2 november 2006

Kuna i Panama

När jag strosade runt i Casco Antiguo, Gamla stan i Panama City, mötte jag kortväxta nätta kvinnor med mycket speciellt utseende. De hade färggranna kläder och massor med ringar runt armar och ben. De här kvinnorna är kuna-indianer och kommer ursprungligen från San Blas-öarna på den Karibiska kusten. De är kända för sina vackra textilier, som kallas molas. Kuna lever i huvudsak på fiske, kokosnötter och turism. Jag hade ingen möjlighet att besöka regionen då, men ska stifta närmare bekantskap med kulturen genom att titta på dokumentären Kantules skugga i SVT ikväll. Den sänds i SVT1 kl 22.00 och reprisen lördagen den 4/11 kl 12.05.
www.downtheroad.org.

6 kommentarer:

  1. Jag har några kompisar som har varit i Natal och de säger att det är helt fantastiskt! Dit vill jag absolut komma innan jag trillar av pinn´... om nu en puma kan göra det. :/

    Jag önskar dig detsamma, en hemsk(t) trevlig Allhelgonahelg! ;D

    SvaraRadera
  2. Jag förstår precis vad du menar. Blandade ihop Natal och Pantanal... Jag har hört positiva kommentarer om båda, men det är ju Pantanal som har det fantastiska djurlivet.

    Jag brukar säga som du, att jag hellre åker till ställen där det inte finns så många turister, men jag är ju turist själv och man får nästan räkna med att om en plats är superintressant, spännande etc. så vill andra också åka dit. :)

    SvaraRadera
  3. Tjena! Jag heter Vicky och jag kommer från PANAMA (provins heter Chíriqui). Jag bor i Sverige 1 år 3 månader. Preciss i juli 5 ,min svensk man och jag vi ska besöka mitt land. Jag har varit i San Blas öarna, och det var min första gång woww det var så spänande och jag trodde inte att i mitt land det var paradisöarna som San Blas. Om du vill forsätta kontak me mig du kan majla vicky.tirronen@comhem.com .Ha en trevlig midsommar 2007.

    SvaraRadera
  4. Hej Vicky! Jättekul att du hittade till min blogg! Chiriquí känner jag till lite grann, mest Boquete (en helt underbar stad!) och på vägen till Bocas del Toro passerade vi David också. Panama är otroligt vackert och intressant. Jag blev mycket positivt överraskad när jag åkte dit.

    ¡Feliz San Juan! :)

    P.S. Jag mejlar dig.

    SvaraRadera
  5. Hejssan! kul hör från dig också. Förlåt min svenska språk jag ska fortsätta på engelska. David Chiriqui province it functions as a hub for the province´s commercial activities, mainly agriculture and cattle raising and supplies the rest of the country. It also serves as port of exports and imports with neighboring Costa Rica. Boquete town it s climate is cooler and it s also known for its coffe. But recently, Boquete has become the home of many North american retirees, that have come attracted by its pleasant climate and affordable cost of living. But i ha visited one Swedish Hotel http://www.panamonteinnandspa.com/us/index.htm .

    Chao,

    p.d.: Correccion mi correo vicky.tirronen@comhem.se

    SvaraRadera
  6. Hi again! It´s funny that you mention the Panamonte Inn. Believe it or not, but I have eaten dinner there! It´s quite a fancy place but I liked it and the food was good. We visited Café Ruiz also. I have also written about "Mi casa es su casa" in my blog for some time ago.

    SvaraRadera