3 april 2011

Bolsomania


Bolsomania? Den sjukdomen har jag varit skonad ifrån som tur är. Det beror antagligen på att jag helt saknar genen för shopping i min DNA-uppsättning. Ryggsäcken är min bästa vän, så gott som fastvuxen på ena axeln, så gissa om jag blev förvånad när jag såg mig själv plocka fram en bunt med sedlar för att betala för en axelväska i skinn. Ska jag köpa en väska gör jag det i Valladolid, tänkte jag. Det finns ett par skomakerier i stan som gör fina läderskor och -sandaler också men där gick min gräns. Tyvärr för det hade varit välinvesterade pengar.

12 kommentarer:

  1. Men visst är väskan en fantastiskt bra uppfinning. Jag skulle inte klara mig utan en nu för tiden. Såväl kamera, objektiv som bok eller tidskrift ska ju med. En STOOR och tålig väska är ett måste. Föll för en i New York, en kameraväska som ser ut som en handväska med axelrem. Perfekt för mina behov. Ryggsäck gillar jag inte alls längre, trots att jag slitit ut flera "kånkar" i mina dar. Att ha den på bara en axel är inte det bästa för ryggen.

    SvaraRadera
  2. Absolut! Och den ska vara rymlig. Jag släpar iofs inte med mig några tunga kamera-attiraljer vart jag än går men det måste finnas plats för en bok och många andra saker. Ryggsäck vs handväska vinner den förstnämnda lätt.

    Nej, jag menade inte bokstavligt på ena axeln fast det händer också när ryggan inte är alltför tung. Ungefär lika illa som en axelväska.

    SvaraRadera
  3. Det låter lite chockerande. Handla väska bara så där? Kan man det?

    SvaraRadera
  4. Jag önskar jag hade haft din genuppsättning vad gäller shopping. Väskor är inte något jag köper mycket, men skor.....
    En väska bör rymma mycket och dessutom hålla länge länge...

    SvaraRadera
  5. Saknar väl egentligen oxå den genen om jag jämför med människor i min omgivning, men ibland kan även jag förvåna mej själv;)
    Var faktiskt på väg att köpa en axelväska i Krakow, men jag hade för stora pengar just då, och sedan glömde jag bort det!
    Lever med min rygga dagligen både till jobbet och på fritiden, så praktiskt när man går, men även dom dagar jag åker till Linköping är den praktisk, på en a eller båda axlarna!
    Kul att Du kostade på Dej något Du verkligen ville ha!

    Hoppas solen lyst på Dej idag!

    annette

    SvaraRadera
  6. Della: Ja, eller hur?! Chocken har inte släppt än. Hoppas jag inte får återfall.

    Anemonen: Det är du inte ensam om. Tänkte på Imelda Marcos, filippinskan. Hon hade väl hundra- eller tusentals par med skor. =)

    Annette: Jo, jag får mina ryck ibland också. Och jag är inte snål så att jag inte kan unna mig eller andra ngt. Har bara inget behov av att shoppa loss som man säger. Har andra laster istället för summan av dem är väl konstant. ;)

    SvaraRadera
  7. Jamen - det finns hopp för dig med verkar det som;-)
    Ryggsäck har jag otroligt svårt för. Känner mig så bonnig om du förstår vad jag menar. Maken däremot går alltid runt med "ryggarn" som väger ett ton.
    Axelväska har jag lite lättare för - typ 40X40 cm max. Alltså inget monster som tar laptop, böcker och hela hushållet;-)

    PS. Coolt bild, Love it!!! DS

    SvaraRadera
  8. Jag förstår precis vad du menar med bonnig. Har bestämt mig för att om ngn stör sig på det är det deras problem. ;) Nej, inte hela hushållet, bara halva... möblerna brukar jag lämna hemma, haha.

    SvaraRadera
  9. Det känns skönt att inte vara ensam om att inte lida av väskmani! Att ha en miljon (nåja) olika handväskor är icke min grej alls. Jag har EN hand-/axelväska, svart dessutom, så den passar till allt. Fast till vardags är jag också en ryggsäcksmänniska. Ibland tycker jag nästan att det känns konstigt att gå runt utan ryggsäck, haha. :D

    SvaraRadera
  10. Hehe, förstår precis. Känner mig själv lite naken utan. ;)

    SvaraRadera
  11. Jag tycker till skillnad från dej om att shoppa både kläder, skor och väskor...men jag är en sån shoppare som funderar läääänge innan jag slår till. Ofta så länge att det jag ville ha inte finns kvar mer...Ganska bra, för det blir inte så mycket köpt!
    Men bra att du var så snabb här, för det verkar va en bra o rejäl väska?!? (Jag har åkt i från mååånga tänkbara inköp både här o var...och ångrat mig efteråt)

    SvaraRadera
  12. Jodå, väskan är både reell och snygg, inte så lätt kombo annars. Det kanske blir dagens outfit här på bloggen nån dag... jag lovar inget men man vet aldrig. ;)

    Eftersom du funderar länge så köper du bara det du verkligen vill ha och det är ju bra. Låter perfekt i mina öron.

    SvaraRadera