
    Blir inte så mkt gjort och jag är väl lite glad att jag har semester även nästa vecka för sover gör jag inte mkt, är ju så ljuvligt på kvällarna.
    Boken Du skriver om idag låter klurig och spännande, hamnar på listan som börjar bli lång nu;)
    Ta det lugnt i solen!

    annette

    SvaraRadera
  4. Göteborg verkar vara den ena platsen i Sverige utan rekordvärme. Det har visserligen varit runt 29 grader som varmast idag (trots att det var mulet, det kanske är något rekord i sig), men långt ifrån värmen som varit i resten av Sverige.

    Den där boken har jag tänkt läsa länge. Måste göra slag i saken och låna den!

    SvaraRadera
  5. Tack för lästipset!

    Någon har sagt mig att lagom finns i något annat land också. Om jag minns rätt så ska det vara i Ungern. Rätt eller fel, jag vet inte.

    SvaraRadera
  6. Den boken vill även jag läsa! Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  7. Tack för boktipset! Älskar språk och allt som har med språk att göra... (kanske särskilt etymologi, och hur språk är släkt och utvecklas och så...) så det låter intressant!

    SvaraRadera
  8. RANTAMOR: Du har säkert fått kommentarer på din finska brytning så jag tror att du kommer att känna igen dig.

    LIS: Heh, det lät bra åtminstone men jag vet inte om det ledde till något konstruktivt, funderandet menar jag. Behöver nog köra några varv till. :) Amazonasboken var tyvärr inte så bra som jag hade väntat mig men man kan inte få allt här världen.

    ANNETTE: Jag behöver bara tänka "november" och vips har jag glömt bort hur svettig och ofräsch jag känner mig. Du får väl börja beta av den där listan nån gång så den inte blir alltför lång. ;) Men läs nåt lättsamt på semestern. Du skulle säkert gilla Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. Den är härligt skruvad med dråplig humor.

    ELISABETH: Om jag var du skulle jag vara rätt nöjd med att inte ha rekordvärme... 29 grader räcker liksom. Kikade snabbt på ditt inlägg om boken i GR men ska läsa det "ordentligt" och kommentera hos dig. Synd att den inte föll dig i smaken. Själv tyckte jag att den hade ett högt underhållningsvärde, gillade hans raljerande humor med besserwisser-stil. Som jag ser det riktar sig boken främst till "vanliga dödliga" som inte är så insatta i lingvistik - den är populärvetenskaplig så du kanske inte är rätt målgrupp. Jag lärde mig ett och annat, inte om finsk brytning då men andra saker. Har läst två böcker efter det så kan inte inte räkna upp nåt på rak arm och boken är återlämnad...

    MIA: Ja, lagom finns i finskan t.ex. och räknade upp andra länder också, minns inte vilka.

    KLIMAKTERIEHÄXAN: Om jag inte har missuppfattat så har du väl "ord som yrke" och då är den säkert intressant.

    HAYDEE: Det var så lite! Ser fram emot recensionen. ;)

    FREEDOMTRAVEL: Etymologi gillar jag också, mycket! Det finns inte så gott om den varan just i den här boken men den är intressant ändå.

    SvaraRadera