7 september 2014

Sanningen om fallet Harry Quebert



1. Vad heter boken du läser just nu?
Sanningen om fallet Harry Quebert av Joël Dicker

2. Hur långt har du kommit?
580 sidor av 712

3. Beskriv boken med tre ord.
Sanningen är att jag har svårt att hitta ord eftersom boken har blivit så lovordad men here we go: Uselt skriven smörja.

4. På en skala 1-5, hur bra är den hittills?
Max en 2:a. Jag läser ut för att jag vill veta hur boken slutar.

Vill du läsa en spännande tegelsten, välj hellre Ensam i Berlin av Hans Fallada, en riktig bladvändare!

25 kommentarer:

  1. Det var ord och inga visor det! Lägger till "Ensam i Berlin" på wanna-buy-listan (den långalånga) och tackar för det tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heh, det är det. Men jag är van vid att säga vad jag tycker. ;)
      Hoppas Falladas bok hamnar så högt upp som möjligt, trots att listan är lång (vet precis hur det är!), för den är finfin.

      Radera
    2. P.S. Om du klickar på länken till adlibris (titeln på boken) får du den nästan gratis, bara 35 kr i pocket.

      Radera
  2. Då skippar jag den då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, läs Fallada istället. Eller kanske ngt norskt? :)

      Radera
  3. "Ensam i Berlin" ligger i min "att läsa"-hög och väntar...Trodde jag skulle läsa den under semestern, men det blev inte så. Den är tjock....och jag har lite motstånd mot alltför tjocka böcker - det vill till att de VERKLIGEN är bra för att man (jag) ska orka läsa dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är otroligt bra! När du väl börjar kan du inte sluta. ;)

      Radera
  4. Nu har jag inte hört talas om boken. Rent allmänt är jag alltid ganska tveksam att köpa upphaussade böcker. Blir nästan alltid lika besviken som du blev här.

    PS. På tal om böcker kan jag berätta att jag läst "Ett annat Israel". Kan väl säga som så att jag inte tyckte att den var speciellt välskriven, än mindre upplagt. Ingen kapitelindelning och ett himla hoppande mellan olika händelser och tankar. Vad gäller innehållet ... nej, bäst att inte skriva vad jag tyckte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också mycket försiktig med upphaussade böcker men det var en personal på bokhandel som rekommenderade den här när jag köpte två andra böcker: Ensam i Berlin och Munros Brinnande livet. Jag skulle visserligen inte ha dem själv eftersom jag redan läst dem men det kunde inte hen veta. Boken ovan spelar absolut inte i samma division som de jag köpte så jag fattar inte hur hen tänkte. Njae, jag är inte besviken, mest förbannad på att jag slösade bort min tid. Och glad över att jag lånade boken och inte betalade för den.

      Ärligt talat trodde jag inte att du skulle vara speciellt positivt inställd till Susan Nathans bok men som jag skrev tidigare: det är bra att människor som inte brukar komma till tals gör det för en gångs skull. Och så tycker jag att det är mycket nyttigt att byta perspektiv för att skapa större förståelse... men det förutsätter ett öppet sinne.

      Radera
  5. Gillar att du är rakt på sak. Alla lovordade böcker är inte bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar inte krusa... på gott och ont. Nej, men problemet är att man inser det först efteråt. ;)

      Radera
  6. Intressant! Jag brukar undvika de där böckerna som ALLA läst och som ALLA rosar. Alltså har jag exvis inte läst Da Vinci-koden. Kanske blir det samma sak med Steglitsan, den ligger oöppnad bredvid sängen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte mycket om Steglitsan men det är en smaksak förstås.

      Radera
  7. Härligt..tre böcker har jag läst den här sommaren vilket är mycket om man heter A F R. Jag imponeras alltid av människor som ständigt har en bok på g.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nästan som en sjukdom, svårt att klara sig utan. ;) Men du gör säkert en massa annat roligt.

      Radera
  8. Hahaha, ser fram emot recensionen, jag gillar att läsa en rejäl sågning, särskilt av lovordade böcker, det är sadisten i mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det blir inte mer än så här. Vill inte slösa bort min dyrbara tid på oväsentligheter. ;)

      Radera
  9. Har missat lovorden om den usla smörjan, tror inte jag har hört om den alls. Tack för varningen.
    Ensam i Berlin, den titeln lovar mycket ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har inte varit så omskriven i Sverige än iaf, jag fick tipset i Finland, men en stor succé i Frankrike.

      Radera
  10. "Uselt skriven smörja" får en tvåa - vad krävs då för en etta??? :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heh, den kunde ha tagit sig mot slutet... men det gjorde den inte. MAX en 2:a skrev jag.

      Radera
    2. Det blev en 1:a alltså.

      Radera
  11. Jaha då är jag här igen, för tredje gången .... skyltsöndag nu!
    http://klimakteriehaxan.blogspot.se/2014/09/lyx-pa-en-skyltsondag.html

    SvaraRadera
  12. Har precis tagit mig igenom boken, drygt 700 sidor av romanen om Harry Quebert, svenska versionen – och enbart för att BABEL /Jessica Gedin (SVT) rekommenderade boken med orden: "inte bara en enorm bestseller world wide, men även VÄL mottagen bland diverse litteraturkritiker!" Väcker viss nyfikenhet trots allt... Köpte den, började läsa...efter drygt 200 sidor ville jag mest bara veta hur eländet slutade. Orealistisk roman med en mängd mer el mindre störda pedofiler/hebefiler samlade på en liten ort i USA. Faktiskt en skymf mot USA! Flertalet mkt platta personporträtt, inte särskilt trovärdiga dvs karikatyrer boken igenom, samt ett irriterande fokus i texten på STORA författare. Hela tiden detta: S T O R A, s t o r a författare.... Anar ett upplåst författarego mellan raderna. För mig var boken faktiskt slöseri med pengar och tid. Men samtidigt – man lär sig vad som är god litteratur genom att läsa dålig. Denna bok var huvudsakligen rätt dålig. Blev besviken snabbt. Enda skälet till att boken inte får en etta är författarens vilda fantasi samt kamp / saftiga ambitioner att bli en "bestsellerförfattare". Det har han ju förvisso lyckats med - men SANN respekt från mig för DENNA bok får han aldrig. Sorry J Dicker, du får mogna lite i författarrollen / människorollen. Du kan kanske mogna med åren, vi får hoppas det - för du har en viss talang vad skrivandet beträffar och du har tiden framför dig. Du KAN och BÖR bli bättre!
    BETYG 2-.

    Betyget (över ett) är p g a författarens vilda fantasi, som kan vara värt lite beröm. Trots allt. Jag är inte helt orättvis i mitt betygsättande. Men nästa gång Dicker: ansträng dig lite mindre att ”sälja” en story, och försök att skriva från h j ä r t a t. För jag anar flera gånger i berättelsen att du faktiskt har ett sådant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jeannette, vad roligt att du tog dig tid att skriva en uttömmande kommentar om boken. Håller med dig om det mesta men tycker att det är ganska generöst med en 2:a. Missade helt och hållet att Jessica Gedin rekommenderade boken. Helt otroligt! Fast det du citerar säger iofs varken det ena eller andra om boken. Att den är en bestseller och väl mottagen behöver inte betyda att hon tyckte att den är bra. Duktiga reklamare, skulle jag säga. Ja du, fantasin är sannerligen vild. Bara det att en författare "leder en brottsutredning" är häpnadsväckande.

      Radera