14 maj 2006

Life is like a box of chocolate

Solen skiner men det är inte speciellt varmt idag. Hur som helst, jag behöver hinna med en långpromenad, eftersom jag har "varit lat" i ett par dagar nu. Ut och röra på sig, det blir man glad av - både kroppen och själen! Jag har upplevt bättre dagar än den senaste veckan, inte för att de skulle vara de värsta i mitt liv, men... Det här ska inte bli någon sjukhusjournal, men ska bara kort berätta att jag antagligen har fått psoriasis, eller snarare att jag är 99,9% säker på att det är så. Ska träffa en läkare på tisdag som ska titta på mitt hårbotten (en sjuksyrra har redan gjort det). Jag har fått skorv och fläckvis håravfall plus att det kliar så in i Norden!

Att tappa hår kan jag inte göra så mycket åt så det får bli som det blir. Nej, jag är inte oberörd, men det finns faktiskt viktigare saker här i världen! Just nu är jag mest bekymrad över hur det blir med min resa. Jag måste komma igång med behandlingen så att jag är i någorlunda bra skick tills det är dax. Hur hanterar jag det där med infektionsrisk om jag inte har hunnit bli bra? Måste jag använda keps hela tiden (får väl inte utsätta mig för solstrålar om jag har använt kortisonsalva)? Kan läkaren till och med avråda mig från att åka? Inte så troligt kanske, eftersom semester och sol är bra "behandling". Det dyker upp många frågor och funderingar, men för att citera Forrest Gump: "That´s all I´ve got to say about that".

Nu ska jag ta mig an fadderbreven från Plan Sverige (fem stycken översättningar från svenska till spanska). Det är min goda gärning för idag, sedan ska jag vara snäll mot mig själv och gå ut. Vad då inspirerad av Stefan Einhorn och hans bok Konsten att vara snäll? Har inte hunnit läsa den än, men såg honom på tv i morse och bara det hjälpte! Trevlig söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar