2 juni 2006

VAR ÄR DU MOWGLI?

Farsan Baloo har något viktigt att berätta för dig! Han har samlat ihop ett gäng bloggare som skänker pengar, minst 100 kronor var, till välgörande ändamål. Vi bestämmer gemensamt vilken organisation pengarna skickas till (den här gången går de till Plan, se mina länkar) och gör det via nätet, hur enkelt som helst! Ingen kan hjälpa alla, men med samlade krafter kan vi åstadkomma något positivt.

Vill du göra skillnad? Bli en av oss.
Läs mer på Solidaritetsbloggen!

2 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg du har. Måste ta mig tid och sitta och läsa här har bara läst lite nu. Du skriver verkligen intressant och om den spansktalande världen och viktiga saker. Jag ska länka dig så jag lättare hittar hit och kanske fler hittar hit också.

    2002 reste jag och familjen under 3 månader runt i Mexico och Centralarika. Jag var bara i huvudstaden och söderut så jag har inte sett norra delarna av landet men några av mina favoriter är.

    Acapulco - visserligen en stor turiststad men ändå en vanlig storstad. Vackra stränder , miljöer och en underbar papegojpark. Trånga och roliga gator med gott om små mysiga restauranger i den gamla stadskärnan runt Zocalo.

    Chetumal - liten stad som ligger vid karibiska havet , nära gränsen till Belize. Inga stränder , inga turister men en otroligt mysig atmosfär. Jag vet inte vad det är men stan tilltalade mig så mycket att vi blev kvar en veack istället för en övernattning. Egentligen inga sevärdheter utom ett fint mayamuseum.

    Puerto Escondido - liten mysig stad vid stilla havskusten i södra delen. Fina stränder , lugnt och mysigt folkliv , grön och vacker stad.

    Puerto Angel - som Puerto Escondido men jag tror Puerto Escondido var snäppet bättre om jag måste välja. Underbara ställen båda två.

    Chiapas borde du inte missa och då fråmst mayaruinerna vid Palenque. Palenque stad är inte så märkvärdig men gott om små hotell och mysiga restauranger men ruinerna är suveräna. Orkar du och har tid att ta dig till Guatemala är Tikal den mest enastående mayastad man kan hitta men det är omständigt och tidskrävande att ta sig dit fast landskapet man reser genom är vackert. Bussar går direkt från Chetumal.

    San Cristobal de las Casas - också i Chiapas , mycket vacker gammal kolonial stad. Värt en omväg. Många mysiga torg och restauranger även en kul mayamarkand vid en stor kyrka i norra delen. Fråga eller kolla guidbok , stan är liten alla vet. Ligger högt så det kan bli kallt på nätterna.

    Veracruz vid den karibiska kusten är en väldigt fin stad med gamla hus och karibisk känsla. Strand finns 2 mil söderut och buss går dit. Absolut värt ett besök.

    Är du väldigt historieintresserad är parken La Venta i Villa Hermosa i delstaten Tabasco värt ett besök. Annars är stan inte så märkvärdig. La Venta har Olmekskulpturer. Olmekerna var ett folk som levde i området långt innan maya och gjorde enorma stenhuvuden. Inte så känt i Sverige men mycket intressant , parken är liten men så fin att vi tillbringade en hel dag där.

    Kan jag hjälpa så kom gärna med fler frågor om Mexico , vill du inte skriva i kommentarer går det bra att maila theresesundqvist@yahoo.com

    Kul att du har hittat solidaritetsbloggen också. Jag är självklart med.

    SvaraRadera
  2. Tusen tack, Thérèse, för ditt svar med många bra tips! Jag återkommer.

    SvaraRadera