28 november 2006

Årets julklapp: en vuxen

Det fick mig onekligen att haja till - tills jag förstod att det var frågan om BRIS, Barnens rätt i samhället, som ville ha en julklapp till alla nödställda barn i Sverige. Det är mycket snack om jul och julklappar just nu. Jag är antagligen helt fel person att kommentera detta eftersom mina julklappsinköp i stort sett består av paket till alla tindrande barn i släkten (de är inte speciellt många). Resten får nöja sig med trevlig samvaro och snälla tankar.

Enligt Handelns utredningsinstitut kommer årets julklapp att bli en ljudbok, men det är nog rätt många som vill ha en platt tv också. Jag tycker att köphysterin inför julen är helt vansinnig och det finns inget som får mig att springa benen av mig för det. Jag ställer inte upp på att "byta pengar" längre.

Vad jag önskar mig i julklapp? Jag skulle kunna dra till med world peace, men det låter så klyschigt. Jag önskar ändå alla barn nyktra föräldrar på julafton. Om jag är tvungen välja en sak, så blir jag riktigt glad över en hemmagjord julklapp som givaren har slagit in med omtanke och kärlek.

4 kommentarer:

  1. Nej, att "byta pengar", eller böcker, eller strumpor är lite töntigt. Men det finns ju mânga roliga alternativ. Att köpa en klapp var, mellan de vuxna, och sedan lotta ut dem eller "ta i säcken" är en kul grej. Eller att köpa ett nytt sällskapsspel "till alla", som man sen spelar medan man äter choklad och knäcker nötter.
    Här har man ordnat det sâ bra att man bara ger till barnen, och dessutom pâ trettondagen. Dâ hâller man isär familjefesten och paketöppnandet - jätteskönt!
    Men jag älskar ändâ den svenska mysjulen, man kan ju försöka skala bort det man inte gillar.
    Förresten, vad är en ljudbok? Ska man ha den i iPoden? Här vet nog ingen vad eller ljudbok eller ens iPod är för nâgot ;-) Det där med Ârets Julklapp tycker jag är typiskt svenskt, där alla plötsligt gör samma sak pâ en gâng.

    SvaraRadera
  2. Missförstå mig inte, jag är inte emot julen på något sätt. Jag tillhör inte de mest hängivna julfirarna, men tycker att det är en tradition som är värd att bevara. Jag reagererar mot köphysterin som får folk att konsumera i tron om att de ska bli lyckliga(re). I värsta fall lever de över sina tillgångar och blir ännu olyckligare.

    En ljudbok är en talbok som från början fanns på kassett, men nu finns de i mp3-format också och kan lyssnas på i iPod eller via mobil t.ex.

    Årets julklapp är väl som vilken trend (eller mode) som helst. Kommer så väl ihåg när alla ungar skulle ha japanska Monchichi-dockor.

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att någon säger det! Nyktra föräldrar på julafton. Vi ska ha julen hemma i år.Det är första julen i vårt hus. Vi har en son som snart är 3 år. Han och hans kusiner, som också kommer, ska få en helt alkoholfri jul. Jag har nämligen sagt nej till all alkohol på jul.Kan låta tråkigt men jag tycker att det är barnens högtid och det passar sig definitivt inte att alla vuxna sitter och är småfulla, och diskuterar en massa skit. Vi kommer alltså ha en helnykter jul. Härligt! Tilläggas skall, att jag gärna dricker vid andra tillfällen, men jag tycker inte att barn och sprit hör ihop. Oj, det blev en lång kommentar./Ella

    SvaraRadera
  4. Hej Ella och välkommen till bloggen! Det är bara roligt med långa kommentarer. :)

    Jag är inte heller nykterist och fördömer ingen som dricker alkohol, men jag tycker inte att det hör julen till. Det spårar ur hos många familjer och då blir framför allt barnen lidande. Nej, barn och sprit hör inte ihop om de vuxna inte kan hantera det på rätt sätt.

    SvaraRadera