1 juni 2006

Kaffe eller choklad?

Jag är egentligen ingen choklad-människa, då menar jag den i flytande form, men den jag fick till frukost hos doña Yolanda i Baracoa, på Kuba, var bara obeskrivligt ljuvligt god. ¡Riquísimo! som det heter på spanska. Får man dessutom churros (spanska friterade kringlor eller munkar eller vad de kallas) till så kan det inte bli bättre. De bästa jag någonsin ätit fick jag för några år sedan på Churrería Manolos i San José, Costa Rica. Förlåt, Spanien!

Jag drack direktimporterat espresso häromdagen, som hade flugit med Finnair från Madrid och hamnat i min kopp tillsammans med varm mjölk, äkta café con leche som smakade Spanien! Jag är så trött på latte som man får överallt, det går ju inte att jämföra med riktigt kaffe. Har börjat dricka vanligt bryggkaffe igen när jag går på fik för det där andra är inte värt pengarna och jag är inte så förtjust i allt skum. Jag har försökt beställa kaffe med varm mjölk rätt många gånger men det slutar oftast med att jag får en vanlig latte i alla fall. Våga vägra skum! Det smakar inget och blir bara äckligt bubbligt i magen. Man känner sig som en varmluftsballong långt efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar