25 maj 2006

Är det första april idag?

Nej, det är det inte, så det måste vara sant. Det var jordbävning i Stockholm i natt! Folk ringde panikslagna till SOS Alarm och undrade över explosionen. Inte ens polisen hade någon förklaring tills det kom fram att det hade varit seismologisk aktivitet i området runt Alvik, dryga 2 i Richter-skalan. Det hade känts ordentligt i en radie av 5-10 km. Rätt ovanligt i de här trakterna. Jag har aldrig hört talas om något liknande under mina snart trettio år här. I Mexiko däremot är jordskalv vardagsmat så det är väl bra med lite invänjning.

På tal om Mexiko: tidningen Metro fortsätter att frälsa världen och senast på tur står Ciudad de México, en av världens mest befolkade städer med sina över 20 miljoner (kanske upp till 25 miljoner, ingen vet exakt) invånare. 130 000 Publimetro, som Metro heter i D.F. (Distrito Federal), delades ut vid premiären i torsdags.

I dag ska jag ägna mig åt att inventera medicinförrådet… eller snarare åt att kolla att jag har plåster (köpte sprayplåster för första gången. Undrar om det är bra... lite otymplig förpackning kanske, men verkar smart annars), antiseptisk salva och ngt mot klåda (myggbett eller sandloppor), alsolsprit, kompresser, kirurgtejp, myggA, Dimor mot magsjuka, antihistamin och värktabletter (äter det så gott som aldrig annars men bra att ha med sig). Det är väl ungefär det jag behöver i den vägen. Sedan finns det mesta att köpa på plats, i alla fall i större städer. Behöver nog uppdatera min packlista med en del saker. Smidigt att ha den i burken och bara trycka ut på skrivaren sedan när det är dags. Hur klarade sig folk utan dator förr i tiden ?! *himlar med ögonen* Ja, nu skulle man ju kunna säga att det gör de flesta fortfarande, klarar sig utan dator. Det var det där med att byta perspektiv, men jag ska inte fördjupa mig i det just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar