16 januari 2007

Dagens bildgåta - var är jag?

Jag väntar med första ledtråden ett tag.
Någon kanske känner igen den här europeiska staden.

UPPDATERAT med ledtråd nr. 1
I den här staden tittar många på klockan. Till vänster (utanför bild, men tornet syns)
finns en bro som är en känd turistattraktion. En välkänd karl fick staden att blomstra.

UPPDATERAT med rätt svar (i kommentarerna)
Oj, vad snabbt jag fick ett korrekt svar! Hade hoppats på att få hitta på fler kluriga ledtrådar,
men det är självklart roligt med kunniga läsare! Skriver ett inlägg om denna stad inom kort.

12 kommentarer:

  1. Jag gissar på Tallin.

    SvaraRadera
  2. Det var ingen dålig gissning, men tyvärr fel. :)

    SvaraRadera
  3. Det verkar dra österut... Krakow har jag inte varit i (ännu, som jag brukar tillägga när det handlar om resor). Dags för första ledtråden tror jag.

    SvaraRadera
  4. Någon motivering till varför du tror att det är Riga? :)

    SvaraRadera
  5. Prag? Jag tänker på att de har en berömd bro, men det kanske fler öststater har?

    Annica

    SvaraRadera
  6. Såg att Annika redan gissat på Prag ovan. Det var den första tanken som slog mig när jag läste din första ledtråd om klockan. Syftar på det astronomiska uret (Orloj).

    SvaraRadera
  7. Jag tänkte också på Prag när jag läste din ledtråd

    SvaraRadera
  8. Jaaa, vad duktiga ni är! Till de första röstarnas försvar får jag säga att de inte hade hjälp av någon ledtråd. Den här bilden tog jag för några vårar sedan. Klockan jag syftar på är, precis som mimo säger, det astronomiska uret som är väldigt speciell. Bron till vänster utom synhåll (bara kruttornet syns) är Karlsbron som har fått sitt namn efter Karl IV (den välkända karln jag nämnde).Berättar mer om Prag inom kort.

    SvaraRadera
  9. Prag hade jag också tänkt att förslå men tyckte inte att det kunde vara så lätt! Därför så valde jag Riga i stället! :)

    SvaraRadera
  10. Ibland gör man det svårare än vad det är. Fast jag tyckte nog inte att det var helt enkelt, iaf om man inte har varit i Prag. :)

    SvaraRadera