11 januari 2007

Snart är det dags för semlor

Och då börjas det...
- med kall mjölk på djup tallrik
- nej, med varm mjölk
- bara som den är
- självklart med kaffe till
- med mycket mandelmassa
- ingen mandelmassa

Hehe, ge mig styrka! Ja, det hörs väl att jag inte är någon semmelälskare, men en liten kan jag nog klämma i mig... och tycker till och med att det är gott, bara det inte är för mycket vispgrädde i för den lägger sig som en fet hinna i gommen och förstör hela upplevelsen.

Uppdatering
Eftersom det här är en ytterst stridbar fråga bestämde jag mig för att - i sann demokratisk anda - ordna en omröstning om hur en semla ska ätas? Du kan rösta fram till fastlagstisdagen den 20/2 2007.

Logiken - eller bristen på den - i min ovetenskapliga undersökning är följande:

som den är = bara bulle
med kall mjölk = bulle m grädde och mandelmassa + kall mjölk
med varm mjölk = bulle m grädde och mandelmassa + varm mjölk
med mandelmassa = bulle m grädde och mandelmassa
utan mandelmassa = bulle m grädde
annat, kommentera = alla andra varianter

33 kommentarer:

  1. Jag har lite tur i det här fallet. Jag tål inga mjölkprodukter så ska det bli semlor måste det vara hemmalagade utan mjölkprodukter.
    Det är så lätt att gå upp i vikt annars, men en semla om dagen, eller två.
    RS
    kulturbloggen.com

    SvaraRadera
  2. Semlor? Oj, det kaenns avlaegset. Bor du i naat land uppe i norra Europa daer man aeter de daer konstiga bullarna med mandelmassa, graedde och pudersocker?

    Snacka om nostalgitripp. Aaay, Sverige!

    Och foerresten, jag vill ha min utan mjoelk, tack.

    SvaraRadera
  3. RS: Det gäller att se det positivt och det är utan tvekan en stor fördel, viktfaktorn alltså! Men numera finns det väl rätt mycket laktosfria produkter i handeln. Har ingen egen erfarenhet, men finska VALIO har massor med alternativ har jag sett.

    Erik G: Ja du, visst finns jag fysiskt i det där lilla landet vid polcirkeln som kallas för Suecia - nej inte Suiza, Suecia! (för alla oinvigda kan jag berätta att det är snarare regel än undantag att spansktalande blandar ihop Sverige och Schweiz för att namnen är så lika, don´t blame them) - fast mentalt är jag nog minst lika mycket i Västindien eller söder om ekvatorn.

    Semlor avlägset? Ja, försök att förklara för en kuban vad en semla är. Håller med dig, utan mjölk ska det vara!

    SvaraRadera
  4. bsOj, nu blev jag sugen!Skall faktiskt hem en manad om ett par veckor sa jag kanske hinner smaka en semla eller tva.

    SvaraRadera
  5. Nadia, lyckodig! Hoppas att du har röstat också, eftersom du inte har avslöjat hur du vill ha din semla.
    Vadå, vad sa du? Ska du hem och vända?

    SvaraRadera
  6. Bästa semlan är den där mandelmassan är blandad med grädden och den ska ätas som den är utan mjölk eller annat. Den enda mjölk som man tänkas kan ha i närheten är den kalla mjölken i ett glas för att dricka det till.

    SvaraRadera
  7. Naturligtvis precis som den är (med mycket mandelmassa)! I stora mängder...

    SvaraRadera
  8. Jag är faktiskt inte heler så överdrive förtjust i semlor. Fast det är klart att jag kan äta en lite någon gång. Det finns ett liknadne bakverk i Spanien som heter bamba som fatiskt är lite godare än en äkta vensk semla

    SvaraRadera
  9. Jag råbantar 1300 kcal om dagen ... semla ??
    Gråter ....

    SvaraRadera
  10. Mandelmassa blandad med grädde, javisst ja! jag hade på känn att jag hade glömt nåt alternativ. Tyvärr går det inte att lägga till fler nu. Det här med semlor är en hel vetenskap. ;)

    SvaraRadera
  11. Thérèse, vad är en bamba för nåt?? Det har jag missat helt.

    Roomservice, det låter inge vidare. Kan du inte ta en halv semla, annars blir du bara ännu mer sugen, eller? Om du inte joggar bort den förstås. :)

    SvaraRadera
  12. Semlor skall ha mandelmassa i och serveras i varm mjölk, enligt mitt tycke. Röstade mao på alternativet med varm mjölk, en riktig hetvägg ;)

    Är ingen överdriven fantast, men någon gång då och då är det helt ok. Det blir garanterat en eller två när jag åker till Sverige den 25 jan.

