23 mars 2012

Veckans fönster - ventilerat


Igår kväll när jag såg veckans tema tänkte jag: "Jahap, nu ska Sassa sätta oss på prov igen. Semestern med valfria fönster är över." Semester och semester förresten, det var mer som en kafferast eller en håltimme. Nåväl, jag kanske har ett foto på nåt fönster med fladdriga gardiner... eller så får jag väl åstadkomma ett själv. Det blir bara så förbannat kallt. Och inte blåste det heller. Inte tillräckligt och jag orkade inte blåsa så länge att jag skulle ha fått ett bra foto. Första gången som det blåser för lite i Stockholm. Hallelujah! Men förbannad, det blev jag först när jag hade sett Maj Wechelmanns dokumentär Det är upp till dig! Se den! Då slog det mig att man kan ventilera annat än luft, t.ex. åsikter eller ilska, så visst finns det utrymme för alternativa tolkningar. Jag valde dock den enkla vägen, ett vädringsfönster från Alicante. Sedan vet jag inte vad som vädras därinne, det kan vara allt från den höga arbetslösheten i Spanien och EU´s tuffa sparpaket till grannens illbatting till son och svärfars nytvättade kalsonger.*

Enligt synonymer.se betyder ventilera vädra, lufta, fläkta; ta upp till diskussion, diskutera, dryfta, debattera, resonera om, avhandla; ge uttryck åt, lufta.

* på Veckans fönster står Anna Filipendula för romantiken och Pumita för diskbänksrealismen.

40 kommentarer:

  1. Ha,ha.. din text är för härlig Pumita och din bild kan väl knappast vara mer passande till temat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det roar andra också, inte bara mig själv. ;) Utan tvekan är man inte riktigt klok...

      Radera
  2. Mmmm, det är bra med ventilation...på många sätt *L*

    SvaraRadera
  3. Snygga speglingar i det ventilerande :)

    SvaraRadera
  4. Haha, jag håller med Anita här ovan; din text är verkligen härlig! För övrigt gillar jag den där typen av fönster som man kan öppna såväl på "högkant" som (antar jag) "rakt ut".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade ett sånt badrumsfönster i mitt förra hem och det var himla praktiskt. Nu har jag inget alls, lite synd men det funkar det också.

      Radera
  5. Ja, jag har också tagit reda på vad ventilera betyder och det är ju dubbelbottnat!

    SvaraRadera
  6. Underbart..jag tycker om när du ventilerar dina åsikter..och jag sitter här och håller med..så pass.. ska du veta.

    Alicante..mmmm ljuvligt..den vinden genom fönstret är varm o go..

    Ja du..dessa strofer
    Min lycka är din,
    din lycka är min
    och gråten är min när du gråter.

    Har jag kalligraferat massor av gånger :)lovely..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kalligrafera är ngt jag skulle vilja lära mig! Ja, det finns ju kurser men inga på nätterna vad jag vet så det får bli i mitt nästa liv.

      Radera
  7. Ja i Sthlm skulle du kunna ta ett foto på vilket fönster som helst på regerings kansliet, för där ventileras mycket skitsnack :) Men jag tycker du valde en väldigt mycket finare lösning med ditt fönster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ligga ngt i det... iaf är det så att resultatet av den ventilationen kommer bara vissa till del. Arbetarregering, pyttsan!

      Radera
  8. Japp - du ventilerade ju t o m speglingar! Toppen bild Pumita!

    Svar: Tål honom inte heller - det finns inget bättre än att få sina (= mina) fördomar bekräftade i det här fallet.

    PS. Ansträng dig lite extra hos mig imorgon;-) Ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju skönt att höra, ang PE menar jag. Hade haft svårt att smälta om du hade gillat honom. ;)

      Jag anstränger mig alltid hos dig, haha, men vänta dig inte för mycket för jag har huvudet fullt med snor och måste andas genom munnen. Det kräver full koncentration när man inte är van. ;)

      Radera
  9. Mycket trevligt inlägg, både när det gäller text och bild. En höjdare, om jag vågar skriva det utan att du blir mallig. :))
    Det räcker liksom för att jag är mallig, mycket mallig till och med... Har nämligen gjort mitt livs första porterstek och den blev ruskigt god!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir en riktig mallgroda! Nehej du, så lättflörtad är jag inte. ;)
      Men en porterstek, det låter lyxigt värre! Synd att jag inte äter kött för annars hade jag tagit nästa tåg ner för att få smaka en bit. :p

      Radera
  10. Svar
    1. Nu är jag här igen, tycker att fönstret gör sig bra i svartvitt. Fint med speglingen, det är lite som om det moderna fönstret möter det ruffiga i speglingen. Duktigt ;0P

      Radera
    2. Du är alltid välkommen! :)
      Ja, det blev verkligen kontrast med speglingen. Syntes ännu bättre i verkligheten för fasaden jag fotade var ultramodern medan andra sidan gatan... ja, vad ska man säga... såg ut som en rivningstomt. Trevlig helg på dig, Hanna!

