8 mars 2014

Veckans fönster - köttigt


Man kan undra vad Pumita har gjort för ont som får Susanne att välja ett tema som ger upphov till en snabbt tilltagande känsla av kraftig karusellyrsel, förhöjd puls och kaskadkräkningar. Hon får helt enkelt stå för taxiresan till lasarettet och konvalescens på lämpligt ställe. Det blir dyrt, det kan jag lova! Allt annat är uteslutet. Åh nej, Pumita är inte lagom. Just deal with it! Pumita äter inte kött och Pumita fotar inte kött. Okej då, det har väl hänt nån gång i ett svagt ögonblick - mestadels i avskräckande syfte - att det kan ha hamnat en liten korvstackare eller torr köttbit på minneskortet men det försöker jag förtränga så gott det går. Om du får för dig - när du ser bilden alltså - att jag läste fel (köttsligt istf köttigt) så kan jag bara meddela att så inte är fallet. Köttmarknad kan inte vara annat än köttigt enligt den pumitiska logiken. Fint med jämnställdhet på Internationella kvinnodagen! *ler ironiskt* Vad mannen i bilen väntar på vet jag inte. Jag hittade reklamen på en "vanlig" gata i Cancún, alltså inte på någon suspekt bakgata där man normalt kan vänta sig att se liknande affischering. 
Nu ska jag fortsätta kurera mig... Ta hand om dig du också!

P.S. Mia Skäringer kanske inte tillhör favoriterna men den här artikeln vill du inte missa!

32 kommentarer:

  1. Lammkött, helt enkelt. Vilket konsumeras även av vegetarianer, har jag förstått, om det är klätt i bikini eller liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae, de ser inte minderåriga ut, vad jag kan se. Lammkött betyder "mycket yngre" än killen... eller tjejen för den delen och har inget med klädsel eller brist på den att göra. Vegetarianer är säkerligen som alla andra förutom matvanorna. Nu kan jag iofs bara tala för mig själv (är inte vegetarian) men jag konsumerar varken djur eller människor.

      Radera
  2. Ha ha! Tolkning som gillas:)

    SvaraRadera
  3. Rolig tolkning och kött som kött på nåt sätt...:)

    SvaraRadera
  4. Hahaha! Nu äter jag kött men tar med bilder på fisk faktiskt.
    Å du - du tänkte precis som jag fast yrtom. Du kommer troligen skratta ihjäl dig, alt. slå ihjäl mig när du kommer att se mina bilder. Lägger upp dom senare. Det är ju soligt ute och jag har inte ens satt på datorn;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte slår jag ihjäl dig men medges att jag blev ngt överraskad, för att inte säga mållös. Tolkningen är klockren samtidigt som jag känner: har vi inte kommit längre än så? Nej, det har vi inte. Skrattar inte ihjäl mig heller med andra ord. Vilket tragiskt öde, förresten. ;)

      Radera
  5. Haha, rolig tolkning med ditt köttiga bidrag. :)

    SvaraRadera
  6. Kanonbra tolkning! Ett stort leende sprider sig i mitt bleka ansikte! Hade detv varit en annan köttmarknad hade jag kanskr rodnat!
    Ha det bra och trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hur kan du vara så blek när du precis har varit i Indien? Eller bleknade du när du såg bilden? ;)

      Radera
  7. Hoppas du har återhämtat dig någotsånär! :) Kul inlägg och visst klarade du utmaningen också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, känner mig inte lika yrslig längre... men väntar med spänning på rehab som Sassa är skyldig mig. ;)

      Radera
  8. Värsta formen av köttmarknad! Och det visar du på internationella kvinnodagen! Aj, aj, aj.
    Inte blir det bättre av att kvinnor får gå in gratis på skräpet ...
    Bra tänkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gör jag - och skäms inte ens! Kvinnoförtryck är ingenting att fira, precis som Rossana Dinamarca twittrade idag, men en bra dag att lyfta fram kvinnliga förebilder (eller avskräckande exempel som här ovan... sånt som behöver göras ngt åt). Det är så jag ser det.

      Nej, inte är det bättre att det är gratis heller. Eller att män objektifieras på samma sätt som kvinnor. Kunde dock inte låta bli att gapskratta när jag läste om att inträdet kostar 2 €uro per kilo på torsdagar. Det är tragikomiskt!

      Radera
  9. Visst är det märkligt att även i våra dagar finns det en marknad för sådant här! Känns väldigt stenålders, men då var det kanske bättre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är... jag har ingen aning. Fick en bild i huvudet där man blir släpad i håret in i grottan... hm. ;)

      Radera
  10. Aha..så du är sån du :D jag är en fena på att skapa vegmat ska du veta..har gjort det i en hel liten evighet faktiskt. Så kommer du till mitt bord är det helt självklart att du ska njuta av det bästa huset hava ..och då blir det inga frikadeller.
    Himmel lammkött hi hi ..kreativt o fullkomligt genialt. Bra jobbat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, sån är jag. Eller sån och sån, vad menar du med det egentligen? ;)
      Jag kan tänka mig att du är mästare på all matlagning med tanke på alla läckra bilder du postar. Det räcker med tanken, börjar dregla direkt. :p

      Radera
  11. Jaha, och fönstret då? Här är det ju bara kött i långa banor på dina skyltar. :)

    Och nu tittar jag lite i utkanten och ser att det finns något blankt som ser ut som fönster. De syns ju knappt när köttet attraherar alla sinnen.

