1 januari 2007

Flicka med pärlörhänge

är en berättelse om den holländske konstnären Vermeers målning Flickan i turbanen. Boken är skriven av Tracy Chevalier och skildrar 1600-talets Holland. Unga Griet arbetar som tjänsteflicka hos konstnären och en märklig kärlekshistoria utspelar sig. Läste boken först och borde inte ha sett filmen. Man skapar sig en egen bild av alla människor och miljöer när man läser en bok och tyvärr stämde inte filmmakarnas bild så väl överens med min. Filmen var långsam, men en intressant historia ändå. Det har egentligen inte så mycket med filmen att göra men medeltida städer som Brügge i Belgien (bilden nedan) eller Toledo i Spanien har alltid fascinerat mig.

6 kommentarer:

  1. Samma här - jag älskar medeltida städer och byar. Gillade du boken? Jag fick Damen med enhörningen av samma författare i julklapp.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tyckte mycket om den. Nu är det ganska länge sedan jag läste boken och kommer inte riktigt ihåg hur jag tänkte då. Filmen såg jag ganska nyligen och den gjorde inte alls samma intryck. Jag har också läst När änglar faller, Den blå färgen och Damen med enhörningen. Det är inga litterära mästerverk, men väl lättsam underhållning och spännande berättelser (speciellt Den blå färgen) som kittlar fantasin. :)

    SvaraRadera
  3. Jag har varken sett filmen eller läst boken :/ Fast jag har tänkt göra det... Det finns bara så många filmer man har tänkt se och så många böcker man har tänkt läsa.
    Medeltida städer är underbara. Både Toledo och Brügge är supermysigaplatser som jag faktiskt har varit i. Toledo är en perfekt dagsutflykt från Madrid som jag inte tycker den som turistar i Madrid bör missa. Vi var där flera gånger när jag bodde i Madrid.
    Även vårt eget svenska Visby är en jättemysig välbevarad medeltida stad

    SvaraRadera
  4. Jag har också läst boken och sett filmen och blev som vanligt besviken när jag såg filmen efteråt. Den stämde inte alls med de inre bilder jag fått vid läsningen. Det är något bättre att se filmen först, men ändå bäst att bara göra ett av de två.

    SvaraRadera
  5. Hädanefter tänker jag inte se filmen efter att ha läst boken och tvärtom. Det blir bara fel. Jag har en viss förmåga att slita ut bra filmer också = se dem för många gånger men det är inte heller så smart. Två gånger kan vara ok om det har gått lång tid emellan.

    Det är snart för tio år sedan jag var i Toledo så jag borde åka dit igen. Det är verkligen fint där! En lustig sak kommer jag ihåg... när jag besökte El Grecos hus var det som ett "löpande band": in genom en dörr till ett mörkt avlångt rum och ut genom en annan dörr i andra ändan av rummet. Jaha, det var snabbt avklarat. =)

    SvaraRadera
  6. Jag tyckte också att det gick lite väl snabbt att besöka grekens hus. Så mycket ståhej för så lite...lustigt. Själv hade jag turen att ha en pojkvän som var från Toledo när jag bodde i Madrid varför jag fick möjlighet att besöka staden många gånger. Blir nästan lite Toledosugen nu.

    SvaraRadera