2 november 2014

Skyltsöndag - tid


Egentligen har jag två aspekter... nej, tre förresten... på ovanstående rubrik men bara en bild. Det räcker nog.

1. Jag kom hem inatt och träffade John Blund först vid tretiden, läs: borde vila och inte sitta här och dega framför datorn men kan inte låta bli.

2. Man kan inte bli jetlaggad när man åker till Las Palmas (CET, en timme efter oss dvs.). Jo, det kan man visst. Fråga mig, jag vet. Hemma i söndags bytte jag till vintertid, på onsdag bytte jag tillbaks till sommartid och from idag är det vintertid som gäller. Det är som att köra tretton varv i en torktumlare! Med den skillnaden att luddet finns kvar i bollen. Hur tänkte jag egentligen? Nä, det gjorde jag inte. Jag skulle bara iväg.

3. Smidigt med såna här kartor för då vet man i förväg om det är lönt att ta bussen eller om det är bättre att gå... om man inte har en riktig karta till hands, menar jag. Och som bonus får man också veta hur lång tid det tar på ett ungefär. Nu har jag iofs inget fotografiskt minne så jag gick inte exakt den här vägen men det gick bra ändå. Gå med mobilen i handen? Näpp, då är det ju ingen sport.

P.S. Det var much warmer than my current location, mellan 27 och 30 grader, snudd på perfekt!

12 kommentarer:

  1. Punkt 2 :D *fnitterattack* Vilken bra beskrivning på hur det ska ha känts!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att du förstår mig! ;)

      Radera
  2. Jag blir alltid jetlaggad på våren när vi byter till sommartid, att förlora en timme är som att förlora ett dygn för mig som sover så dåligt. Har aldrig rest mer än 2 timmar bakåt eller framåt i tiden, så jag vågar inte tänka på vad som skulle hända med min hjärna om jag reste till fjärran.

    Det är bra med de där kartorna som man kan märka ut hur man går, det brukar jag göra ibland när jag har varit ute och gått. 30 grader varmt låter skönt, här hemma är det ju bara fortsatt domedag med tunga moln och noll ljus...

    Nu skyltar jag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om jag märker så stor skillnad på en timme bara den är åt rätt håll*, dvs. att jag får sova längre eftersom jag konstant sover för lite. När jag åker längre bort brukar det ta en vecka, eller en timme per dygn ungefär.
      *alltså när jag byter en gång åt ett håll

      Radera
  3. Skön temperatur! Jetlag brukar jag alltid drabbas av då jag kommer hem från resor till fjärran land. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är smällar man får ta när man ska ut och resa... det och ohyfsade människor som tränger sig förbi och kilar in sig till incheckning, slänger ryggstödet i ansiktet på en på planet osv. Jag är en tålmodig person men igår på Galdo fick jag nog och ställde mig i vägen för en bagagevagn ett antal gånger tills hen bakom mig fattade vinken. På planet spände jag ögonen i en annan och bad vänligt men bestämt att personen flyttar fram ryggstödet. Det skedde omedelbart.

      Radera
  4. Sv: Accepterade (kul!) och tittade runt ... Du läser mycket sådant jag önskar att jag hade tålamod med :) och det blir bättre med det - det måste vara åldern. Så vem vet - kanske mognar du in i fantasy och Sci-fi genrerna ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, tycker jag med! Jag har varit lite och nosat på de där genrerna och jag stänger absolut inga dörrar. Gillar dessutom magisk realism... till en viss gräns. Det är mycket en läggningsfråga, är mer "down to earth" på nåt sätt.

      Radera
  5. Man kan bli jetlagged av en timmas tidsskillnad, speciellt när den "jojoade" som i ditt fall. Tidsomställningen här hemma har samma effekt, trots att jag inte ens varit borta. Så du är absolut inte ensam;-)

    En mobilkarta är fusk... säger maken. Det är pappersvarianten som gäller - om inget annat så ser man var man befinner sig i "rätt" perspektiv. Dessa minikartor på mobilen är helt ok för 16-åringar som inte behöver glasögon - två par alltså för... , ja du vet vad jag menar;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jojade är verkligen rätta ordet! Men nu ska jag försöka hålla mig hemma ett tag... åker visserligen till Tomten "snart" men han har ju samma tideräkning som vi.

      Håller med maken, absolut! Det är mycket roligare med pappersvarianten dessutom. Inte bara för syns skull utan det är lättare att få överblick, precis som du skriver. Och så kan man plita dit några markeringar på ställen man vill se.

      Radera
  6. Vilken otroligt praktisk karta

    Jelag är inte att leka med, puh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men ändå värd besväret. :)

      Radera