    Rehabilitering? Oj, det var inte alls min mening att göra dig så sjuk med mitt temaval. Hoppas du repar dig alldeles på egen hand tills nästa veckas temapresentation som jag hoppas ska göra dig mindre kräkfärdig. Men man vet ju aldrig förstås. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade tänkt mig att bilfönstret skulle representera Veckans fönster i sammanhanget, inte för att det nödvändigtvis har så mycket med resten av bilden att göra men ändå. Kan hända att det finns ett fönster bakom bilden men jag är inte säker. Hoppas att du inte tar illa upp att jag brer på... kan överdriva lite väl mycket ibland när jag kommer igång. Önskar dig en skön helg! :)

      Radera
    2. Nej, inte tar jag illa upp inte. :)

      Radera
    3. Vad skönt! När jag läser det jag själv har skrivit så känner jag bara... "Utan tvekan är man inte riktigt klok!" Jag är den där "tonen är rå men hjärtlig"-typen och glömmer ibland att andra kanske inte är det. :)

      Radera
    4. Det har jag förstått sedan långt tillbaka och det är ju det som gör att jag trivs så bra här hos dig. :)

      Radera
  12. Människobilder - hur ser vi på varandra egentligen? Hur kan vi inte ha kommit längre? Pengar.Pengar är viktigare än människan ... *ryser* Bra val till temat dock - den skapar debatt som behövs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Makt och pengar är alldeles perfekt... i rätta händer. Det är bara det att de alldeles för sällan hamnar där. :(

      Radera
  13. Köttmarknaden är helt klart köttig! Jag läste Mias artikel och håller med men känner inte igen mig, jag varken tränar eller går på diet, jag är som jag är och är nöjd med det. Däremot blir jag alltid besviken när den här typen av artiklar bara handlar om kvinnor, vad kvinnor gör och vad kvinnor visar upp. Mycket av det vi exponeras för, i form av bild och text, kommer från media och i media är det männen som bestämmer, så de är stora skurkar i att den här bilden av "en lyckad kvinna" skapas, objektifieringen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte påstå att jag känner igen mig heller men jag har det runt omkring mig i vardagen varje dag och det börjar bli ganska tröttsamt. Du har en poäng i att männen sitter på makten men samtidigt har kvinnorna ett eget ansvar. Vi är inte bara menlösa offer som inte har ngn egen vilja. Man måste tänka själv istf att hoppa på varje trend som swischar förbi... ge fn i att behaga och vara sig själv istället.

      Radera
  14. När det är fredag vaknar Pumita till liv vilket leder till många långa kommentarer och ibland till och med debatt ;-) Kände mig själv inte särskilt lockad av att fota kött i någon form. Pysselfarmor var fyndigast av alla som tänkte fruktkött !! Hoppas du hinner återhämta dig inför skyltsöndag !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, så är det! Veckorna går som i ett töcken, ett zombie-tillstånd, men senast lördag förmiddag är hen igång igen. ;) Oj, jag har missat Pysselfarmors fruktkött. Ska kila dit och kolla. Låter riktigt lovande. :p

      Jadå, skyltsöndag är förberett och klart. Det blev köttigt det också av ngn konstig anledning. Men det ska inte bli ngn vana. Ser framemot att få kika på alla roliga skyltar imorgon kväll. :)

      Radera
  15. Snygga fönster på den där bilen :-) , men det köttiga har du ju löst också.

    SvaraRadera
  16. Haha, ett bidrag man kan vänta sig av pumans dotter ;-) Roligt och dessutom köttigt. Måste dock invända mot att folket på affischen har dåligt med kött på sina ben, skinn och ben snarare och sånt vill ingen betala för ;-P

    Läste Mias artikel i går, den var jättebra.

    SvaraRadera
  17. När jag såg temat tänkte jag direkt på Magnus Ugglas textrad "jo jag fick tag i en biff hon va fin som fan hon va fotomodell" ... och då passar din (fönster)bild perfekt ... tyvärr ...

    SvaraRadera
  18. Ojdå jag är litet sen in i debatten här ;-)
    För att ta avstamp i min ålder (fastän jag känner mig som 25!) så tycker jag att det gått "bakåt" med både det ena och andra när det gäller kvinnosyn och jämlikhet....mycket har blivit "yta" men å andra sidan är det det/de som syns och hörs. Tyvärr så hörs väl inte vi "normala" i både vikt, form och kondition. ;-)

    SvaraRadera