      Radera
  11. Ventilera på du - då känns det bättre. Snyggt är fönstret och mörkt så att det passar ihop med ditt tillfälliga humör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, så är det ju. :) Fast när det gäller Lundin Oil (eller Africa Oil heter de visst numera) så hoppas jag att det inte går över.

      Radera
  12. Om det är foton på fönster och dörrar när jag läser in bilder från kameran i datorn, så vet jag att det är hustrun som är fotograf. Dottern gillar också sådana foton.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om det är kvinnligt på nåt sätt... och hur kommer det sig i så fall? *hm*

      Radera
  13. Haha. Mycket nöjsamt att läsa din text. Mödan att skaka fram ett "rätt" fönster känns ju igen.
    Ett fönster har jag lyckats byta ut i kåken (hum). Ett toafönster som går kan öppnas som bildens och som vanligt, snofsigt värre, skryt skryt. Sen pratar vi inte mer om de andra kittlösa förlorarna.
    Allvarligt, den dokumentären ska jag se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fullt tillåtet att skryta hos Pumita, bara man gör det med elegans (som du)! ;) Vem ska lyfta kattens svans om inte katten själv brukar man säga i Finland... eller sa iaf för hundra år sedan, haha.

      Radera
  14. Du ventilerar en hel del i din text. Bra tolkning och intressant.
    Verkligen ett modernt fönster. Känns inte så spanskt.
    Men bra att det går att öppna fönstret, även om det sker på ett udda sätt. Kanske som ett skydd mot inbrott? I många modernare hus vill de helst inte att man öppnar fönstren, då fungerar inte ventilationen...
    Intressant speglingen där någon rivningstomt syns. Gammalt rivs för att ge plats till något nytt.
    Tack för din kommentar, ventilation verkar ibland så komplicerat nu för tiden. Att öppna ett fönster är klart bäst, när det går. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror lite på vad man menar med typiskt spanskt. De kan vara rätt moderna där nere också. ;)

      Ja, öppna fönstret... hur svårt kan det va´? Vet ärligt talat inte vad det finns för fördelar med maskinell sådan... annat än att det kan vara skönt på smällkalla vintern. Å andra sidan är luften så himla torr att många får problem med förkylningar och sånt.

      Radera
  15. Gillar verkligen din bild. Vilken kontrast mellan det moderna fönstret och det som speglar sig i rutorna. Perfekt i svartvitt. Och så gillar jag din underhållande text!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Texten är halva nöjet för mig. Och så måste jag förstås kompensera eventuella brister i temaefterlevnad och taskig fototeknik, haha.

      Radera
  16. Vad skönt det är att det oftast finns flera olika tolkningar :)
    Såna där fönster är suveränt bra när det behövs vädras. Mitt sovrumsfönster står nu i samma läge så att jag får känna lite på vårluften som lär ska finnas utomhus...är man sjuk får man hålla sig inomhus oavsett väder. Iaf om man inte orkar gå längre bort än från sängen till soffan.
    Ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackars dig! Jag vet hur det känns. Klen tröst, jag vet. Skönt att få in lite vårluft iaf. Hos mig blåser det reellt idag, köksfläkten skramlar.

      Krya på dig, Ninni! Det blir bättre, jag lovar. :)

      Radera
  17. Fint och intressant inlägg/utlägg. och dessutom ett spännande fönsterfotografi. Man kan ju alltid undra vad det är som vädras ut där- stekos, unkna åsikter eller... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu känner jag en svag espressodoft... olivolja med... det är nog en tortilla española på gång. :p

      Radera
  18. Jag funderade också på det där med att ventilera saker och ting.
    Men så sprang (nåja) jag på mitt motiv och det blev väl ungefär lika traditionellt som ditt. Helt OK med andra ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket himla flyt du har, springer på en massa fönster! Händer aldrig mig.

      Radera
  19. Viktigt att ventilera både det ena och det andra, brukar bli bättre syresättning på allt möjligt. Lite ilska friskar också upp.

    Ha en fin helg. // Lissen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man måste få pysa ut mellan varven och ta in frisk luft och nya tankar. Kan bli olidligt annars. :)

      Radera
  20. Ventilerat på många plan alltså! Roligt!

    SvaraRadera
  21. Åh, så Maj Wechselman gör fortfarande engagerande filmer. Minns henne från ett fredsläger i Västerbotten på 1970-talet då hon mycket engagerat diskuterade fredsarbete med oss och hennes armar for fram och tillbaka och hon spände blicken i oss och ställde frågor som fick oss att tänka. Ska titta på filmen senare, efter att jag kommenterat alla fönsterbidrag. Det tar sin tid, för jag har varit lat på nätet den här helgen. Flyttbestyren är ju ännu inte helt avklarade.

    Ja, och så skulle jag ju kommentera ditt fönster också förstås: Det var säkert stekoset från tortillan som vädrades ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har självklart hört talas om henne och sett henne på tv och så men kan inte komma ihåg att jag skulle ha sett hennes dokumentärer förr. Mycket engagerad och beundransvärd person.

      Att flytta tar tid... om man blir klar nån gång öht... så stressa inte! ;)

      Radera