4 december 2012

Ljusbrist

Foton framhävs mot svart bakgrund men nu när det är så mörkt ute vill jag inte att det ska vara mörkt inne också. Det blir dubbelt så mörkt ju. En ny bakgrundsbild hos PUMITA gör susen. Och när jag ändå är igång byter jag teckensnitt för det är lättare att läsa text med seriffer. Det flyter på, sägs det. Inte för att jag skriver så mycket nuförtiden men om jag skulle... och det finns ju gamla inlägg med resedagbok och annat.

Stackarn, tänker du kanske när du ser bilden men det är inte mitt fönster jag visar. Det är skuggan av mitt fönster en solig dag. Jag har experimenterat med bilden. Blomman är grön och fin, mår alldeles utmärkt... i väntan på ljusare tider.

9 kommentarer:

  1. Här sitter jag, med rosiga kinder! Hälsningar från snöskottningen, alltså. Det var faktiskt riktigt skönt ute. Jag som inte gillar vinter, älskar att skotta snö. Vriden kvinna, helt klart.

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag misstänkt länge! ;) Idag var det perfekt väder, lagom kallt och friskt i luften. Om det nu måste vara vinter så ska den vara så här. :) Men det där med snöskotteriet... det förstår jag inte. Skönt att slippa!

      Radera
  2. Det är bara trevligt när det händer något. Och mörker har vi nog av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mer än tillräckligt. Kul att göra lite förändringar även om de inte är så stora. Känner mig mycket piggare när jag slapp det där svarta. Det var inte riktigt PUMITA. ;)

      Radera
  3. Headern och bakgrunden är - ja lite isigt, vilket passar årstiden. Blomman spelar oss som längtar efter sol och värme.
    Å agraffer trodde jag var sådana klamrar som man använder för att "sy ihop" skinnet o dyl med efter operationer. Ja tänk vad man lär sig;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en snygg tolkning av min make over! =) Nu får vi ta det lugnt så vi inte halkar runt och slår ihjäl oss, det vore tragiskt! ;)

      Ang. agraffer (det är alltså de där små kurvorna nertill, som i bokstaven M i rubriken... har jag för mig att jag har lärt mig i skolan... ska kolla upp det!): Hm, just det. Men varför skulle man hitta på nya ord när man återanvända de gamla. ;) Tanken kanske är att agrafferna syr ihop texten.

      Radera
    2. Neeej, nu kom jag på!!! Det heter ju SERIFFER, visst gör det, BP? Så tokigt det kan bli!

      Radera
  4. Lite förnyelse är aldrig fel. Det ser bra ut. Och visst heter det seriffer när man har krokar på bokstäverna; sans-seriffer om man inte har några. Om dryga två veckor vänder det mot ljusare tider igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Jah! Just det, du tillhör också branschfolk. Kul att få expertsvar! Läste nånstans att seriffer kallas för klackar, ett beskrivande ord. Sans är ju franska och betyder utan. Språk är kul och det är bokstäver också.

      Funderade på det där med att man helst ska använda ett typsnitt utan klackar om texten visas på en skärm. Undrar varför. Arial som jag hade innan är populärt på bloggar och det är tydligt men när texten är bred så känns det bättre med serifferna (även om det inte finns genomgående). Men vi läsare kanske är olika där. För snirklig text däremot är svårare att läsa och det tilltalar inte mitt estetiska sinne. :)

      Radera