4 februari 2007

Majonnäs och kaffe

Jag har inte skrivit någonting på spanska på länge och tänkte råda bot på det genom att bjuda på den här lilla historian (fritt översatt till svenska av undertecknad).

Cuando las cosas en la vida parecen demasiado, cuando 24 horas al día no son suficientes, recuerda

El frasco de mayonesa y el café

Un profesor delante de su clase de filosofía sin decir palabra tomó un frasco grande y vacío de mayonesa y procedió a llenarlo con pelotas de golf. Luego les preguntó a sus estudiantes si el frasco estaba lleno. Los estudiantes estuvieron de acuerdo en decir que sí.

Así que el profesor tomó una caja llena de canicas y la vació dentro del frasco de mayonesa. Las canicas llenaron los espacios vacíos entre las pelotas de golf. El profesor volvió a preguntarles a los estudiantes si el frasco estaba lleno y ellos volvieron a decir que sí.

Luego el profesor tomó una caja con arena y la vació dentro del frasco. Por supuesto, la arena llenó todos los espacios vacíos y el profesor preguntó nuevamente si el frasco estaba lleno. En esta ocasión los estudiantes respondieron con un "sí" unánime.

El profesor en seguida agregó dos tazas de café al contenido del frasco y efectivamente llenó todos los espacios vacíos entre la arena. Los estudiantes reían en esta ocasión. Cuando la risa se apagaba, el profesor dijo: "Quiero que se den cuenta que éste frasco representa la vida. Las pelotas de golf son las cosas importantes, como Dios, la familia, los hijos, la salud, los amigos, las cosas que te apasionan. Son cosas que aún si todo lo demás lo perdiéramos y sólo éstas quedaran, nuestras vidas aún estarían llenas. Las canicas son las otras cosas importantes, como el trabajo, la casa, el auto, etc. La arena es todo lo de más, "las pequeñas cosas." Si ponemos la arena en el frasco primero, no habría espacio para las canicas ni para las pelotas de golf. Lo mismo ocurre con la vida.

Si gastamos todo nuestro tiempo y energía en las cosas pequeñas, nunca tendremos lugar para las cosas realmente importantes. Presta atención a las cosas que son cruciales para tu felicidad. Juega con tus hijos, tómate tiempo para asistir a lo del doctor, ve con tu pareja a cenar, practica tu deporte o afición favorita.

Siempre habrá tiempo para limpiar la casa y reparar la llave del agua. Ocúpate de las pelotas de golf primero, de las cosas que realmente importan. Establece tus prioridades, "el resto es solo arena."

Uno de los estudiantes levantó la mano y preguntó que representaba el café. El profesor sonrió y dijo: "Que bueno que lo preguntas. Sólo es para demostrarles que no importa cuan ocupada tu vida pueda parecer, siempre hay lugar para un par de tazas de café con un amigo."

***

När du har känslan av att “det är mycket nu”, när 24 timmar om dygnet inte räcker till, kom ihåg

Majonnäsflaskan och kaffet

En filosofilärare stod framför sin klass utan att säga ett ord, tog en tom majonnäsflaska och fyllde den med golfbollar. Sedan frågade han eleverna om flaskan var full. Eleverna var överens om att så var fallet.

Därefter tog läraren en ask full med kulor och tömde den i majonnäsflaskan så att kulorna fyllde hålen mellan golfbollarna. Läraren frågade återigen eleverna om flaskan var full och fick samma jakande svar.

Sedan tog läraren en ask med sand och tömde den i flaskan. Självklart fyllde sanden de tomma ytorna och läraren frågade på nytt om flaskan var full. Då svarade alla eleverna med ett enhälligt ”ja” varpå läraren hällde i två koppar kaffe i flaskan. Det fyllde effektivt de små hålen mellan sandkornen. Vid det här laget skrattade eleverna och när skrattet tystnade sade läraren:

”Den här flaskan representerar livet. Golfbollarna är viktiga saker som Gud, familj och barn, hälsa, vänner och saker vi brinner för. Det är saker som fyller vårt liv med betydelse även om vi förlorar allt annat. Kulorna är andra viktiga saker som arbete, hem, bil osv. Sanden är allt det andra, småsakerna. Om vi häller i sanden i flaskan först, finns det inte plats för kulor eller golfbollar. Precis så är det med livet.

