24 januari 2007

Det är inne att sova på soffan

Förr kunde avvisandet av den äkta maken/-an till soffan leda till en ordentlig kris i äktenskapet, men tiderna förändras. Soffor har blivit inne igen. Både DN och Aftonbladet uppmärksammar fenomenet couchsurfing. Fenomenet är inte nytt, byte av semesterbostad har funnits i åratal, men det här låter mer som en variant för backpackare.

Resenörd som jag är läste jag med stort intresse om de resande soffliggarna som gästar varandra runtom i världen, i över 200 länder. Via en internetsajt, CouchSurfing i det här fallet, tar man kontakt med andra likasinnade och ordnar en soffa i t.ex. New York eller Barcelona. Svårigheter som nämns är bl.a. att få personkemin att stämma och att finna sig till rätta hemma hos sin värd/-inna. Man är mindre orolig för att bli bestulen eller råka illa ut på annat sätt. Jag skulle nog våga åka iväg och couchsurfa men är mer tveksam till att registrera min adress och mitt bankkontonummer på sajten. Det som också förvånar mig är att folk lämnar ut sina hemmanycklar till vilt främmande människor. Det krävs ett ömsesidigt förtroende och det går ju bra så länge båda parter är ärliga, men hur väl lär man känna någon via nätet?

Peaceful World Travel är också en bra och intressant idé, visserligen inte gratis men utan vinstintresse. Projektet drivs av Peaceful World Foundation.

2 kommentarer:

  1. Snubblade över din artikel om couchsurfing och ville bara intyga att det verkligen är en community som fungerar.
    Gå med Du också !

    SvaraRadera
  2. Tanken lockar verkligen! Ska ta en allvarlig funderare. Har du några erfarenheter du vill dela med dig? Eller du kanske har bloggat om det?

    SvaraRadera