28 maj 2006

Volontär sökes

till Bolivia* med utresa så snart som möjligt! Det vore inte helt fel... men det är önsketänkande. Det finns inga möjligheter! Dels skulle jag inte kunna åka iväg nu och dels vore jag nog inte en lämplig kandidat. Jag antar att de vill ha någon med pedagogisk utbildning, lärarerfarenhet eller liknande. Men visst vore det skoj! Just nu är det ganska oroligt i huvudstaden La Paz, i alla fall för turister. Det har hänt ett antal rån och kidnappningar. Det är en liga (minst) som agerar som falska poliser och kidnappar turister. Först tvingar de till sig offrets PIN-kod till kreditkortet och länsar kontot (backpackaren hålls fånge i någon lägenhet så länge) och sedan har de ihjäl honom/henne. Presidenten Evo Morales har avsatt poliser och domare etc. men det är svårt att komma åt den här brottsligheten med tanke på det ekonomiska läget i landet. Man får inte glömma att Bolivia är ett av Latinamerikas fattigaste länder med hög arbetslöshet och enorma inkomstskillnader. Över 60% av befolkningen lever under fattigdomsgränsen och det drabbar ursprungsbefolkningen värst.

Nu kom jag till ett intressant ämne. Jag skrev ju min B-uppsats om barnens villkor i Bolivia och hade tänkt mig att fortsätta på C-kursen och fördjupa mig i ämnet, men nu vet jag inte, eftersom jag fick höra att jag inte får ut poängen för uppsatsen innan jag tagit poängen i litteraturhistoria etc. Det ska vara totalt 20 puntos. Problemet är att jag inte kan plugga så mycket. Det är nämligen en heltidskurs, på dagtid dessutom, så det finns ingen chans. Möjligen att jag skriver uppsatsen i höst och gör det andra senare, om det nu går. ¡No tengo ni idea! Det är ett tag kvar så jag får fundera. Man vet aldrig vad som händer. Jag kanske blir kvar i marimba-land och startar en makadam-odling à la världens näst dummaste man (enligt honom själv alltså), en amerikan i Antigua, Guatemala. Ha ha!

* tagit bort organisationens namn och länk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar