29 december 2006

Pumans dotter svarar på bloggenkät 2006

Jag hittade Bloggvärldsbloggens bloggenkät 2006 hos RS på Kulturbloggen och bestämde mig för att svara på frågorna.

1. Hur länge har du bloggat? Sedan maj 2005.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga? Minns inte. Jag tror inte jag hade någon speciell bild.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i? Förälskad är att ta i men låt oss säga intresserad och förtjust. Kommer inte ihåg om den var först men Nytt under solen är en favorit som jag har följt sedan den föddes.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du så här i efterhand läser dem? Helt OK. Första året ville jag skriva på flera olika språk och det blev lite rörigt, men när jag bestämde mig för att begränsa mig till vissa ämnen (resor, språk, samhälle, böcker och film) och skriva på svenska började jag få läsare och kommentarer. Det var nog i den vevan som Mitt liv i utlandet länkade till mig också.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare? Jag läser ett 30-tal regelbundet plus kanske dubbelt så många då och då.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)? Övervägande del ämnesbloggar, mode går bort likaså teknik. Läser helst temabloggar som har en personlig blandning men inte är rena dagböcker (förutom när det handlar om resor eller boende i något spännande land) .

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om. Therapeutic Pictionary

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om. Det finns många som har vissa likheter, som intresse för Latinamerika, språk, resor eller samhällsfrågor, men jag har inte hittat någon som har precis samma blandning som jag.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar? De har svårt att förstå varför det är så roligt att blogga och tycker också att jag sitter för mycket framför datorn. Några som inte bloggar själv läser gärna och tycker att det är kul, men de flesta icke-bloggare förstår inte grejen.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg? Ja, det vet jag att de gör.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden? Jag har funderat rätt mycket på det och tycker att jag har hittat en bra balans. Är gärna personlig men inte privat. Även när jag skriver om mina resor så lämnar jag mitt privatliv utanför bloggosfären.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför. Lämnar aldrig ut mig eller mina närmaste. Privatlivet vill jag behålla för mig själv. Jag skriver inte heller om religion och undviker andra kontroversiella teman. Gärna ämnen som engagerar utan att bli fanatisk. Sex, skvaller och shopping går också bort... och trams (eller gnäll) för det mesta.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du? Det vet jag inte. Har inte funderat på saken. Gör jag det?

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg? Ja.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad? Har haft mejlkontakt med andra bloggare, men inte träffat någon IRL.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga? Ja, om man är väldigt känslig och lämnar ut sig för mycket (sina personliga problem) kan det få olyckliga konsekvenser.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta? Nej.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar? Nej.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig? Att det är beroendeframkallande och tar mycket tid. Stillasittande är inte så hälsosamt i längden heller.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då? Det vet jag inte. Så länge jag har något spännande, intressant eller roligt att berätta gör jag det, men jag kanske tröttnar en vacker dag. Eller om andra tröttnar på mina historier... då är det inte lika kul längre.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra? Ja, det tror jag. Bloggarna är så många och ökar hela tiden. Lite intressant är t.ex. att när det smäller i Bankok då länkar Aftonbladet till två bloggar som skrivs på plats i Thailand.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig? En rolig hobby som förhoppningsvis har utvecklat mitt språk och mitt skrivande. Och som gett mig många nya trevliga bekanta.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig? Jag har fått kika in genom nyckelhålet hos många intressanta människor och lärt mig mycket om olika saker t.ex. samhällsfrågor. Jag har fått bra träning i att ifrågasätta saker och att inte vara så blåögd.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten:

Enkätförfattaren själv förstås
Nytt under solen
Alla vägar bär till Tensta
Nadia i Chile
Mitt liv i utlandet

och alla andra som vill. Jag skulle lätt kunna skriva många till på listan. Känns dumt att behöva prioritera bort så många vars svar jag är nyfiken på.

7 kommentarer:

  1. Känner igen mig själv i många av dina svar!

    SvaraRadera
  2. Hej Glöm inte att kommentera hos Sigge i hans blogg på aftonbladet, bloggvärldsbloggen, att du svarat på enkäten.
    RS
    kulturbloggen.com

    SvaraRadera
  3. Klimakteriehäxan: Men då slipper du knappa alla svaren. Det är bara att kopiera... ;) Välkommen till bloggen förresten.

    cv: Det har jag redan gjort (han ska väl godkänna inlägget först), men tack för påminnelsen iaf.

    SvaraRadera
  4. Skall se om jag kan ta itu med din bloggutmaning!

    SvaraRadera
  5. OJ, det var en rolig enkät. Jag har tagit en liten bloggpaus över julen, men ska svara på den snart!

    SvaraRadera
  6. *röd om kinderna* - Vad kul!
    Förtjusningen är ömsesidig, måste jag säga!
    Jag svarar på måndag, när skolan börjar ;-)

    SvaraRadera
  7. Det var värst vad det var lätt att genera dig då... ;)

    Glöm inte att kommentera hos Sigge.

    SvaraRadera