23 januari 2011

Kunskapstörstig

Helt ärligt, vad vet du om Kaukasien?
Tills ganska nyligen visste jag ingenting. Det finska språket spelar mig ett spratt utan att veta hur rätt det har egentligen. Kaukana betyder nämligen långt borta och så har jag alltid uppfattat Kaukasien, långt borta i Asien, säger hon och viftar lite slarvigt åt sydost. Efter att ha läst Anna-Lena Lauréns reportagebok I bergen finns inga herrar vet jag betydligt mer. A-L Laurén är utrikeskorrespondent på  Svenska YLE´s  (rundradio i Finland) redaktion och har bott i Ryssland under många år. Boken valdes till Årets bästa resebok 2009 av tidningen Mondo. Välförtjänt för den är  lärorik och spännande att läsa. Hon har också skrivit De är inte kloka de där ryssarna som jag tänker ta mig an framöver.

5 kommentarer:

  1. Tyvärr alldeles för lite, men ett land som jag skulle vilja veta och lära mej mer om.

    Hoppas Du får en skön söndag!

    annette

    SvaraRadera
  2. Jag vet väl egentligen inte så mycket, utom vad det ligger på kartan (och troligtvis då också i verkligheten). Tack för boktips! Sånt uppskattar jag alltid. :-)

    SvaraRadera
  3. Den boken la jag till på min "att-läsa-lista". Nu är det bara invänta min nästa stora läsperiod. Just nu går det ganska trögt med det, för mycket annat som upptar tankarna.

    Tack för lästipset!

    SvaraRadera
  4. Kaukasien - då tänker jag berg, och inte mycket mer. En brist hos mig antar jag och inser att jag borde ta reda på mer. Fast å andra sidan finns det väldigt många länder här i världen som jag borde ta reda på mer om.

    (Tack för kloka ord!)

    SvaraRadera
  5. Jag fick den här boken i min hand av en slump när jag besökte biblioteket och blev mycket positivt överraskad. Kaukasien har öht inte funnits på min världskarta - jo, jag visste var området ligger men det är också allt. Har inte haft ngn anledning att fundera över det heller. Efter att ha läst en del om Mellanöstern, Afganistan och Pakistan ville jag bredda fokus och härifrån sett ligger de ju inte så långt ifrån varandra. ;)

    SvaraRadera