Om vi slösar bort vår tid och kraft på småsaker, har vi aldrig tid för sånt som verkligen betyder något. Ta alltså vara på det som är avgörande för din lycka och ditt välmående. Lek med dina barn, ta dig tid till att ”assistera doktorn”, gå ut och ät middag med din partner, ägna dig åt sport eller annan favoritsysselsättning.

Det kommer alltid att finnas tid till att städa eller laga vattenlåset. Ta hand om golfbollarna först, sakerna som verkligen betyder något. Prioritera om, resten är ju ändå bara sand.

En av eleverna räckte upp handen och frågade vad kaffet representerade. Läraren log och sa: ”Vad bra att du frågar. Det är till för att visa att det inte spelar någon roll hur upptagen du är, det finns alltid utrymme för en kopp kaffe med en vän”.

11 kommentarer:

  1. Bra livsfilosofi, som jag sâklart skriver under pâ! Ska det vara med eller utan mjölk?

    SvaraRadera
  2. Ibland med mjölk och ibland utan - för mig alltså. Variationen gör att det inte blir slentrian. Omväxling förnöjer, som det heter.

    SvaraRadera
  3. Den där historien fick jag i ett mail av en latinamerikansk kompis för ett tag sedan. Den är så sann, så sann! Oerhört bra livsfilosofi som man behöver bli påmind om emellanåt.

    Cuidad vuestras pelotas, chicas! ;-) *asg*

    Kram,
    Nejma

    SvaraRadera
  4. Nejma:
    Preciosa la historia, ¿verdad? Mis pelotitas no caben así que tengo que quitar arena. :)
    (Visst är det en fin liten historia. Mina bollar får inte plats så jag får ta bort sand.)

    Jag har ingen aning om varifrån jag har fått den här historian. Städade i min dator och när jag såg en fil som hette "Mayonesa y café" blev jag nyfiken. =)

    SvaraRadera
  5. Tack för din översättning!
    Behöver bli påmind om livets väsentligheter med jämna mellanrum. Det är så lätt att fastna i alla måsten.

    Har du ätit Runebergstårta idag?

    SvaraRadera
  6. Helena: Det var så lite så! :)
    Visst behöver man en påminnelse mellan varven och trots goda föresatser går det inte att prioritera rätt alla gånger, men en gör så gott en kan, eller hur?

    Neej, jag har inte sett röken av en Runebergsbakelse. Kommer nästan inte ihåg hur de ser ut. *skäms* Ska jag vara riktigt ärlig så hade jag glömt totalt vilken dag det var idag. *rodnar* Ska bättra mig, lovar!

    SvaraRadera
  7. Tack för den berättelsen! Den kom lägligt för mig.

    Förresten är jag en riktig koffeinista som inte försummar något tillfälle att ta en kopp. Fast i kväll blev det te med sonen i stället, medan jag tittade mig omkring i vårt ostädade hem. Sandkornen krasar under fötterna. :-)

    SvaraRadera
  8. Susanne: Det lustiga var att precis efter att jag hade lagt in historian läste jag ditt inlägg... och då tänkte jag: "Den här borde Susanne läsa."

    Jag gillar också dikten om dammtussar som är "änglarnas tofflor" (finns nånstans på bloggen, sökbart). Allt för att slippa städa. ;)

    SvaraRadera
  9. ¡Bienvenida al blog, Helena T!

    Som jag har skrivit tidigare här på bloggen så tycker jag att spanskan är det vackraste språket i världen. Kikar gärna in hos dig! Tack för tipset! :)

    SvaraRadera
  10. puman: lysande story. Har du något emot att jag använder den på båda språken till dagens bild någon dag? Naturligtvis med hänvisning till dig.

    SvaraRadera
  11. Hej Danne! Självklart får du använda den. Sprid budskapet! :) Nu har inte jag förstås copyright på den spanska versionen, kommer inte ens ihåg var den kommer ifrån, men min översättning får du gärna använda. ¡Qué tengas un buen día!

    SvaraRadera