    SvaraRadera
  13. ÅÅÅ är en sån där obotlig semmelfantast! Räknar dagarna... med mycket mandelmassa, mycket grädde, men utan mjölk!

    SvaraRadera
  14. Therese: Nu ljuger du allt, for nagot godare an s v e n s k a semlor finns det ju bara inte.

    Pumans dotter: Japp, som det ser ut nu kommer jag att vara hemma i en manad. Ska bli lite skont faktiskt.

    SvaraRadera
  15. Âh, är det redan semmeldags? Jag röstade pâ mandelmassa - kalorier ska man ÄTA, inte räkna, tycker jag ;-)
    Har heller aldrig hört talas om bamba. Therese, förklara!

    SvaraRadera
  16. Mimo, att du vill lämna Madrid... det förstår jag inte riktigt, men det kanske är värt det för en äkta hetvägg. ;)

    Ullis: Man kan ju tjuvstarta som många gör redan efter jul.

    Nadia, har du skaffat dig månadskort till Sydamerika? ;D Det vill jag också ha!

    Anna, inte riktigt än, fast en del har redan börjat... och diskussionen om hur den ska ätas är i full gång. :) Jag väntar också på förklaringen.

    SvaraRadera
  17. Det var ju också ett alternativ. =)

    SvaraRadera
  18. Å! Varje gång jag går in på din blogg nu blir jag så sugen på semlor att jag tror att det blir dags att baka redan imorgon!

    SvaraRadera
  19. Haha, det var meningen också! ;) Då kan du skicka en liten till mig, med lite grädde och lite mandelmassa, tack!

    SvaraRadera
  20. En semla ska äta som de är! Jag fattar inte hur man kan ha MJÖLK till? En hederlig semla med mandelmassa i, grädde och så florsocker på toppen. Självklart tar man av locket och äter det först, eftersom det blir väldigt svårt att äta annars. Och självklart äter man med händerna, inget annat.

    SvaraRadera
  21. Det var ord och inga visor! Håller med dig med ett litet tillägg: Om man inte äter locket först får man ju pudersocker på näsan och vem vill ha det?

    SvaraRadera
  22. Semlor som är så gott, men ack så förbjudna, i alla fall i min mun. Rena rama kaloribomberna, samt högt GI. Egentligen är de onödiga, likt allt fikabröd och godis.

    Men semlor, visst är det något speciellt med dem. Jag minns från min barndom, semlor på fat fyllt med varm mjölk *mums*.

    Annica

    SvaraRadera
  23. Bamba fanns överallt där det såldes bakverk i Madrid iallfall och jag har ätit det i Granda. Dom ser ut som en semla fast lite minde och med en mjukare och ljusare deg. Grädde i mitten men ingen mandelmassa.

    SvaraRadera
  24. OK, tack Thérèse! Jag försökte googla på det men fick mest napp på "bailar La Bamba"... =)

    SvaraRadera
  25. åh vad gott men jag säger som anna i malaga: är det redan dags för semlor? hjälp! Vilken tur att ajg just idag fick ett paket med lite mandelmassa! Kommer väl till lags nu då!

    känner igen problemet suecia o swissa... får återligen påminna brassarna om att det inte är samma land :)

    jo förresten, jag tar helst min semla med lagom grädde och kaffe till!

    SvaraRadera
  26. Lite tidigt är det, det får medges, men här dignar caféhyllorna... de första semlorna såldes före jul redan.

    SvaraRadera
  27. Du, kan du inte ta och skriva ett nytt inlägg nu, sâ man slipper se semlan varenda gâng man kommer hit?

    SvaraRadera
  28. Jag önskar att jag gillade semlor, alla pratar ju om dom. Nu. Men jag gillar inte semlor. Har aldrig gjort ... för mycket grädde, för mycket vetebröd ;)

    SvaraRadera
  29. Jag vill ju rösta på "som den är" - men då tar man ju inte ställning i mandelmassefrågan? Hmm.

    SvaraRadera
  30. Anna: Det kommer, det kommer... Gillar du inte min semla?

    Christina: Du kanske har andra laster... får man väl hoppas. ;)

    Saom: Nu har jag förtydligat alternativen. :)

    SvaraRadera
  31. visst, det är det som är problemet. Här finns ju inga semlor! Jag fâr väl försöka leta upp en bamba..

    SvaraRadera
  32. Barajagjohanna - keep preaching! ;)
    Du vet hur en semla ska ätas! Håller fullständigt med...

    SvaraRadera
  33. Det är många som har röstat på "som den är" och jag skulle tippa att minst hälften av dem har tänkt "med grädde och mandelmassa". I min värld är det inte så många som vill ha "bara bulle", ett och annat barn kanske.

    SvaraRadera