29 maj 2006

Pippi Calzaslargas

Pippi Långstrump alltså, är en av böckerna jag tänker läsa för barnen under familjevistelsen i Oventic, Chiapas. Jag har ett par andra tunnare sagoböcker, eller snarare häften, som jag tänkte ta med mig också. Om jag inte minns fel så är de inhandlade för många år sedan på Latinamerikanska bokhandeln på Drottninggatan 91. Hade säkert tänkt ge dem till mitt fadderbarn i present någon gång, men nu är han för stor för det. Han fyller ju 12 år i sommar! Det är svårt att förstå. När jag träffade honom för första gången för snart sex år sedan var han inte mer än en tvärhand hög och nu är han snart tonåring. Tiden går så fort.

Idag skriver jag hemtenta om en annan stark kvinna, nåja den övergången kanske inte var så lyckad... Bernarda kanske hade mycket makt över sina fem döttrar, men samtidigt var hon en grym och avskyvärd tyrann vars enda tanke var att hålla skenet uppe och försvara familjens heder. Alba heter hon i efternamn och är huvudperson i Lorcas pjäs Bernarda Albas hus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar