27 november 2006

Gosskören

Jag såg den franska långfilmen Gosskören i helgen. Det är en berättelse om en arbetslös misslyckad musiker som börjar tjänstgöra som tillsynslärare på en internatskola för missanpassade pojkspolingar. Rektorn på skolan är ett monster och hans uppfostringsmetoder liknar mer kadaverdisciplin på främlings- legionen än fungerande pedagogik. Med musikens hjälp lyckas läraren få fason på sina bångstyriga elever. Det här är en måbra-film som man blir glad av. Om du tyckte om Döda poeters sällskap eller Så som i himmelen, ska du absolut se den. Det finns rätt många likheter.

2 kommentarer:

  1. Oj, den borde jag se, hör jag! Så som i himmelen har jag ännu inte sett men tror att det är en film för mig. Jag gillar verkligen Döda poeters sällskap. Och att Gosskören dessutom är fransk gör ju inte saken sämre! :)

    SvaraRadera
  2. Då kommer du att älska den. Flera av de söta barnskådisarna är jätteduktiga och läraren som spelas av Gérard Jugnot är helt suverän.

    SvaraRadera